Ik heb Ubuntu geinstalleerd op een externe USB disk van 500GB. Alles werkt naar behoren. Ik wil met de pc van mijn werk uitzending gemist kijken terwijl ik in de trein zit. op de PC van werk kan ik niets installeren, vandaar de externe USB waarvan ik boot. Echter, op mijn useraccount heb ik slechts 400MB beschikbaar. Op de /CDROM directory is ruim 480 GB beschikbaar, maar dit valt onder account ROOT. Ik dacht dus de tv programma's op de /CDRom/Data directory te plaatsen. Echter, mijn user account kan wel lezen vanaf deze directory, maar niet schrijven. Met het downloaden 's nachts loopt de pc dus vast, en kan ik de volgende dag dus niets zien.
ik heb het eea opgezocht en via root account nautilus gestart maar ik kan dan de userrechten niet aanpassen van de directory. ook heb ik het via de textmode geprobeerd met diverse pogingen van sudo chmod 777 , sudo chown etc. maar ik krijg de directory, of subdirectory van /CDROM/data niet aangepast zodanig dat mijn account hier kan schrijven.
ik heb geen aparte partities gemaakt, dus alle schijfruimte zou voor mijn user account beschikbaar moeten zijn.
Wat doe ik fout, of wat moet ik anders doen om dit voor elkaar te krijgen?
ik heb het eea opgezocht en via root account nautilus gestart maar ik kan dan de userrechten niet aanpassen van de directory. ook heb ik het via de textmode geprobeerd met diverse pogingen van sudo chmod 777 , sudo chown etc. maar ik krijg de directory, of subdirectory van /CDROM/data niet aangepast zodanig dat mijn account hier kan schrijven.
ik heb geen aparte partities gemaakt, dus alle schijfruimte zou voor mijn user account beschikbaar moeten zijn.
Wat doe ik fout, of wat moet ik anders doen om dit voor elkaar te krijgen?