ubuntu of iets anders??

• Onderwerp starter Onderwerp starter drome
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

drome

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2011
Hallo allemaal.Ik zou graag willen weten wat ik het beste kan nemen.Morgen ga ik een netbook kopen en wil daar Linux op gaan zetten.Ik lees veel over Ubuntu.Is dat nou echt het beste of zijn er nog andere goede Linuxen?Ik weet nog niks af van Linux maar het open source gebeuren spreekt me enorm aan.Het hoeft niet al te makkelijk te zijn want ik puzzel graag :D Op www.distrowatch.com staan zoveel verschillende versies dat het onmogelijk is om ze allemaal te gaan proberen.Iemand een idee?

Groet Vivian Vos

ubuntu is over het algemeen een erg populaire (zo niet de populairste) distributie, waarvoor veel sites/support online te vinden is. ik denk dat dit inderdaad de beste keuze voor je is.

ubuntu

Deze heb ik gisteren al geprobeerd op onze gewone computer.Het werkt erg makkelijk en ook alles doet het meteen.Support is natuurlijk ook erg belangrijk.

Wat ik me wel nog af vraag is of er nog andere goede Linuxen zijn die meer op media gericht zijn net als Medibuntu wat ik al tegen ben gekomen?Zijn er bijvoorbeeld ook Linuxen die weinig stroom van de accu vragen?Ik kwam een netbook tegen van Toshiba die met Android 8 uur werkt en met Ubuntu maar 4 uur.

Groet Vivian Vos

Hi,

Zelf ben ik erg tevreden met Linux Mint. Dit is gebaseerd op Ubuntu/Debian en erg gebruikersvriendelijk.
Het draait bovendien prima op mijn netbook. Omdat ik W7 niet graag kwijt wilde en ook liever (nog) geen dualboot wil, heb ik de Life Mint iso op een usb stick gezet.
De iso is ook vanaf cd (en nu dus usb want mijn netbook heeft geen cd speler) te starten en eventueel ook te installeren als je deze distro fijn vindt.

Het leuke van de installatie op usb is ook dat ik Mint gewoon kan updaten met de laatste patches en ook kan ik andere programma's installeren!

bedankt solaris

Heb die meteen aangezet om te downloaden.Ik zou liever geen Windows meer willen hebben dus ik zal het wel gaan installeren als ik iets moois gevonden heb.Op aanraden van mijn kleinzoon heb ik de keuze van mijn netbook veranderd van deze http://www.bcc.nl/product/asus-r101blk025 naar deze http://www.bcc.nl/product/toshiba-ac100-10t Volgens mijn kleinzoon is dat geheugen veel sneller en kan je er ook zeker HD films mee kijken waar ik hem ook voor aan wil schaffen.Volgens youtube kan je er ook Linux op gebruiken dus pak deze toch maar.Kun je me iets vertellen over hoe lang jouw netbook meegaat op een volle accu met Linux Mint?

Groet Vivian Vos

een netbook kan als je hem niet te veel belast makkelijk meer dan 7 uur

de toshiba heeft inderdaad sneller geheugen, maarrr het is heel weinig geheugen, namelijk maar 8 tot 32 gb. er zou amper een volle full hd film op passen. op die eerste laptop, de asus dus, kan dit wel, die heeft namelijk 160gb en met linux draait dat ook heel snel. tevens heeft de asus meer werkgeheugen, dus de asus zou films beter moeten pakken dan de toshiba.

tevens gaat full hd films kijken sowieso niet lukken op deze netbooks, aangezien de resolutie van beide laptops lang geen full hd resolutie is, de schermpjes zijn hier simpelweg te klein voor.

ik zou dus eerder voor die asus gaan.

Laatst bewerkt:
hoi example5

Volgens mijn kleinzoon kan ik het vergeten dat ik met die Asus HD kan afspelen.Het lukt nu ook niet op onze gewone computer vandaar dat ik een netbook wil kopen waar op dit wel kan.Volgens mijn kleinzoon kan de videokaart van de Toshiba HD aan en die van die Asus niet.Van de opslag ben ik me bewust en dat is geen probleem omdat ik bij elkaar 128 gigabyte aan geheugen heb van onze videocamera.Mijn kleinzoon zegt ook je hebt geel full HD maar je kan het wel afspelen.Daar gaat het mij ook om.Kan nu de filmpjes alleen op de camera zelf bekijken :shocked:
Wat betreft de duur van de accu,zit er daadwerkelijk verschil in of je Linux gebruikt of Android in dit geval?
Heb die Toshiba al besteld,kan hem morgen ophalen.Na veel zoeken en adviezen vind ik die toch de mooiste,had meteen al een klik :D Ging eerst voor die Asus vanwege de prijs maar heb deze toch maar genomen vanwege de HD waarvoor ik hem uiteindelijk ook wil hebben.

Groet Vivian Vos

android is min of meer een distributie/gebaseerd op linux. dat zal geen verschil maken, maar je kunt beter linux installeren dan android, want dat android systeem is zeer beperkt. je kan er inderdaad wel hd mee afspelen, maar je hebt niet veel ruimte om een hd film op te slaan of om uberhaupt software te installeren.

verder is het wel een mooie laptop als je er veel mee wilt puzzelen enzo, alleen heel weinig schijfruimte, maar misschien kan je er een externe harddisk aan koppelen (wat er echter weer toe leidt dat de overdracht misschien te traag is voor een full hd film).

maar het blijft inderdaad altijd afwegen en het is zeker een leuk laptopje. succes.

ok bedankt

Ik heb vanuit mijn werk heel veel aan opslag ter beschikking dus dat streep ik even weg.Ik hoor nog niet echt op dit forum welke netbook nou wel of niet geschikt is.Er moeten toch meer mensen zijn die HD af willen spelen?Van die Toshiba weet ik dat het kan en van die Asus van 229 euro weet ik dat het niet kan.Met puzzelen bedoel ik dat ik niet bang ben om in het diepe te gaan wat Linux betreft.Maar goed,de koop is gedaan ik zit vast aan die Toshiba :D

Groet Vivian Vos

Op aanraden van mijn kleinzoon heb ik de keuze van mijn netbook veranderd van deze http://www.bcc.nl/product/asus-r101blk025 naar deze http://www.bcc.nl/product/toshiba-ac100-10t Volgens mijn kleinzoon is dat geheugen veel sneller en kan je er ook zeker HD films mee kijken waar ik hem ook voor aan wil schaffen.
Groet Vivian Vos

Hi Vivian,
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, je laat hier 2x een 10 inch netbook zien. Die schermen hebben als nadeel dat het allemaal wel erg klein wordt, en als de resolutie 1024 x 600 is dan ga je daar spijt van krijgen (denk ik)...
Want websites passen net niet lekker op een scherm van die afmetingen, en HD films.... :confused:

Ik heb om die reden een 11 inch gekozen, die zijn ongeveer even zwaar en marginaal groter. Ik ben uiteindelijk bij een Acer Aspire 1810TZ uitgekomen en daar ben ik zeeeeeeer tevreden over. Hij is al een aantal keer mee op (verre) reizen geweest, hij is snel genoeg en door de videochip kun je er ook nog films mee kijken. De scherm resolutie is 1366 x 768 (komt overeen met HD) en dit werkt gewoon fijn vind ik. Ok de prijs was 100 euro (nu 150?) meer dan de 300 die ik er eerst voor uit wilde geven maar dat is hij zonder meer waard!
Er zijn nu overigens meer netbooks met deze afmetingen (of beter) te krijgen, en er is een nieuwe generatie met veelbelovende specs onderweg!
Even rondkijken loont dus. En het hangt er natuurlijk ook van af wat je budget is.

Zelf ben ik bij Dixons en Mediamarkt wezen kijken - zij hadden er toevallig een van Packard Bell met bijna de zelfde specs zodat ik een indruk kreeg van afmetingen en beeldscherm. Zeker aan te raden!

Over de accuduur:
Dit is mijn tweede 11 inch netbook (de eerste was een Packard Bell Dot), en tot mijn verrassing is een gebruiksduur van 6-9 uur of meer haalbaar. Het ligt er aan wat je er mee doet; maar zelfs met internetten via wifi hielden beide het ongeveer 8 uur uit en dat is voor mijn gevoel heel netjes en voldoende.

Hoe meer je uitschakelt hoe langer je er mee doet uiteraard, maar zelfs met de wifi constant aan houdt de accu het lang vol. Lang genoeg voor mij, ik neem hem gewoom mee overdag en 's nachts gaat hij aan de lader. (Bijna) een werkdag meegaan was mijn doel en dat lukt.

Succes met kiezen, hoop dat dit helpt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan