Ubuntu op bestaande partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

HAMMAR

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2001
Ik heb een harde schijf met 5 partities, dualboot met 2 x XP en 2 x documentenschijven.
De 5e partitie wil ik gebruiken om Ubuntu op te installeren.
Tijdens de installatie wil ubuntu schijfruimte van een xp patitie vrijmaken om daarom geistalleerd te worden. Dat wil ik dus niet dus kies ik voor 'patities handmatig specificeren'.
Ik wijs de 5e partitie aan en dan snap ik er geen hol meer van want dan krijg ik: "Er is geen bestandssysteem gedefinieerd. Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu" Ik heb al gegoogled op die fout maar kom niet echt een oplossing voor mijn specifieke geval tegen. Wel voor een dualboot waarbij de aparte partitie nog gemaakt moet worden.

Iemand een tip? b.v.d.

Probeer OpenSuse eens ipv Ubuntu, deze is een pak flexibeler bij de installatie en configuratie. Ubuntu is goed voor eenvoudige set-ups.

Het makkelijkste is om deze partitie eerst te verwijderen en dan bij de ubuntu installatie 'vrije ruimte gebruiken' kiezen.
Een partitie verwijderen kan met bijv gparted live: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Iets moeilijker is om tijdens de handmatige partitionering die partitie te verwijderen, daarna te vervangen door een extended partition en deze zelf indelen in 1 ext3 partitie voor / en 1 swap partitie....
Maar als dat ik wat je wilt kan ik je daarmee ook wel een eindje op weg helpen.

De makkelijkste weg om Ubuntu op de partitie te installeren om de partitie de jezelf wilt (en dat geldt niet alleen voor Ubuntu, maar ook voor elke andere distributie), is om voor een handmatige partitie indeling te kiezen.
Selecteer de partitie, bewerk deze en zorg er voor dat het mountpoint "/" is. Op de partitie die / als mountpoint heeft, zal Ubuntu zich installeren.

De partitie is al ntsf geformatteerd vanuit windows, is dat erg?

Je bedoelt de partitie waar ubuntu op moet komen staan?
Daarvoor moet je ext3 voor gebruiken of ext4, die laatste is nog niet zo lang uit en kan dus nog fouten bevatten.

Nou, ik ben er alweer van terug gekomen.
Het lukte dus absoluut niet om Ubuntu op die bepaalde partitie te krijgen.
Uiteindelijk Ubuntu ruimte van een xp partitie laten afsnoepen en daarop laten installen.
Ook ext3 geformatteerd. Installatie ging verder goed.
Na opnieuw opstarten kon ik gewoon kiezen wat ik wilde opstarten maar helaas lukte dat maar 1 x. Daarna kreeg ik bij opnieuw opstarten: GRUB loading error: unknown filesystem GRUB RESCUE , kwam dus ook niet meer in m'n windows. Tenslotte maar opgestart met m'n windows cd-rom en de voor windows onbekende ubuntu partities verwijderd, dit herstelde ook meteen mijn bootloader, gelukkig!!

Pfff....valt nog niet mee dat Ubuntu!

Je bedoelt de partitie waar ubuntu op moet komen staan?
Daarvoor moet je ext3 voor gebruiken of ext4, die laatste is nog niet zo lang uit en kan dus nog fouten bevatten.

ext4 is al enige tijd stable, ik meen sinds kernel 2.6.28

maar dit terzijde

Ja weet ik maar lees hier en daar dat er mensen nog wat last van hebben, vandaar mijn antwoord.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan