txt bestand importeren zonder duplicaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

manueld

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
ik wil graag de download die ik van mijn rabo telebankieren kan downloaden in access verwerken. uiteraard wil ik deze regelmatig updaten maar wil ik geen dubbele records. normaal zet je een veld op geen duplicaten maar aangezien er geen waarden in de txt file zijn die geen duplicaat mag zijn kan dit niet. ik wil dus records die geheel gelijk zijn niet importeren maar de rest wel.

de standaard import funktie heeft geen duplicaat check dus wil het via een tussentabel doen. dus txt naar tabel importeren en vervolgens deze tabel toevoegen zonder duplicaten in de basis tabel om daarna de tijdelijke tabel te verwijderen.

de import gaat goed maar het toevoegen zonder duplicaat lukt nog niet.

Als je een tekstfile 2 keer importeert, heb je echt wel duplicaten. En die herken je aan dubbele waarden :). Ik zou een check doen op Tegennummer en datum bijvoorbeeld, eventueel uitgebreid met een extra veld.

ik heb ook echt wel duplicaten maar normaal is er meestal wel een ve;ld waar je deze duplicaten aan herkent. dat is in dit geval niet zo want als ik 2 maal een betaling doe aan dezelfde instantie met hetzelfde bedrag dan zijn dit geen duplicaten maar ze lijken wel erg sterk.

ik kijk er misschien vreemd tegen aan maar hoe kan ik die check doen op meerdere velden? en hoe verwijder ik dan de duplicaat. de nieuwste (met hoogste ID) mag verwijderd worden

Laatst bewerkt:
Waaarom quoot je mijn bericht? Die staat er toch boven? Graag de (redelijk onnodige) quoot straks weghalen :).
Duplicaten baseer je niet alleen op één veld, maar ook op een combinatie van velden. En dat is nu dus het geval. Ik gebruik daar meestal een Not IN(SELECT etc) voor op een samengesteld veld. Je maakt dus een combinatie van velden die je wilt checken, en maakt een SELECT query in het Not In criterium die dezelfde velden samenvoegt.

mmm ik weet een beetje in welke richting je gaat maar kom er nog niet helemaal uit. kun je wat meer verduidelijken

Dank voor het weghalen van de quoot :). Een simpele manier, zonder ingewikkelde constructie, is de twee tabellen (import en doel) middels Outer joins te koppelen. De doeltabel is dan de één kant, en de importtabel de Outer join kant. Koppel vervolgens al de velden die bij elkaar het record uniek maken aan elkaar door optie 2 of 3 te gebruiken in de relatie (hangt van de samenstelling af welke variant) en filter die velden op de importtabel op het criterium Is Null. Dat zijn de records die wél bestaan in Import, maar niet in Doel. En die moet je dus hebben.

sorry voor de later reaktie, beetje druk gehad. hier kwam ik mee verder. had zelf ook eigenlijk hetzelfde gedaan maar zag nu in het bron bestand dat er onverwachtse lege velden in stonden waardoor het resultaat anders was. nu minder velde in de joins geselecteerd met het juiste resultaat tot gevolg.

bedankt

Wat je wilt doe ik dus al jaren, hoewel het bestandsformaat wel eens is veranderd bij Rabo.
Als je binnen de downloadfunctie van Rabo klikt op de knop "downloaden nieuwe transacties"dan krijg je nooit duplicaten.
Mocht je het anders doen dan kun je via een tussentabel met VBA controleren of er duplicaten in de tabel voorkomen en die zonodig weggooien. Maar normaalgesproken zou dit niet nodig hoeven zijn omdat Rabo zelf bijhoudt welke transacties moeten worden gedownload met behulp van deze knop.

wat je zegt klopt maar aangezien meerder personen die vaak niet helemaal weten hoe zaken zitten dit programma gaan gebruiken wil ik hem "monkey proof" maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan