• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

TXT naar excel spliten met een opgegeven waarde

• Onderwerp starter Onderwerp starter HWV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
ingewikkeld ( voor mij dan )

Beste,

Een hoop hints en voorbeelden gekregen, maar ik denk toch dat ik hier moet afhaken.
Het wordt voor mij te ingewikkeld, ik heb het nu met de code van SNB gedaan splitsen en dan naar txt bestand wegschrijven, dan opvragen en wegschrijven als excel.
Nu doe ik een paar handmatige handelingen en laat dan de macro er overheen lopen die dan de troep eruithaalt. Dan de bestanden zorgen dat ze in één lijst komen te staan.

Zo gezegd is het mij dus gelukt met jullie hulp, maar dan wel met een hanmatige stukje erin.

Graag had ik dus sneller gewild en het handmatige stukje er niet in maar het is niet anders.
Ik blijf wel proberen er een juiste code voor te vinden.

Ik heb al een hoop geleerd over VBA maar nu ...

HWV

Code:
Open "E:\OF\0_voorbeeld txt.txt" For Input As #1
    c0 = Join(Split(Replace(Replace(Replace(Join(Filter(Split(Replace(Replace(Input(LOF(1), #1), "Verkoopartikel", "|Verkoopartikel"), "Hergebruik toeg.", "Hergebruik toeg.|"), "|"), "Verkoopartikel"), "|"), vbTab & ":" & vbTab, ":"), vbTab, ";"), vbCrLf, ";"), "|"), vbCr)
   Close #1

Open "E:\OF\0_voorbeeld.csv" For Output As #1
     Print #1,c0
   Close #1
   Workbooks.Open "E:\OF\0_voorbeeld.csv"

Laatst bewerkt:
Het werkt

Beste SNB,

Bedankt voor het maken van het script. Waardering voor uw werk.
Het haalt de troep uit het txt bestand en snel.
Nu laadt hij toch niet het gehele bestand in excel dit komt waarschijnlijk dat er nog lege regels in het bestand zitten.
Hoe kan ik de lege regels er uit krijgen.

Groet HWV

Ik vind je feedback nogal vaag:

wat is 'niet het gehele bestand': wat wel, wat niet.

feedback

Beste,

Ik heb het bestand geprobeerd en hij haalde in CSV bestand ongeveer 1/3 van het betand binnen. Wel alle rotzooi eruit en de juiste gegevens staan er nog in.
In het bestand zit nog heel veel lege rijen. ( zie voorbeeld)
Daarna even CSV omgezt naar TXT en dan krijg je het gehele bestand in txt.
Hier zitten dus veel lege rijen in, maar de vraag is als deze eruit zijn of dat dan wel het gehele bestand geladen kan worden.

Groet HWV

Bijlagen

Vervang de c0=... regel door de onderstaande:

Code:
c0 = Join(Split(Replace(Replace(Replace(Join(Filter(Split(Replace(Replace(Input(LOF(1), #1), "Verkoopartikel", "|Verkoopartikel"), "Hergebruik toeg.", "Hergebruik toeg.|"), "|"), "Verkoopartikel"), "|"), vbTab & ":" & vbTab, ":"), vbTab, ";"), vbCr, ";"), "|"), vbCr)

Nog steeds de zelfde lege rijen

Beste,

Door het script te hebben vervangen door de aangegevens code heeft geen resultaat opgeleverd. De zelfde lege rijen bevinden zich nog in het bestand.
Deze regel is toch het enige wat veranderd moest worden ?
Code:
c0 = Join(Split(Replace(Replace(Replace(Join(Filter(Split(Replace(Replace(Input(LOF(1), #1), "Verkoopartikel", "|Verkoopartikel"), "Hergebruik toeg.", "Hergebruik toeg.|"), "|"), "Verkoopartikel"), "|"), vbTab & ":" & vbTab, ":"), vbTab, ";"), vbCr, ";"), "|"), vbCr)
Groet HWV

Volgende poging

Code:
c0 = Join(Split(Replace(Replace(Replace(Join(Filter(Split(Replace(Replace(Input(LOF(1), #1), "Verkoopartikel", "|Verkoopartikel"), "Hergebruik toeg.", "Hergebruik toeg.|"), "|"), "Verkoopartikel"), "|"), vbTab & ":" & vbTab, ":"), vbTab, ";"), [COLOR="Red"]Chr(10)[/COLOR] , ";"), "|"), vbCr)

Ik kan nauwelijks geloven dat het eerste bestand dat je geplaatst hebt (voorbeeld txt.txt) een deelverzameling van het te transformeren bestand is.

Laatst bewerkt:
De lege regels zijn eruit. Thanks.
Per regel komt nu mijn bestande te staan.
Als ik deze nu doormiddel van deze code ze plaatst in kolomen kom ik al een heel end

Code:
    Workbooks.OpenText Filename:= _
        "G:\Automatisering\3 bewerkt.txt" _
        , Origin:=xlMSDOS, StartRow:=1, DataType:=xlDelimited, TextQualifier:= _
        xlDoubleQuote, ConsecutiveDelimiter:=False, Tab:=True, Semicolon:=True, _
        Comma:=False, Space:=False, Other:=True, OtherChar:=":", FieldInfo:= _
        Array(Array(1, 1), Array(2, 1), Array(3, 1), Array(4, 1), Array(5, 1), Array(6, 1), Array(7 _
        , 1), Array(8, 1), Array(9, 1), Array(10, 1), Array(11, 1), Array(12, 1), Array(13, 1), Array _
        (14, 1), Array(15, 1), Array(16, 1), Array(17, 1), Array(18, 1), Array(19, 1), Array(20, 1), _
        Array(21, 1), Array(22, 1), Array(23, 1), Array(24, 1), Array(25, 1), Array(26, 1), Array( _
        27, 1), Array(28, 1), Array(29, 1), Array(30, 1), Array(31, 1), Array(32, 1), Array(33, 1), _
        Array(34, 1), Array(35, 1), Array(36, 1), Array(37, 1), Array(38, 1), Array(39, 1), Array( _
        40, 1), Array(41, 1), Array(42, 1), Array(43, 1), Array(44, 1), Array(45, 1), Array(46, 1), _
        Array(47, 1), Array(48, 1), Array(49, 1), Array(50, 1), Array(51, 1), Array(52, 1), Array( _
        53, 1), Array(54, 1), Array(55, 1), Array(56, 1), Array(57, 1), Array(58, 1), Array(59, 1), _
        Array(60, 1), Array(61, 1), Array(62, 1), Array(63, 1), Array(64, 1), Array(65, 1), Array( _
        66, 1)), TrailingMinusNumbers:=True

Nu komen bepaalde zaken nog bij elkaar in kolomen te staan die moet ik denk ik met zoeken en vervangen door "" verwijderen uit het betsand.

Of is het mogelijk deze al tijdens het importeren vanuit het tekst bestand te weren. maar dat het geen wat acter de : staat in apparte kolomen te zetten.
In het voorbeeld van hoe ik het tot nu toe heb.

Groet HWV

Bijlagen

Het is de bedoeling dat je na afloop van de macro klaar bent.
Als het goed is is het lijstscheidingsteken in excel ;.
Dan worden alle velden in aparte kolommen ingelezen.
Open het csv bestadn eens als tx. bestand en plaats een deel ervan hier.

CSV bestand toegevoegd

In de bijlage een gedeelte van mijn bestand.
In totaal zijn het nu 15353 regels geworden.

Groet HWV

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Om de code nog wat situatie-onafhankelijker te maken:

c0 = Join(Split(Replace(Replace(Replace(Join(Filter(Split(Replace(Replace(Input(LOF(1), #1), "Verkoopartikel", "|Verkoopartikel"), "Hergebruik toeg.", "Hergebruik toeg.|"), "|"), "Verkoopartikel"), "|"), vbTab & ":" & vbTab, ":"), vbTab, Application.International(xlListSeparator)), Chr(10) , Application.International(xlListSeparator)), "|"), vbCr

Weinig veranderd

Beste,

Er is wel iets veranderd, hij heeft wat gegevens nu in ander kolomen geplaatss. Wel het geen dat ik wil hebben alles in een apparte kolom. ( zie bestand header )
Toch nog heel veel gegevens in één cel.
Is dit wel mogelijk om te splitsen.?

Groet HWV

Bijlagen

Sluit eerst Excel
Open Excel opnieuw en voer mijn macro uit.
Doe niets met texttocolumns of het importeren van een tekstbestand

Laatst bewerkt:
Het gaat ,vaak over duidelijkheid.

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn vraagstelling.
Als u mijn bestand header ziet en het ander bestand 3 bewerkt.
Dan wil ik graag onder de header de gegevens hebben die achter
verkoopartikel : , Omschrijving: , enz staat onder de headers hebben staan.
Op deze manier heb ik de gegevens uitgelijst.

Groet HWV

PS Thanks voor de hulp

Dat wist ik al bij je eerste vraag, toen je die wens nog niet geformuleerd had.
Maar eerst is het belangrijker ervoor te zorgen dat de gegevens als csv bestand over 44 kolommen worden verdeeld.
Dus: doe svp eerst wat ik vraag. Die veldnamen komen later.

TXT bestand aanleveren

Ok,

Ik heb excel afgesloten
Programma opgestart
CSV bestand opgeslagen
CSV geopend met TXT, opgelagen en als bijlage bijgevoegd.

Ik hoop dat u hier iets verder mee komt.

Nu met een vriendelijke groet,

HWV

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Aangepast

Vorige aangepast ivm had geen bestand meegestuurd

HWV

Om te beoordelen of het csv-bestand naar kolommen gesplitst heeft, ontvang ik dat liever.

CSV bestand

Goedendag,

In de bijlage het gevraagde CSV bestand

groet HWV

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan