Tweede hardeschijf opruimen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guudoo

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2010
Ik heb sinds een tijdje een SSD als primaire harde schijf en daar zet ik dus nu al mijn programma's op. Als secondaire schijf heb ik nog steeds mijn oude harde schijf ( Samsung HD103SJ ) waar nog steeds zowel programma's als media en documenten op staat.

Kan ik windows etc. van mijn oude harde schijf af halen zonder dat ik mijn documenten, foto's, films etc. verlies?

En nog een aparte vraag: Hoe kan ik er voor zorgen dat documenten van mijn Samsung HD103SJ worden weergegeven bij de zoekresultaten van een search? Ik heb bijv. een document genaamd "Geschiedenis Levenswerken" die op mijn Samsung HD staat, maar deze wordt niet weergegeven bij de zoekresultaten ( Omdat hij alleen zoekt op mijn primaire SSD denk ik? ). Is er een manier om dat te veranderen?

Heel erg bedankt! Nu nog een efficiënte manier om mijn harde schijf op te ruimen :P

Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagje:
die 2e harde schijf wil je die helemaal schoonmaken/leegmaken of formatteren. Ik neem aan dat je windows hebt geinstalleerd op de zeg maar, 1e harde schijf. O
Of heb je windows geinstalleeerd op de 2e harde schijf. Ik neem aan de 1e harde schijf. Want als deze op je 2e harde schijf is geinstalleerd dan moet je windows helemaal opnieuw installeren als je daar alles afhaald of die gaat formatteren. Dus enige voorzichtighied is geboden.

Je zegt n.l dit in je eerste bericht: Kan ik windows etc. van mijn oude harde schijf af halen zonder dat ik mijn documenten, foto's, films etc. verlies?
Ik neem dus nu aan dat windows op je 2e harde schijf staat zoals je het zelf dus typte.

Mocht windows toch op je 1e harde schijf staan dan adviseer ik je om de gegevens van je 2e schijf veilig te slellen op een externe schijf.
Immers je zegt dat je dus de documenten, foto's en films, niet wilt verliezen.

Hoeveel GB heeft die 2e harde schijf. Als deze groot genoeg is zou ik zeker de documenten, films en foto's erop laten staan.

Ik maak iedere maand een backup van mijn W 7. En alle belangrijke documenten, films, foto's enz enz. sla ik op op een externe harde schijf.

klik hier voor uitleg. Kom gerust terug met vragen. ;)

Ik heb op mijn primaire harde schijf ( SSD ) ook gewoon windows 7 staan, daarom leek het mij nutteloos om nog windows 7 op mijn Samsung HD te laten staan want dat kost behoorlijk wat ruimte. Ik ben alleen bang dat al mijn files onbruikbaar worden als ik er windows van af haal.

In totaal staat er ook 1TB aan data op, om alles nog eerst extern op te slaan lijkt me dan nogal onhandig

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja daar heb je gelijk in. Als je alles eraf haalt is ook alles weg. Dat is nogal wat ja 1 TB aan data. Alleen op de lange termijn, als er iets kapot gaat heb je helemaal niets meer en ben je ook alles kwijt. Dus om alle heel erge belangrijke data te backupen is dit toch het overwegen waard. Maar dat is een keuze. :confused:

Ik zou het volgende doen:
Met de Verkenner op de 2e HD een map aanmaken bijv. met de naam "Mijnspullen" of zo iets en vervolgens alles van waarde (docs, foto's, favorieten, etc) die op de 2e HD staan daarnaartoe verplaatsen. Dat staat nu nog vermoedelijk in de map Gebruikers en dan in de map met de eigen naam die op de 2e HD staat.
Als dat gebeurt is kan in principe de rest van die 2e HD verwijderd worden met de Verkenner.

Als dat gebeurd is zou ik vervolgens op de 1e HD (de SSD) dus gaan kijken wat er aan documenten, favorieten, etc staat in de map Gebruikers - eigennaam en kopieer dat dan naar de map "Mijnspullen"op de 2e HD.
Vervolgens het tooltje Tweaknow Winsecret downloaden en installeren (hier te vinden: http://www.tweaknow.com/WinSecret.php). Met Winsecret kan o.a. aan Windows verteld worden waar Mijn Documneten, Mijn afbeeldingen, etc. staan en verander dat dan in de plek/map binnen "Mijnspullen"op de 2e HD. (tabje Windows secret en dan Special folders - Change location). Niet vergeten dit ook even te saven in Winsecret door op het Save-icoontje te drukken.
wat u daar dan mee bereikt heeft is dat niet alleen windows voortaan in die documenten op de 2e HD zoekt, maar tevens worden de i/o-handelingen nu verdeeld over de SSD en de 2eHD. Bovendien heeft u nu bereikt dat als er iets mis is met de SSD en Windows opnieuw geinstalleerd moet worden, uw data veilig op de andere HD staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan