txt bestand inlezen en wegschrijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

harolda1980

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2007
Ik zou een tekst bestand willen gaan gebruiken voor het opslaan van diverse gegevens, waar mee instellingen in het programma geregeld worden.

Hoe kan ik een bepaalde regellezen en daarop schrijven?

Waarom zou je dat niet in het bestand zelf doen (bijv. customdocumentproperties of in een verborgen werkblad) ?

Die eerste optie mag je eens uitleggen, die is voor mij geheel nieuw!

En ik heb wat vervelende mensen die dit programma gebruiken en daarom wil ik compleet in vba werken en de werkbladen zolang mogelijk vermijden!

Als je volledig in VBA wil werken kun je toch ook daar de instellingen vastleggen ? Bijvoorbeeld in een array.

Voorbeeld van customdocumentproperties:
Code:
Sub tst()
  ThisWorkbook.CustomDocumentProperties.Add "Naam_eigenschap", False, msoPropertyTypeString, "waarde"
End Sub

Zichtbaar Bij menubalk/bestand/eigenschappen/tabblad aangepast

Dit heb ik door in ieder geval! Top

Maar als ik ze in VBA kan opslaan, kan ik daar ook gegevens wijzigingen als het programma draait?

Hoe specifieker je vraag hoe eenvoudiger het is een antwoord te geven.
Gaat het om Word, Excel, Outlook, Powerpoint ?

Wat voor gegevens wil je 'opslaan'/ gebruiken
Wat zou daaraan tijdens het programma gewijzigd moeten/kunnen worden ?

Ik ben een rekenmodel aan het maken in Excel (VBA) sommige variabelen wil ik in het programma opslaan omdat die kunnen verschillen per gebruiker.

Bijvoorbeeld de een omreken factor die je gebruikt moet jezelf kunnen opslaan in je progamma. Of een bepaalde nummeringsvolgorde. En dat is dus per gebruiker verschillend.

En zij lezen alleen maar uit de database en kunnen daarin niks opslaan. vandaar dat ik dit in vba wil kunnen opslaan in bijvoorbeeld CustomDocumentProperties. En wanneer dat onthouden van gegevens op eenzelfde manier in vba kan is dat misschien nog wel mooier.

Code:
Private Sub Workbook_open()
  Select Case Application.Username
  Case "Harolda"
    x=12
  case "snb"
    x=20
  End Select
End Sub

Klopt die ken ik alleen blijkt dat de username niet overal werkt dit afhankelijk van de netwerk instellingen binnen je bedrijf.

Hier ben ik na lange tijd vanaf gestapt!

Hier hebben we toch de volgende alternatieven voor:

Code:
        '    c01 = CreateObject("Wscript.Network").Computername
        '    c02 = CreateObject("Wscript.Network").Userdomain
        '    c03 = CreateObject("Wscript.Network").UserName
        '    c04 = Environ("username")
        '    c05 = appplication.UserName

Nadeel van vastlegging in de code
Code:
Private Sub Workbook_open()
  Select Case Application.Username
  Case "Harolda"
    x=12
  case "snb"
    x=20
  End Select
End Sub
vind ik zelf dat je bij wijziging van bijv. gebruikers de code moet gaan wijzigen.
Ik zou zelf kiezen voor de opname van de te beschermen gegevens in een "very hidden" werkblad. Een very hidden werkblad is alleen via VBA zichtbaar te maken.
Als je vervolgens het VBA-project met een wachtwoord beveiligd, heb je het redelijk voor elkaar.
Nog een laatste opmerking: realiseer je dat ook deze beveiliging te doorbreken is

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan