Tweede laptop verbinden met router

Status
Niet open voor verdere reacties.

quelsaa

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2010
Ooit heeft iemand voor mij een draadloos netwerk ingesteld via mijn Linksys router waarop een hoofdpc en een laptop draaien.

Nu wil ik mijn zojuist aangeschafte netbook er ook op aansluiten. Netbook ziet het netwerk wel, maar kan geen verbinding maken. Vraagt ook niet om de netwerkbeveiligingssleutel.

Moet ik nu iets op mijn router wijzigen of in de instellingen van mijn netbook?

Alle info is zeer welkom!

Hoi,

je hebt hoogstwaarschijnlijk een Windows laptop. Windows 7?
Heb je al de linksys drivers op je nieuwe laptop geïnstalleerd?

Daarmee gaat verbinding maken, stukken makkelijker.
Nadat je een profiel hebt geselecteerd helpt het af en toe om de modem, router en de laptop opnieuw op te starten. Laat ze wel ff 5 minuten (klinkt veel) uit staan en zet ze daarna weer aan.

Als je geen cd meer hebt van je router kan je via deze site drivers downloaden: http://homesupport.cisco.com/en-us/wireless/linksys

Groet

Hoi,

@McJack:In de netbook zit waarschijnlijk al een draadloos netwerkkaart waarvan de driver al is geïnstalleerd. Een driver van linksys hoef je daarom niet te installeren. Wat jij misschien bedoeld is dat op de cd van linksys een programma staat waarmee je de router kunt instellen maar dat is alleen voor het instellen dus niet voor het verbinden van de netbook aan de router.

@TS: Je geeft aan dat de netbook het netwerk wel ziet. Krijg je bij de eigenschappen wel te zien of deze verbinding beveiligd is of niet?

Verder wil ik ook graag van je weten welke besturingssysteem er op staat en de merk en type van het netbook.

Hoi,

Als je wél een netwerk ziet, maar je kunt er niet op inloggen met een encryptiesleutel is in de regel mac-filtering insgeschakeld.
Het werkt het handigst om in de setup van de Linksys tijdelijk die filtering uit te schakelen, met de netbook verbinding maken en hierna het mac-adres van de netwerkkaart van de netbook - dat nu 'gezien' wordt in de linksys - toe te voegen aan de lijst met geoorloofde mac-adressen.
Hierna kan je mac-filtering weer inschakelen.

Laatst bewerkt:
Via mijn router draaien een laptop (Vista) en een hoofdpc (Windows 7)

De laatste heb ik een paar maanden geleden gekocht en die maakte moeiteloos verbinding met mijn Linksys.

Mijn nieuwe netbookje draait ook op W7. Hij ziet ook mijn beschikbare netwerk, maar probeert daar automatisch verbinding mee te maken zonder om een beveiligingssleutel te vragen. Vandaar de vraag of ik nu ergens iets op mijn router of op mijn netbook moet afstellen.

Heb nog wel de oorspronkelijke installatie-cd van mijn router. Waar vind ik dan die drivers en waar plaats ik die in mijn nieuw notebook.

Sorry, ben een network nitwit.

@Modag: netbook is HP Compaq mini met Windows 7.

Bij eigenschappen verbinding zie ik
Beveiligingstype: geen verificatie (open)
Versleutelingstype: WEP
Netwerkbeveiligingssleutel: heb deze veranderd in sleutel van router, maar werkt niet.

@ Tée: zit dankzij jou op het juiste spoor. Bedankt!
Mac filtering uitgeschakeld en nu heb ik inderdaad verbinding op mijn netbook, ook als ik daarna mac filtering weer aanzet.
Hoe ik dus nergens verder iets toe te voegen aan de lijst met geoorloofde mac-adressen? Blijkbaar doet die router dat zelf.

Hoi,

Wat zie je bij de eigenschappen van de draadloze verbinding bij jouw hoofd-pc. Welke beveiliging staat daar aangegeven? Mocht daar andere beveiliging bij staan dan zou je op het netbook handmatig het netwerk toe kunnen voegen.

PS: Laat maar zitten, zie net dat je al verbinding heb gekregen. :D

Laatst bewerkt:
Dank voor alle snelle hulptips.

Blijft nog 1 vraagje over: moet ik nu dus nergens verder iets toe te voegen aan de lijst met geoorloofde mac-adressen?

Ja het Mac-adres (fysiek adres) van je netwerkkaart van je netbook (ipconfig/all)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan