Tweede SATA drive

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan_Pol

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2006
Hi all,

Ik zit met het volgende probleem. Ik had een raid 0 setup (striping setup), deze werkte uitstekend (twee sata drives van 80 gig). Daarnaast had ik een IDE van 40 gig voor het backupen van mijn muziek en documenten.

Nu heb ik net Suse linux gekregen, en wilde deze ook installeren. Nu las ik ergens dat dat niet kon op een raid setup, dus heb ik de heleboel overhoop gegooid en windows op een van de SATA drives geinstalleerd, geen raid meer dus.

Toen ik vervolgens windows geinstalleerd had op een van de sata drives, bleek dat de tweede niet gezien kon worden in Windows Explorer (wel in de bios en ook in de hardware section van het control panel). Na wat rondgeneusd te hebben heb ik via mijn computer->manage->disk management die disk via partition->drive letter toekennen alsnog in windows explorer kunnen krijgen. Echter het is nu dus geen logical disk, kennelijk.

Anyway, nu wilde ik op die tweede Linux installeren, maar hetzelfde probleem, linux ziet de tweede sata drive niet.

Lang verhaal, ik weet het, maar ik ben niet echt computer savvy, dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Nvidia 3 ultra chipset op mobo
Twee WD SATA drives
AMD 3800 X2
6800 GS 256 GPU
XtremeMusic Soundcard

Hi Skelle,

Ja, het rare is inderdaad dat hij wel in de bios verschijnt.

Ik vond het al raar dat windows hem niet direct "gemount" had (zo heet dat toch?). Maar das dus opgelost.

Linux blijft weigeren hem te zien. Denk dat ik dan maar van die tweede sata schijf een backup schijf maak, en linux op die IDE ga installeren.

Rare zooi. Wat echter nog veel raarder is, is dat mijn comp, nadat ik net physiek de ide had verwijderd, ineens geen van beide sata schijven meer kon vinden (in bios), dus kon ik windows niet starten. Dus, tweede sata schijf er ook uitgehaald. Deed ie het weer ;) Nu de tweede en de ide er weerin gegooid, en alles werkt. Rare dag vandaag lol.

Cheers,

D

Laatst bewerkt:
Laat je bios eens naar de schijven zoeken door in de bios ergens op F3 te drukken.

Mmm...heb ik gedaan, voordat ik het had opgelost door alles eruit te gooien en er toen weer in, maar hij vond niets.

Enige waar ik nu mee zit, is dat Linux die tweede sata niet detecteer terwijl de Bios dat wel doet.

Cheers,

D

Hmm kun je die harde schijf eens in een andere pc testen? Begin te vrezen dat de schijf niet meer zo gezond is. Draai anders eens een testtooltje en wat zegt smart?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan