Ubuntu mist kernel

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
973
Ik heb Ubuntu vanaf de nieuwste dvd geinstalleerd op mijn laptop. Er stond oorspronkelijk Windows 2000 Pro op. Ik heb gekozen voor de installatie waarbij alles wordt verwijderd en de hele installatie verliep automatisch en goed.
Nu krijg ik bij het opstarten de melding: error, installeer eerst de kernel. Ik heb gekeken wat er gebeurt als ik dan de dvd weer in de speler stop, maar dan gaat hij gewoon weer opnieuw Ubuntu installeren, dus dat is geen oplossing.
Voor het opstarten van de Ubuntu dvd moest ik de dvd-speler als eerste boot-optie instellen anders startte hij niet. Na de installatie heb ik weer als eerste optie 'booten van harde schijf' ingesteld, maar in beide opties vraagt hij om de kernel. Geen idee wat een kernel precies is, maar hoe los ik dit op?
Bij de installatie van Ubuntu op mijn desktop (dual boot met XP) had ik dit probleem niet.
 
De kernel is het deel "onder de motorkap" van ubuntu/linux. Dus ongeveer het belangrijkste wat er is. Hoe het komt dat het niet geïnstalleerd is durf ik je niet te zeggen, en de enige oplossing die ik je durf te geven is ubuntu toch opnieuw installeren :(
 
Dank voor je reactie.
Als ik Ubuntu opnieuw installeer, overschrijft hij dan de eerdere installatie of zet hij hem er dan naast? In het laatste geval moet ik eerst de oude Ubuntu installatie verwijderen omdat het een oude laptop is met weinig ruimte op de schijf (daarom heb ik ook geen dual boot gedaan met W2000).
 
Als je gewoon een verse installatie doet, en kiest voor het gebruiken van de hele schijf moet hij hem er gewoon overheen schrijven :)
 
Ja, zo had ik hem ook geinstalleerd. Trouwens, hoe verwijder je een programma als de laptop niet opstart? Ik ga het dan maar weer opnieuw doen en laat wel weten of het is gelukt.
 
Ubuntu opnieuw geinstalleerd, maar nog steeds hetzelfde probleem.
Krijg de melding:
You need to load the kernel first.
Failed to boot default entries.
De installatie ging prima, dus nu weet ik het ook niet meer.
 
Wat is de exacte foutmelding die je krijgt? Het lijkt er op dat een instelling Grub verkeerd is. Wat is entry van de kernel in grub.conf (grub.cnf, of grub.config, die zat in /etc, of ergens in /boot (of een sub map in /boot), ik ben niet gewend aan Grub 2)?
Kun je indien mogelijk de inhoud van de grub.conf posten? Je kunt in de bestandsbeheerder op de live cd bij de schijf waar Ubuntu op staat.
De entry van de kernel begint met linux Grub2 als ik met het goed herinner.
 
Laatst bewerkt:
Dat met die grub is waarschijnlijk inderdaad het geval.
Ik ben inmiddels na dagen experimenteren afgestapt van Ubuntu en heb Lubuntu 10.4 beta 2 van internet gedownload omdat Ubuntu mogelijk te zwaar is voor mijn oude laptop met 256mb geheugen. Dat programma gebrand op cd, en als live-versie getest werkte prima. Maar na installeren weer foutmeldingen over de kernel bij het opstarten. Een Ubuntu-steunpunt (prima iemand die je belangeloos helpt en waar je zonodig mag langskomen met je laptop) concludeerde dat de grub niet goed is geinstalleerd en inmiddels weet ik ook dat er een speciaal herstelprogramma voor is (ik ben dus niet de enige hiermee en het doet zich voor bij grub 2). Dat herstelprogje wordt binnenkort voor mij geinstalleerd (is voor mij te hoog gegrepen). Ik laat wel weten of het daarmee is opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan