Twijfel over nieuw systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

pascallos

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2013
Onderstaand heb ik twee systemen staan die ik heb samengesteld en waaruit ik wil kiezen. De bedoeling is dat ik de computer met name gebruik voor allerdaagse zaken zoals browsen, office etc, maar ook zo nu en dan voor online games als Left 4 Dead 2. Zoals jullie als eerste al zien twijfel ik tussen een onboard HD7660D kaart bij de A-series van AMD waarmee ik Left 4 Dead prima kan spelen volgens de system requirements, maar deze processor scoort slechts 4900 punten op CPU Benchmark. De FX-serie processor van mijn keuze scoort 6300 punten en lijkt mij daarmee een stuk beter. Nadeel is dat je een losse videokaart nodig hebt want de onboard van de FX-series stelt niets voor. Het daarom een keuze gemaakt.
Wat is de beste keuze en waarom? En passen de videokaart en moederbord bij de FX wel bij elkaar? Genoeg slots of ruimte voor de grootte van de kaart?
Denk zelf ook dat bij systeem A de voedig niet genoeg is in combinatie met de videokaart??? Wat is jullie idee daarover?

ps. ik doe ongeveer 5 jaar met een computer en zal dan niet veel veranderen, hooguit wat meer geheugen.

Systeem A
Processor AMD FX-6200 SIX CORE X6
Moederbord ASRock 960GM-GS3 FX AM3+ M-ATX D-Sub DDR3
Harde schijf 1 Terrabite SATA3 7200RPM 32mb HDD Toshiba
Werkgeheugen 8 GB DDR3 1333Mhz Kingston
Videokaart GT545
DVD LiteOn SATA black iHAS122 22x22x/ DL8x8x/ RAM
Voeding 420 watt

Systeem B
Processor AMD A10 5800K QUAD CORE 4x3.8GHz
Moederbord Gigabyte GA-F2A75M-D3H
Harde schijf 1TB Hitachi Ultrastar HUA722010CLA331 7200 rpm 32 MB 24x7
Werkgeheugen 8GB DDR3 (2x4GB) PC3-12800 1600Mhz CORSAIR Vengeance
Videokaart AMD HD 7660D (onboard)
DVD LiteOn SATA black iHAS122 22x22x / DL8x8x
Voeding 500 watt

ik zou voor de genoemde eisen eigenlijk geen van beide nemen
zolang het gamen bij games zoals left 4 dead blijft is een i3 3220/pentium G2120 voldoende en die kosten vrijwel even veel (de pentium minder)
verder zijn die ook nog een stuk zuiniger wat betreft energie verbruik dan hou je genoeg geld over voor een goede dedicated videokaart denk aan een HD7770

beide processors presteren trouwens net zo goed als de FX-6200 wat betreft gaming
BTW ga niet volledig uit op die benchmark heb het gevoel dat dit een synthetische benchmark is wat verre van de werkelijkheid laat zien
waar je naar toe wilt kijken zijn real time benchmarks

Laatst bewerkt:
thnx, maar wil wel voor de komende 5 jaar goed zitten en +/- 450 euro uitgeven.
iemand een opzetje?

komende 5 jaar goed zitten is onmogelijk normaal is een levens syclus van een pc 3 jaar met daarna een upgrade van de videokaart om het zo nog eens 2 jaar vol te houden (zeker als het doel gamen is)
dit zul je helaas met beide systemen zo hebben
browsen en office zal echter geen probleem zijn dit zou je zelfs met een simpel Celeron/Atom processor nog kunnen doen

misschien handig om te wachten tot dat haswell in april uitkomt
de ingebouwde gpu schijnt op het niveau te zitten van een game kaart

Naja snap je wel met 5 jaar en dat het niet kan. Tot nu toe lukt me dat wel, maar dit komt omdat ik geen echte gamer ben. Zo nu en dan dus left 4 dead 2 maar met name oudere games. Heb er ook niet veel tijd voor. Maar om die reden dacht ik juist voor een FX serie te kiezen omdat deze wat betreft prestaties volgens die benchmark (begrijp dat je er geen fan van bent) juist een stuk boven de a-serie staat. Ben nu bezig op Azerty met iets samenstellen wellicht dat je daar je licht over kunt laten schijnen. Misschien heb je zelf een mooi opzetje.

Laatst bewerkt:
Systeem A
Processor AMD FX-6200 SIX CORE X6
Moederbord ASRock 960GM-GS3 FX AM3+ M-ATX D-Sub DDR3
Harde schijf 1 Terrabite SATA3 7200RPM 32mb HDD Toshiba
Werkgeheugen 8 GB DDR3 1333Mhz Kingston
Videokaart GT545
DVD LiteOn SATA black iHAS122 22x22x/ DL8x8x/ RAM
Voeding 420 watt

Zo ie zo niet voor de A serie gaan. In principe vereisen spellen alleen een duo core.(Ze werken per single cores) Daarin tegen houden ze van de Mhz. Dus hoe hoger de Mhz van een processor hoe beter.
Als je weer een Spel als GTA pakt, die houden weer van Qaudcore's. Omdat het spel zo groot is en veel activiteiten tegelijk gebeuren. Idem Wow.

Als je pak hem beet bijv WOW of GTA4 op Ultra settings wilt spelen, raad ik je aan wat meer te investeren. Zie onderstaand:
http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B475104%5D=1&product%5B225854%5D=1&product%5B447320%5D=1&product%5B406577%5D=1&product%5B549793%5D=1&product%5B395646%5D=1&product%5B474396%5D=1&product%5B239784%5D=1&product%5B557195%5D=1

Het is een Qaudcore processor maar stock lopen de single cores harder dan bijna elke andere processor. Daarbij kan je hem met gemak met deze configuratie overklokken tot 4,0 Ghz - 4,2 Ghz.
De kast is goed gekoeld, ultra stil en heeft nog een kaartlezer cadeau. Pc gaat 3 tot 5 jaar mee. De PC is ook met gemak te upgraden. Als je geluk hebt, kan je de aankomende processors van AMD in 2014 erin pluggen.
(Alternatief FX 8350)

Daar naast kan je ervoor kiezen dat het systeem zelf, overclockt voor jou. Geeft je 15% boost op je Videokaart, geheugen en processor. Airflow is aanwezig en het geproduceerde geluid word gedempt door de kast.
Tevens is de Phenom net iets beter en goedkoper voor gamen dan de FX 6300. Nagaan dat we het over een FX 6200 hebben. FX6300, heeft weer andere voordelen en is beter voor dat gebruik. Bijv het comprimeren van bestanden.

Edit: I3 is een fysieke Duocore, die denkt dat hij een Qaudcore is virtueel.
Processor: Phenom II X4 965K > Upgrade FX 8350 (Beide Fysieke qaudcores, laatse model met 8 Modules)
Geheugen: 8GB 1600Mhz > Upgrade 32GB 2100Mhz.
Videokaart: Nvidea 550TI > Upgrade elke willekeurige Videokaart met PCI express aansluiting.
Hardeschrijf: Eventueel nog plek voor een SSD en 3x 3.5 Inch Sata 600 Schrijven. In raid 0 configuratie voor dubbele prestaties.
Als INTEL in April met de nieuwe processors komen, word de FX serie nog wat goedkoper.

Met wat upgraden, kan je veel langer door dan 5 jaar.

Laatst bewerkt:
Het moederbord is met Sata-300 in plaats van 600, USB 2.0 en je hebt geen 5.1 geluid (Wat meestal toch de ultieme game ervaring geeft > 5.1 surround set) :)
Je hardeschrijf draaid wel op Sata 600......
Daarbij, zal ik het niet op een Low budget voeding gooien, of je wild je kans vergroten dat je pc door brand en je pc meer warmte gaat produceren.

Site waar je videokaarten kan vergelijken: http://www.hwcompare.com/11741/geforce-gtx-550-ti-vs-radeon-hd-7750/
Bij de Videokaart, moet je op de Core clock/CORE speed letten. 850Mhz+ is het beste voor gamen en minimaal 128 Bit+ liefst hoger.

Kan je voeding berekenen: http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Processors vergelijken : http://hwbot.org/compare/processors#2493,2470,2277,2495,2289,2651-3,6,14

Alleen de prijsverschillen zelf overwegen.

Laatst bewerkt:
Hmmm thnx voor het moederbord, niet aan gedacht.
Kan er niet veel vinden, maar zag dat de ASRock B75 Pro3-M 3 SATA 600 poorten heeft.

De videokaart die er nu inzit is prima voor mijn gebruik, later kan ik een betere kopen, maar voor nu perfect.

Over de voeding, lijkt mij toch genoeg. De review bij deze voeding/kast was goed en zie deze ook bij veel complete systemen op diverse sites. Moet dan toch goed zijn lijkt me? Wellicht een extra koeler erin?

Aanbevelingen/samenstellingen op azerty zie ik ook graag met de volgende punten in achterhoofd:
- Processor vrije keus
- 1 TB HD
- 8 GB 1666mhz werkgeheugen
- DVD brander/speler
- Videokaart HD7750 (is goed genoeg voor mij)
- Budget 450 euro

Laatst bewerkt:
Je systeem is wel niet erg goed vind ik zelf :p,
ik heb hier wat samengesteld dat beter is. Je kan er nog altijd een 64 GB SSD in gooien. één van 32 GB is te weinig, dan kan je het evengoed niet kopen.
Net zoals Firestorm aanbevolen had zit hier een Pentium G2120 in, dat is een snelle dualcore, het voldoet zeker aan jouw eisen.

Hmm ik snap niet waarom jouw systeem beter is? Ik heb een i5 en voor mij prjma vga maar iedereen komt met mindere of in ieder geval minder snelle cpu's. Als k meer geld steek in een voeding en behuizing zou t dan beter zijn?

Dat is nl. Het enige waarop ik in mijn laatste configuratie heb bezuinigd

De cpu maakt niet veel uit bij gamen, de gpu is wat telt.
Bij jouw systeem is de voeding ingebouwd en deze zijn meestal van slechte kwaliteit.
Jouw moederbord heeft niet eens Sata 600 of USB 3.0.

Thnx voor de kritiek, heb daar veel aan. Daarom nu het onderstaande systeem samengesteld. Met een losse 500 watt voeding en losse kast. Het moederbord is veranderd en voorzien van usb 3.0 en 3 Sata 600 aansluitingen. Heb ook nog twee andere complete systemen bij een andere winkel gezien die ik dan u zou kunnen graden. Alles dat ik hierboven heb geschreven mogen jullie als "niet geschreven" beschouwen om het duidelijk te houden.

Systeem A
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...501011]=1&product[512958]=1&product[511606]=1

Systeem B
http://www.pctopper.nl/intel-core-i5-3450-3-1ghz-8gb-ddr3-1000gb-hdd.html
En dan upgraden met HD7750 videokaart

Systeem C
http://www.pctopper.nl/amd-fx-6100-3-3ghz-8gb-ddr3-1000gb-hdd.html
Dit systeem upgraden met een nader te bepalen videokaart van 100 euro. Denk persoonlijk dat dit de mooiste optie is. De 6100 kan ik voor 20 euro meer ook vervangen voor een 6300 maar denk niet dat ik dat zou doen.

Schiet maar raak op deze 3 systemen. Let wel het moet geen game pc zijn. Wel een pc waar zo nu en dan een mooie game op gespeeld kan worden. Voornamelijk gaat het om browsen, office, downloaden etc.

alleen systeem A voldoet aan je eisen echter zul je er nog wel assemblage en windows 7/8 bij moeten rekenen dat kost ook 130 euro tenzij je dit zelf wilt doen

echter hoor je niet te bezuinigen op een voeding een slechte voeding kan je pc letterlijk omzeep helpen
bij voedingen geld goedkoop = duurkoop dus koop een goede A-merk voeding en wat betreft behuizing mag die wel goedkoop zijn

verder over het upgraden van systeem b en c
het kan wel maar dan zul je wellicht ook een nieuwe voeding moeten plaatsen dit soort systemen komen vaak met voedingen die maar net voldoen aan de systeem requierments
en bieden vaak geen ruimte aan om een krachtige videokaart te plaatsen

een goede voeding kost normaal rond de 50 euro

Ja, die voeding is echt 'crap'.
Ik begrijp ook niet waarom je per se een i5 wil, die 4 cores zal je nooit gebruiken.
Een snelle dual core voldoet zeker, dan kan je meer geld in je gpu steken.
Neem toch gewoon een G2120, je koopt toch ook geen ferrari om op en af de straat te rijden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan