Tweede HD, C: krijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

stoffie

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2002
Hello,

Ik heb een tweede hd bijgekocht (40 gb ata 133) en heb deze als slave bijgehangen op mijn andere hd (30Gb). De oude schijf van 30 Gb is op gedeeld in 3 partities:
C: windows (primaire partitie)
D:Programma's
E: Muziek.
Door het bijplaatsen van de HD is er nu een primaire partitie bijgekomen:

C: windows (primaire oude HD)
D: (primaire nieuwe he)
E:programmas
F:muziek.

Nu had ik graag mijn pc opnieuw geinstalleerd, en zou ik windows op de nieuwe HD willen zetten. Maar dan zou t best zijn dat deze nieuwe HD C: krijgt. Hoe kan ik dit doen, als ik de partitie Muziek wil behouden? Is het mogelijk om de primaire partitie van de oude HD te verwijderen, en dat de partitie Muziek blijft bestaan? Wat lijkt jullie de beste oplossing?

Alvast bedankt

de nieuwe op primairy master zetten de oude op primairy slave, windows installen @ de nieuwe klaar.

Dat zou niet gaan

Volgens de man waar ik de hd gekocht heb zou dat niet gaan. Omdat mijn oude Hd geen ata heeft, zou het niet werken indien ik de nieuwe als master zou nemen.
Ik moest de nieuwe als slave zetten zei hij omdat deze met die ATA 133 zit.

Re: Dat zou niet gaan

Geplaatst door stoffie
Volgens de man waar ik de hd gekocht heb zou dat niet gaan. Omdat mijn oude Hd geen ata heeft, zou het niet werken indien ik de nieuwe als master zou nemen.
Ik moest de nieuwe als slave zetten zei hij omdat deze met die ATA 133 zit.

Tuurlijk heeft je oude hd wel ATA. Waarschijnlijk gewoon ATA100.

Zet je nieuwe als primary master en je oude hd als primary slave.

Start fdisk en maak eersyt nieuwe partities aan op de nieuwe hd. Niet vergeten deze in fdisk wel op actief te zetten.

Na het maken van de partities formateer je deze en installeer je hier Windows op. De oude hd kan zijn partities eventueel houden, maar zorg dat je die partities allemaal wel ff opnieuw formateert.

ok, zal t probere

ok, dankje, zal het eens proberen volgende week (eerst nog exame java afwerken

Je zult wel op moeten letten dat na het installeren van Windows op de nieuwe HD, dat er programma's niet werken omdat de route nu anders is.
Met het installeren van programma's zet windows een verwijzing in de windows dir(s) en gaan programma's ervan uit dat op een vaste locatie staat.

Geen probleem, toch bedankt voor de tip

Dat is geen probleem, ik ga toch alle programma's opnieuw installeren. Het is alleen de partitie met muziek op die ik wil bewaren, dat zijn losse mp3's dus, no problem. Toch bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan