Ubuntu installeren zonder CD drive (FS Lifebook)

Status
Niet open voor verdere reacties.

bigcherry

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2008
Ben bezig een manier te vinden om Ubuntu te installeren op een A5 PC (lifebook).
Deze kent slechts een CD-drive via PCMIA. Maar dan moet ik eerst een tijdelijk systeem hebben die PCMIA ondersteund of zo !?
Wie heeft zoiets al gedaan of weet hoe het moet ?
Niet allemaal tegelijk hè !

Ben bezig een manier te vinden om Ubuntu te installeren op een A5 PC (lifebook).
Deze kent slechts een CD-drive via PCMIA. Maar dan moet ik eerst een tijdelijk systeem hebben die PCMIA ondersteund of zo !?
Wie heeft zoiets al gedaan of weet hoe het moet ?
Niet allemaal tegelijk hè !

is usbstick een optie? als je googled kan je makkelijk een howto vinden op een "bootable" usb stickje te maken ipv van een cdtje

Als dat ding PXE network booting ondersteunt kan je op die weg ubuntu installeren. Dit network booten kan je vaak in je BIOS instellen, dus zoek daar eens rond. Mocht dat zo zijn kan ik wel een eindje op weg helpen. Als je laptop een ingebouwde netwerkkaart heeft moet dit altijd wel aan de gang te krijgen zijn.
Kijk ook eens hier: http://etherboot.org/wiki/index.php

Laatst bewerkt:
Je hebt een andere ubuntu/debian of linux machine in je locale lan nodig. Deze gaat de network installatie aan je computer voeren.
Dit is een howto (voor ubuntu gutsy): http://ubuntu-tutorials.com/2007/10/08/how-to-install-ubuntu-locally-over-the-network/
Aleen moet je deze images hebben voor hardy: http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/hardy/main/installer-i386/current/images/netboot/
En je moet dus de hardy alternative cd downloaden

Laat maar weten als je iets niet snapt of niet verder komt.

Wat ik nog niet voor elkaar krijg is
dat ik via pxe van dezelfde of een andere PC kan booten.
Dan moet er iets met een DHCP server gebeuren of zo ???

Ja Ja, dat heb je nou met nono's ! Maar ach ........

Heb je al een computer in het netwerk die debian of ubuntu geinstalleerd heeft?

Nee !
Ik heb slechts een tweede computer met windows die ook aangesloten is op een KPN Experia box. Dus een heel simpel netwerk !
Maar het moet toch kunnen met twee PC's ruggelings tegen elkaar ??
Of is dat weer te simpel ??
Groet, Wim

Om te kunnen opstarten van pxe heb je een ander linux systeem in je netwerk nodig.

Je kan:
1 ubuntu onder windows installeren met wubi. De nieuwste ubuntu versie kan dat. Je krijgt dan een dual boot systeem zonder dat er aparte partities aangemaakt hoeven te worden. Je kan ubuntu dan gewoon onder software in windows weer verwijderen
2 knoppix downloaden en branden. knoppix is een live cd van linux en bevat al een voorgeinstalleerde dhcp/tftp server. Het enigste probleem is dan dat je moet opletten waar je de ubuntu cd bestanden uitpakt omdat knoppix een stuk van je geheugen als schijf gebruikt en deze ruimte te beperkt is.
3 Kunnen er ook floppies in die laptop? Of kan de laptop ook van usb booten?
4 Je kan virtualisatie software, zoals virtualbox, gebruiken om een virtuele ubuntu onder windows te draaien en deze als pxe/dhcp/tftp server laten werken

Ik zou als ik jou was voor het gemak eerst even voor 2 kiezen, dan kan je eens zien hoe het werkt. Knoppix kan zichzelf via pxe op andere compus draaien. Knoppix heeft dat alle scripts en software voor voorgeinstalleerd. Heb je die laptop ook eens aan de gang

Oh ja knoppix: http://www.knopper.net

Laatst bewerkt:
Heb met wubi een dual boot gemaakt !
Machientje start echter niet op onder Ubuntu, ...
vanwege te weinig memory ( 128 )
Ga eerst een kaartje van 256 aanschaffen en dan weer verder.
Met dank voor de aanwijzingen !

Je hebt geen grafische omgeving nodig om dit te doen
Ik neem aan dat hij wel opstart tot aan de console?
(zo'n lelijke omgeving met een prompt met login:)
Geef daar je gebruikersnaam op en wachtwoord
Dan doe je
Code:
sudo -s
<Weer je wachtwoord>
apt-get install tftpd-hpa dhcp3-server

ifconfig | more
Dat geeft je netwerk interfaces weer. Je moet waarschijnlijk eth0 hebben als je maar 1 netwerkkaart hebt, anders misschien eth1 enz. Je moet daarvan noteren: address, netmask en broadcast.
Als address bijv 192.168.1.15 is dan hebben alle computer op je netwerk 192.168.1.1 tot 192.168.1.254. Je moet een range kiezen van bijv 10 nummers binnen dat bereik, bijv 192.168.1.50 192.168.1.60. Dit komt in het voorbeeld hieronder terug.
Code:
cat /etc/resolv.conf
Hier noteer je het ip adres van je domain-name-server. Dit staat er als een kaal ip adres, bijv 192.168.1.254
Code:
nano /etc/dhcp3/dhcpd.conf

Hier vul je in:
Code:
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 
{
 range 192.168.1.50 192.168.1.60;
 option routers <het ip van je router, vaak hetzelfde als nameserver>;
 option domain-name-servers 192.168.1.254;
 option broadcast-address 192.168.1.255;
 next-server 192.168.1.15; (je address van hierboven)
 filename "pxelinux.0";
}

Dan herstart je dhcp3-server
Code:
invoke-rc.d dhcp3-server restart

Dan moet je alleen nog de installatie media downloaden:
Code:
cd /var/lib/tftpboot
wget ftp://ftp.ubuntu.com/ubuntu/dists/hardy/main/installer-i386/20070308ubuntu40.4/images/netboot/netboot.tar.gz
tar zxvf netboot.tar.gz

Als het goed is moet ie het dan doen :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan