Tweedehands NAS niet herkend in netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Ik heb een tweedehands NAS (D-Link DNS 323) overgenomen van iemand, maar er zit geen cd of wat dan ook bij. Normaal hoeft dat ook niet......maar ik zit nu met een probleem.

Ik gebruik Linux Mint maar dat moet niet uitmaken, want ik heb al een NAS (nieuw gekocht ooit 2 jaar geleden) en die deed het out-of-the-box.

Ik hang de tweedehands NAS aan de switch die aan de Experiabox zit. Dan wordt hij niet gezien in het netwerk. Maar ik heb hem ook aan de Experiabox zelf gehangen (waar nu mijn eigen NAS zit) en dan wordt hij ook niet gezien.

Ik weet dus niet hoe ik dat moet veranderen. Er staan nog zaken op van de vorige eigenaar (geen belangrijk zaken hoor!) en dus moeten die HD's (het zijn er namelijk 2) geformatteerd worden. Maar ik kan niet eens via de browser Firefox de NAS benaderen, want ik weet het ip adres niet. Ik weet wat het ip adres bij de vorige eigenaar was, maar ja.....die telt hier niet.
Nu weet ik in de handleiding dat de NAS een eigen ip adres heeft wanneer deze niet via DHCP er eentje krijgt, maar ook die maakt geen contact in de browser.

Hoe nu verder?

Het kan zijn dat het IP-adres van de NAS buiten de range van jouw lokale netwerk ligt.
Bijvoorbeeld NAS is 10.0.0.135 en je lokale netwerk heeft 192.168.0.X
Ook dan zal je de NAS niet terug zien in je netwerk.

Maar hoe ga ik dat te werk oom deze wel te zien in het netwerk? Want dat wil ik uiteraard, anders had ik hem niet overgenomen. ;)

Ja, ik had al gezocht naar een reset knop maar kan hem niet vinden. Het staat ook niet in de handleiding die ik vond op internet.
Er staat nergens iets over de restknop.

Maar nu ik beter kijk op het plaatje, zal dat het hele kleine gaatje zijn naast de power kabel?

Bijlagen

• 08.jpg
    08.jpg
    39,4 KB · Weergaven: 61
Ja, maar wat schreef ik in het begin? Ik gebruik Linux Mint en geen Windows. Waar is dat programma v oor? Juist, alleen voor.......

Tip voor de volgende keer:
Eerst m'n bril opzetten ;)

hahahaha!! Ach, ik ken het hoor. Maar goed, jammer dat er toch nog fabrikanten zijn die geen rekening houden met een ander OS.

Ik zou de reset kunnen uitproberen...maar of dat gaat helpen. Geen idee. Als iemand anders nog een tip heeft.......ik hoor hem graag.

Misschien een idee om hem toch even ergens in een Windows netwerk te hangen. Misschien dat 'ie een vast IP adres heeft buiten je eigen range en dan kun je dat aanpassen naar automatisch verkrijgen of hoe dat dan in de D-Link ook heet.

De resetknop die je aangaf lijkt me trouwens de juiste, uitgaande van de informatie hier:
http://dns323.kood.org/howto:hardware_reset

Laatst bewerkt:
Bedankt, ik ga het morgen eens proberen. Gaat hij dan helemaal erug naar fabrieksinstellingen? Raak ik dan de RAID 1 kwijt die hij nu heeft ingesteld?
Ja, dat zal wel hè. Hm...jammer.

Opgelost. Moest hem resetten maar toen werkte het nog niet.
Toen moest ik helaas Windows erbij pakken en hem via een programmaatje hem in het netwerk zien te krijgen.
Het was niet simpel allemaal trouwens, want hij wilde niet echt. Maar het is toch gelukt, ik heb iemand in kunnen schakelen en samen hebben we het voor elkaar gerkegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan