Tweede router met port-forwarding

Status
Niet open voor verdere reacties.

ginojo

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2010
Hallo allemaal,

Ik sta voor een vrij groot project, en daarbij hoort ook een aanpassing aan het huidige netwerk. Over een maandje trek ik in op zolder, maar daar is geen/slecht wifi bereik. Dus wil ik daar een extra router bij plaatsen en het als volgt opzetten.
network.png
Zoals jullie zien heb ik hier gekozen om de router achter de eerste te zetten, maar is dit wel verstandig? Of kan ik beter een bridge ervan maken zodat er 1 netwerk ontstaat?
Btw, is het in de boven getoonde situatie een probleem om inkomende verbindingen van de WAN-connectie naar de servers te leiden? Ik neem aan van niet, maar je weet maar nooit.

Graag hoor ik nog van jullie,
Gino

Laatst bewerkt:
Technisch gezien heb je per netwerk maar 1 router nodig. Waarom zou je het ingewikkelder maken dan nodig.

Hou het simpel en plaats boven een switch. Zeker als je 10GB glasverbinding in je plaatje klopt, want aan routers met een 10GB glasverbinding hangt een leuk prijskaartje. Aan de switch hang je dan een accesspoint. Hiermee hou je ook de snelheid van je netwerk hoog. Daarnaast is lang niet elke router krachtig genoeg om 1GB of meer te kunnen routeren.

Mocht je de kabels nog moeten aanleggen. Glasvezel kan niet zo goed tegen mechanische belasting. Zorg dus dat de draad goed veilig in een buis ligt. Trek indien mogelijk een paar extra draden door de buis. Je weet maar nooit. Als je allerlei strakke bochten e.d. moet maken kun je mogelijk beter voor UTP Cat. 6 kiezen.

Zal er eens naar kijken

En nee, nu nog niet. Router 1 haalt die snelheid NOG niet, word verwacht binnen nu en een paar jaar. En ik ben niet van plan om nu kabels te leggen en over 2 jaar weer alles te moeten vervangen, dus vandaar alvast de glasvezel. ;)

Nou, ik heb ff uit nood een router gezocht met mogelijkheid om te werken als draadloze switch.

Werkt goed, DHCP-server van eerstte router word gebruikt. Heb echter een probleem dat hierop volgt. Even een ander topic ervoor gemaakt. Als jullie daar even naar zouden willen kijken.

Snelheidsverlies netwerk

Router 1 haalt die snelheid NOG niet, word verwacht binnen nu en een paar jaar. En ik ben niet van plan om nu kabels te leggen en over 2 jaar weer alles te moeten vervangen, dus vandaar alvast de glasvezel. ;)

De meeste bedrijfsnetwerken zitten op slechts 1Gb en dat is ruimschoots voldoende.
Persoonlijk vind ik het overdone op intern op glasvezel over te gaan, je jaag jezelf daarmee onnodig op kosten, want beide routers en/of switchten moeten daar ook voor geschikt zijn.
Trek de een Cat 6 kabel en 2 veeeeeeeeeeeeeel goedkopere routers, dan ben je voor de eerst komende 5 jaar klaar.
Zeker wat betreft de configuratie die je daar tekent, daar is 1Gb al ruimschoots voldoende voor. Zelfs bij 24/7, 75% load

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan