UAC: Wachtwoord

Status
Niet open voor verdere reacties.

Probleempjes

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
Hoi,

Omdat ik mijn broertjes al langer ken dan vandaag. En o.a. vervelende toolbar's in firefox kan verwachten of andere onzin programma's, wou ik een Administrator wachtwoord instellen bij het UAC.. Nu heb ik het Admin. account geactiveerd (zie google: windows tweaks). Daar op een wachtwoord ingesteld. In de hoop dat ie mij een wachtwoord zou vragen als ik iets via admin. rechten aan wou zetten.

Hoe doe ik dat..

Gr,

Johan

wat wil je juist bereiken?
dat je broertje niets kan installeren?

Als je een admin account hebt aangemaakt en daarnaast maak je ook nog een andere account aan met beperkte rechten dan wordt er telkens bij het installeren van programma's en dergelijke om een paswoord gevraagd als ik me niet vergis...

wat wil je juist bereiken?
dat je broertje niets kan installeren?

Als je een admin account hebt aangemaakt en daarnaast maak je ook nog een andere account aan met beperkte rechten dan wordt er telkens bij het installeren van programma's en dergelijke om een paswoord gevraagd als ik me niet vergis...

ja vaak is het zo dat je dan een scherm krijgt voor een administrator password..
daarmee verhelp je het probleem met de toolbars. alleen ik (als broertje) zou er niet blij mee zijn als ik niks meer kan installeren zonder toestemming van jou.
meschien je broertjes uitleggen dat als ze iets installeren dat ze het vinkje in het vakje "toolbar installeren" uitvinken...
iemand anders nog een idee ?

@ Jelpot:

Dat is precies wat ik nu heb. In dit geval dus " Administrator (beveiligt met wachtwoord) en Wagenaar (het gewone gebruikers accound) "

Maar nog steeds zeurt ie niet om een wachtwoord bij het installeren van iets.

@Ronijs:

Maakt opzich niet zo veel uit dat hij niets kan installeren.. Hij hoeft ook niks te installeren.. Alles wat ie nodig kan zijn staat er op.

het gewone account is ook een administrator account

Bij mij niet meer. Heb het Admin acc. aangezet, in de hoop een wachtwoord prompt te krijgen als er admin. rechten nodig zouden zijn. Maar nu het wachtwoord erop staat word ik nog steeds niet gevraagt voor een admin. accountnaam (gewoon Administrator)/ wachtwoord

Wat snipeytje bedoelde is dat het normale account ook in de Administrators groep staat van de pc, en dus gewoon klaar is als op Doorgaan wordt gedrukt zodra administrator-rechten nodig zijn.
Het activeren/aanpassen van het Administrator account betekent niet dat alle andere accounts die in de Administrators-groep zitten verwijderd zijn uit de Administrators-groep.

Als ik jou was zou ik een nieuw account maken voor je broer, direct met beperkte rechten.
En op het 'normale account' ook een wachtwoord zetten (net zoals op Administrator), omdat ze qua rechten gelijkwaardig zijn.

Succes,

Tijs.

Maar.. Er is vast wel een of andere manier om het normale account uit de admin. groep te krijgen.. Dan kijk ik eerst daarnaar, en als dat niet lukt maak ik nog een nieuw account aan.

Lijkt mij dat je dat op deze manier kan doen:
Maak snelkoppeling naar CMD.EXE op Bureaublad, rechtsklik erop, en kies Als Administrator uitvoeren.
Dan:
whoami
schrijf gemelde gebruikersnaam op.
Dan:
net localgroup Administrators
(verifieer of de gebruikersnaam in de Administrators groep zit)
Dan:
net localgroup Administrators gebruikersnaam /delete
Dan:
net localgroup Administrators
(verifieer of de gebruikersnaam niet meer in de Administrators groep zit)

Kijk maar of dit kan, daar je naast Administrator maar 1 account hebt nu.

Tijs.

Het enige lid in de Admin. groep is nu inderdaad Administrator *mijn account*,

Maar nu het volgende. Als er iets geinstalleerd moet worden. Dan vraagt UAC normaal al of het mag of niet. Dat is precies wat hij nu ook doet. En vraagt niet om een wachtwoord. Als je dan op Toetstaan drukt. Krijg je de melding dat je er geen rechten hebt volgens het groepsbeleid..

Mijn doel nu dus:

het administrator wachtwoord die ingesteld staat te moeten gebruiken als je iets op Wagenaar als admin. wil uitvoeren.

Ik denk niet dat dat mogelijk is, maar je kunt een test doen:
Je hebt nog steeds die snelkoppeling naar cmd.exe op het bureaublad van de niet-administrator. Als je daar nu op rechtsklikt, en kiest voor Uitvoeren als Administrator, krijg je dan wél een wachtwoord-vraag?

Tijs.

Nope, dan word er niet gevraagt om het admin. wachtwoord. Het is wel mogelijk. Want dat is namelijk precies iets wat mijn leraar ook op school gebruikt.. (Vista Enterprise)

Hier de melding:

naamloosxc0.jpg

In dit geval ben ik dus de 'systeembeheerder'. Maar toch heb ik liever het wachtwoord prompt i.p.v. deze melding. Dan is het weer makkelijker voor mij namelijk. Want dan krijg je het wachtwoord en als je die hebt ingetyped dan kan ie doorgaan met het gebruiken van de admin. rechten.

Jelpot zei:
Als je een admin account hebt aangemaakt en daarnaast maak je ook nog een andere account aan met beperkte rechten dan wordt er telkens bij het installeren van programma's en dergelijke om een paswoord gevraagd als ik me niet vergis..

Dat is precies wat ik wil.. Want om constant als Administrator te moeten inloggen en dan de normale gebruiker te moeten uitloggen word ik ook zat..

Laatst bewerkt:
jij wilt dus 1 account maar telkens als er iets moet geinstalleerd worden moet er om een paswoord gevraagd worden?

Ja sorry maar ik denk niet dat dit kan onder 1 account van vista. (ik kan me vergissen)

maar onder vista moet er altijd standaard een admin account zijn en volgens mij is het niet mogenlijk dat daar dan altijd een wachtwoord gevraagd wordt (standaard toch allesinds niet)
misschien lukt het wel dat wanneer je bijvoorbeeld een firewall installeert en dat deze alles tegenhoud totdat je een wachtwoord invult zodat je iets kan gaan installeren.

Maar anders denk ik dat je beter zelf kan gaan werken op een account met beperkte rechten.
Je zou dus je adminaccount inderdaad een wachtwoord moeten geven (maar dat is al gebeurd denk ik)

-dan zou je een nieuwe account kunnen aanmaken, al je documenten naar die account gaan kopiëren zodat je dan op deze nieuwe account gaat werken maar telkens dat je daar dan iets nieuw gaat installeren dus een wachtwoord wordt gevraagd.

Je admin account zou je dan kunnen verbergen maar hoe dat weet kan ik niet zo direct uit men duim zuigen (ik dacht dat het iets simpel was maar ik kan er niet op komen)

-dan heb je dus een verborgen admin account die je dus in principe niet meer gebruikt en een account met beperkte rechten waar je dan best al je gegevens kan naar verplaatsen zodat je deze account kan blijven gebruiken.
Dan zou er telkens een wachtwoord moeten gevraagd worden als er iets geinstalleerd moet worden.
--> je mag je auc dus niet uitgeschakeld hebben ofzo hé dan maar dat zal je wel niet gedaan hebben veronderstel ik ;)

Ik hoop dat ik je hiermee genoeg info gegeven heb maar ik weet helaas geen andere mogenlijkheid om aan jouw wensen te voldoen :P

Ik heb net zoals je zei het niet admin account verwijdert, en gemaakt. Helaas als ik hem als een normale gebruiker toevoeg dan krijg ik nog steeds de melding " Dit programma is geblokkeert vanwege groepsbeleid.. "

Wat er tot nu toe gebeurt is:

Admin account is geactiveerd -> Beveiligt met wachtwoord -> UAC staat nog steeds aan

Wagenaar is niet langer Administrator, waardoor het minder rechten heeft (niets installeren enz).

Wagenaar is verwijdert via het Administrator account.

Wagenaar is opnieuw aangemaakt met direct minder rechten. Zonder wachtwoord beveiligt.

-

Tot nu toe is er nog niks verandert aan de situatie, nog steeds het bericht dat het vanwege het 'groepsbeleid(?)' het programma geblokkeert is.

@ Jelpot:

Je " Kan ik niet zo uit m'n duim zuigen " staat gelijk aan verhaal vertellen die je net bedacht hebt .. Maar ik weet wat je bedoelt :)

Laatst bewerkt:
Het spijt me maar helaas weet ik ook echt niet wat je moet aanvangen met dat groepsbeleid, ik denk dat het iets is dat je ooit hebt ingesteld maar hoe je het terug kan veranderen weet ik ook niet omdat ik er eigenlijk nog nooit mee gewerkt heb.

Ik hoop dat er nog iemand anders met nuttige tips op de proppen komt en misschien krijg ik plotseling ook nog wel eens een idee ;)

lukt het niet via ouderlijk toezicht en dan specifieke programma's toestaan. als het goed is kunnen onbekende programma's(gedownloade installers) dan niet worden gebruikt.

ik ben trouwens erg blij dat ik geen pc meer deel met mn broertje. dan kon ik nooit iets doen want hij zit altijd wolfenstein te spelen

Ja naja.. Eigenlijk heb ik ook liever dat hij een eigen pc zou hebben. Maar helaas gaat het om bepaalde redenen niet..

Ik kan nu helemaal niks op een niet administrator account. Groepsbeleid blokkeert het zooitje.. En dat is volgens mij geen UAC / Ouderlijke toezicht

Sterker nog. Nu ik Wagenaar ook tijdelijk op Administrator heb staan, kan ik nogsteeds niet iets installeren..

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan