Ubuntu installeren op een lege hd

• Onderwerp starter Onderwerp starter mjs
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mjs

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2010
Hallo,

Ik heb problemen met het installeren van Ubuntu. Ik zal even uit de doeken doen wat ik doe en hoe ik het graag wil hebben.

1. Ik heb de live cd gedownload bij Ubuntu (32bit), ISO op schijf gebrand.
2. Schijf in een speler gedaan van een pc (windows), en schijf wordt gelezen. Ik krijg hier opties voor installatie).

3. Ik doe deze schijf in een pc met een "lege"harddisk van 20GB.
4. In de bios wijzig ik de boot volgorde, moet dus starten van schijf.
5. Start pc op, optische drive gaat draaien, vervolgens krijg ik een foutmelding.

Deze melding is: Press a key to reboot. En dit blijft zich maar herhalen.
Het gaat hierbij om Ubuntu 10.10

Of kan je Ubuntu niet installeren op een "schone"pc? Moet je hier altijd een windows machine voor hebben? Hopelijk kunnen jullie mij helpen, ik weet het niet meer.
gr MJS

nee hoor ubuntu moet gewoon kunnen draaien...
wat ik je kan aanraden is een een andere IOS proberen
ikzelf gebruik opensuse die is ook veel leuker.
je kan er ook meer mee

Hoi MegaByter,

Thnx voor je reactie op mijn post. Ik heb het nog een aantal malen geprobeerd (ook opnieuw gedownload en gebrand op een schijfje), maar geen resultaat. Wat bedoel je met een andere IOS proberen? Kan ik misschien dan een versie lager proberen.... de 10.04. Deze is al een langere tijd uit.

Maar zoals ik het heb beschreven, is toch de juiste volgorde?

gr mjs

Laatst bewerkt:
ow je hebt gedaan in een IOS zelf?
tjah dat kan werken maar het slimste kan je het doen via dos
of gewoon de cd in je pc, pc opnieuw opstarten via bios even selecteren dat je wilt opstarten via cd.
pc opnieuw opstarten en dan instructies volgen

Hoi,

Nogmaals thnx. Ja ik geef aan in de bios dat ie moet starten van cd, en vervolgens geeft ie de foutmelding die ik mijn eerste post genoemd heb.......

mjs

Wat bedoel je met IOS? OS, ken ik wel, staat voor Operating System? Maar wat jij zegt...IOS??? Ik begrijp of snap niet helemaal wat je bedoelt.

Waar ik meestal meer werk is win xp pro. En heb nog een laptop met vista. Pc waar het systeem op moet komen is een p4,1.5ghz,768mb geh., onboard video en 40 gb hd. Maar ik begrijp van jouw dat je ubuntu dus WEL op een kale mchine kan installeren en draaien.

mjs

ja makkelijk

maare draait hij wel gewoon op demo modus?

Goede morgen,

Ik denk dat je weer een ubuntu term gebruikt... draaid hij wel op demo modus?? Wat bedoel je hiermee??? Schijf nog in een andere optische drive geprobeerd, word gewoon gelezen en optie voor installatie. Kan ik er van uit gaan dat het schijfje goed is.

En zoals je al eerder gezegt hebt, cd erin, starten van schijf en installeren die handel. Dat is graag wat ik wil..... Heb er gewoon slecht van geslapen dat het bij mij om een of andere duistere reden niet wil.

hahaha slecht geslapen dus? jah ik ken dat gevoel :D

als je de ubuntu cd draait dan krijg je een keuze je kan hem op cd laten draaien of je moet hem op je harde schijf installeren om het te laten werken.

heb je de eerste optie al geprobeerd?
bij ubuntu kan je eerst kijken of dat OS wel iets voor je is voordat je hem gaat installeren...

Ene heb je je harde schijf wel geformatteerd?

Probeer die cd opnieuw te downloaden en te branden, waarschijnlijk kan hij geen opstartbare schijf vinden. Het kan ook aan je instellingen van je BIOS liggen. Zo'n foutmelding is van de bios, niet van de Live-cd van Ubuntu 10.10.

Wat ik je wel zou aanraden, is om het systeem eerst in een virtueel machine te proberen. Bijvoorbeeld VirtualBox van Oracle (voorheen Sun), of VMware player, wat mijn favoriet is. Die programma's virtualiseren een complete pc, de oplossing voor het proberen van dit soort (ingewikkeldere) systemen, want het is echt totaal anders dan Windows!

Veel succes!

mr32 :cool:

Laatst bewerkt:
Ben ik weer,

Vandaag weer aan het klooien geweest. Ben nu wel wat verder gekomen dan gisteren. Nu heb ik staan tijdens de installatie dat de cd\dvd slecht is, of de speler niet goed zou funtioneren Ik heb uit pure ergenis de cd\dvd speler uit de pc van mn vrouw getrokken, en weer geprobeerd. Weer het zelfde verhaal. Dan nog maar 2 andere drives geprobeerd, ook niks. Ondertussen nog een keer de iso weer opnieuw op de dvd gefikt. Niks mocht helpen. Nu heb ik maar weer op nieuw de iso gedownload en op schijfje gefikt. Nu maar hopen dat het goed gaat....

En mr32, thnx voor je reactie, maar ik niet een virtuele ubuntu draaien.

Heb je de ubuntu live installatie cd gedownload? Dan moet je ubuntu ook van cd kunnen draaien.
Als de live cd kuren heeft, kan je de 'alternate' install cd gebruiken: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/alternative-download#alternate
Die doet hetzelfde als de live installer, alleen heeft deze geen grafische toeters en bellen. Je uiteindelijke systeem is precies hetzelfde als met de normale installer.

Ja, dat is inderdaad waar, maar het nadeel van die Alternate installer is dat hij soms erg ingewikkeld is, ik zelf kom zou het je niet aanbevelen als beginner.

Hallo allemaal,

Ik heb het ubuntu verhaal even een paar dagen laten rusten. Maar uiteindelijk is het me gelukt om te installeren op een lege harddisk.

Het geeft toch wel een kick als je (met wat hulp van jullie) het toch draaiend krijgt. Nu maar eens uit vogelen hoe t allemaal werkt.

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie inbreng.

Mocht je nog vragen hebben, dan helpen we je graag :thumb:

Ubuntu installeren op "lege" hd

Terloops kwam hierbij de vraag: "heb je de hd wel geformatteerd?" naar voren.
Inhoudelijk heb ik hierbij geen antwoord gevonden. Is het nu wel of niet zo dat Ubuntu alvorens geinstalleerd te worden op een volledig lege hd (overschreven met "nullen") vooraf deze hd geformatteerd moet worden?
In mijn geval is de 80GB hd 100% leeg, nl overschreven middels het programma van de hd-fabrikant. Daarna getest middels de testCD van de fabrikant en in orde bevonden.
Nu hoop ik met de image-gebrande installatieCD in plaats van Windows alleen UBuntu te kunnen gaan installeren.
Vroeg mij al af of er daarbij tijdens de installatie 'vanzelf' partities worden aangmaakt of dat ik dat vooraf moet gaan doen....? En daarbij komt dan ook de vraag nog :wel of niet vooraf formatteren?
Mijn destop is nu in reparatie ivm lekkende elco's maar het ziet er naar uit, dat dat in orde komt; ik hoop dan aan de slag te kunnen met antwoorden op mijn vraagpunten;
samengevat:
wel of niet vooraf formatteren en/of partitioneren op een "100% overschreven" harde schijf?
EN -tenslotte-: in welk stadium van de installatie is een werkzame aanluiting op internet gewenst of vereist?
Wellicht kan de vorige specifieke vraagsteller mij berichten? Anders wellicht de beantwoorder ervan?
Vriendelijk dank alvast,
Woodpecker1

PC - asus P4 - AMI bios - 2x256dual channel - 80GB WD

Laatst bewerkt:
Persoonlijk ken ik geen enkel OS die van te voren een geformateerde HD wilt hebben. Bij ieder OS kun je de HD tijdens de installatie gewoon formateren vanuit de installatie procedure. Vooral als je de eerste keer kennis maakt met Ubuntu of Linux, is het raadzaam, en dan natuurlijk vooral tijdens de installatie, zoveel mogelijk de standaard 'dingen' uit te laten voeren door de installer.

Suc6! ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan