Tweedehands PC met kuren

Status
Niet open voor verdere reacties.

gamefreak23

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2013
Ik heb sinds misschien 2 uurtjes een nieuwe PC tweedehands ergens gekocht. Prima dingetje voor de dingen die ik er mee wil doen.
Toen ik hem al voor het eerst opstartte merkte ik al dat er een gecrackde versie van GTA V op staat.
Nu ben ik zelf niet erg van het cracken van software, dus heb ik die er meteen afgehaald.
Ook staat er ESET op, waarvan ik niet geloof dat die legaal erop gezet is.

Ook merkte ik, als ik even aan het browsen ben op Chrome, dat het beeld af en toe een schaakbord-patroon flikkert, met strepen van verschillende kleuren. Dit gebeurd alleen bij Chrome, zo ver ik weet. De computer word soms dan heel traag en het scherm gaat dan op zwart, eventjes later komt het weer terug en krijg ik de melding dat de besturingsprogramma van AMD niet reageerde en opnieuw gestart is.

Ik ben van plan om Windows 7 opnieuw te installeren erop.

Nu heb ik twee vragen;

1. Wat is dat schaakbord-patroon, en wat betekend het?
2. Wat is de beste manier om van de gecrackde software en (eventueel) van virussen af te komen, voordat ik Windows opnieuw installeer? (om te voorkomen dat de eventuele virussen meegaan naar de nieuwe Windows)

(Ik zal proberen een foto te maken van wat ik bedoel met het schaakbord-patroon als ik het weer zie.)

Edit - Ook merk ik dat er 3 schijven zijn, C:\, D:\ en E:\. Echter, kan ik niet op de D:\ schijf komen, aangezien die "Niet toegankelijk is"(Bestand of map is beschadigd en onleesbaar). Als ik de schijf probeer te herstellen met Foutcontrole krijg ik "Kan de schijfcontrole niet uitvoeren omdat er geen toegang tot de schijf is."
Wat moet ik doen om dit op te lossen?

Laatst bewerkt:
Zou met het opnieuw installeren beginnen en de schijf of schijven opnieuw indelen door eerst alle partities te verwijderen.

Wellicht eerst eens uitzoeken welke videokaart er in zit en daarvan de laatste drivers installeren.

Begrijp de vraag niet

Als je er toch Win 7 opnieuw wilt op zetten dan is er toch geen probleem.
Als je tijdens setup eerst alle partities verwijderd en dan een nieuwe partitie aanmaakt van zeg 80 gig, kun je daar je OS op zetten.
De rest wijs je toe als data schijf een daar verplaats je jou mappen naar toe.

Mocht er een probleem zijn met je grafische kaart, dan zie je dat vanzelf.

Hier de foto van het schaakbord scherm;
IMG_1276.jpg

Wellicht eerst eens uitzoeken welke videokaart er in zit en daarvan de laatste drivers installeren.
Videokaart is een ATI Radeon HD 5400, volgens Apparaatbeheer is hier geen update voor.

Ik ben nu bezig om Windows 7 er opnieuw op te zetten.

Om even wat uit de weg te helpen;
Er zijn 3 schijven zichtbaar in Windows explorer, de C:\ (232GB), de D:\ (kan niet geopend worden, staat ook niks bij) en de E:\ (297GB).
Bij de setup staan alleen 2 partities, ééntje van 100MB en één van 297 GB. De 232 GB is nergens te bekennen.

Welke moet ik selecteren? Ik wil Windows gewoon weer op de C:\ schijf hebben, en dat ik de E:\ schijf kan gebruiken om al mijn bestanden etc. op te zetten.

In Schijfbeheer zie ik 2 keer een partitie met 100MB.

Op Schijf 0 is er 100MB (NTFS) "Door systeem gereserveerd", de rest (232GB) is ingedeeld als de C:\ schijf
Op Schijf 1 is er 100MB (RAW), geen naam, staat ingedeeld als de D:\ schijf. De rest (297GB) is ingedeeld als de E:\ schijf

Edit: Ik dacht ik doe eens makkelijk, als Windows aanstaat, doe ik de installatie disk erin, en doe ik het zo. Er staat Windows 7 Ultimate op, en ik wil hem naar Home Premium. Ik klik dus even verder en ja hoor, daar staat de C:\ schijf, en niet alleen de 100MB en de 297GB. Nu staat alles er gewoon.

Nu staat er "Installing Windows", dus ik neem aan dat dit probleem (als het goed is) opgelost is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een poging

Beste gamefreak23,

Het heeft toch geen zin om ons om advies te vragen en dan dat advies in de wind te slaan.

Zowel langepier als ik zeiden, Partities verwijderen.
Je wilt geen virusssen mee nemen toch ??

Dus wil je een schone PC, boot dan van de DVD en verwijder eerst alle partities.

Wat je nu doet kan goed zijn, maar ik weet niet of er nog virussen op stonden of dat er malware op stond.

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan