twijfel blaasrichting casefan zijpaneel

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Om m'n core i7 920 systeempje (ong. 1 jaar oud) met zware videokaart en 4 harddisks te kunnen koelen heb ik m'n case voorzien van behoorlijk wat (12 cm) casefans.

Bovenaan heb ik er 2 die uiteraard als outtake dienen (gezien de convectie),
het omgekeerde geld voor 1 casefan op de bodem (intake),
voorin zat standaard een ledfan die als intake fungeert om de harddisks te koelen,
1 casefan aan de achterkant voert de warmte van de cpu af (outtake),
In het zijpaneel zitten 2 casefans. De bovenste hangt ter hoogte van de cpu en blaast dus logischerwijs naar binnen (intake) om de luchtstroming van de cpufan niet tegen te werken.
Ik heb echter mijn twijfels bij hoe ik het best mijn onderste fan in het zijpaneel kan plaatsen. Die hangt schuin onder de andere fan.

Als ik puur denk aan de warmteontwikkeling op die plek in de kast zou ik deze fan naar buiten laten blazen om de warmte van de graka af te voeren. Anderzijds lijkt dit mij geen goed idee op 2 andere punten:

1. De redelijk laag gelegen casefan gaat de convectie in de kast tegenwerken als deze als outtake gaat dienen.
2. De lucht aangezogen door de fan in de bodem van de kast gaat vervolgens meteen weer door toedoen van deze fan naar buiten worden geblazen zonder dat het op zijn weg warme onderdelen tegenkomt (een sata-pci kaartje zorgt niet voor enorm veel warmteontwikkelijk lijkt me) en m.a.w. verliest de onderfan zijn nut. Ik kan natuurlijk ook deze naar buiten laten blazen zodat dit niet van toepassing is en dat er langs vanonder al zeker geen stof wordt ingeblazen maar ook dan werk ik de convectie van de lucht in de kast tegen.

Wat raden jullie aan om met deze fan(s) te doen? (verder zijn er geen opstakels in de buurt van deze fan(s)).

Overigens loopt de temperatuur soms nog steeds op bij een zware cpu belasting of tijdens het spelen van games (de pc staat in een vrij warme ruimte), dus overweeg ik om binnenkort enkele fans te gaan vervangen door stillere 14 cm exemplaren. Welke minimale maximumhoeksnelheid (dus de maximale hoeksnelheid die een casefan minimaal zou moeten halen) raden jullie aan voor een casefan?

alvast bedankt

om op je eerste vraag te antwoorden: ik denk dat je die moet laten blazen, om de reden die je zelf zegt: de stroming wordt anders onderbroken.
op je 2e vraag: ik denk, dat je beter, gezien de kosten, dan een waterkoelingsysteem kan kopen. Je systeem blijft dan koel, en er is een stuk minder herrie.

is mss een optie. Maar ik heb een beetje vrees voor lekken. En ik heb nog nooit een waterkoeling in een pc geïnstalleerd. Dus ik zou ook niet weten hoe het moet.

Om te weten te komen hoe het moet, zijn er altijd mensen op het forum om je te helpen. Ik heb zelf (helaas) geen ervaring met waterkoeling, dus ik kan je niet verder helpen. Maar van horen zeggen, kan ik je vertellen, dat je niet bang hoeft te zijn voor lekken als je alles maar goed aansluit.

Mja, ik twijfel toch over die waterkoeling. Want hoe wordt de cpu gekoeld met waterkoeling? Ik veronderstel een koelelement en 2 aansluitingen? Maar dan wordt enkel de cpu nog gekoeld terwijl de cpufan momenteel zowel de cpu als de spanningsconverter voor zijn rekening neemt. Of staat er dan nog steeds een fan op het koelelement van de cpu?

het meest simpel is: radiator > pomp > cpu koelblok > gpu koelblok > radiator (afkoelen)
wat bedoel je met een spanningsconverter?

die zit naast de cpu en wordt ook behoorlijk warm, normaal wordt die mee gekoeld door de cpufan, die blaast lucht over zijn eigen koelelement heen en vervolgens 'botst' de lucht tegen het moederbord waarbij de lucht over de spanningsconverter heengaat en ook deze afkoelt. De snelheid van de cpufan wordt geregeld a.d.h.v. de temperatuur van de cpu en de temperatuur van deze spanningsconverter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan