Ubuntu op USB installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

MBDesignerNL

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2010
Berichten
42
Hallo,

In een vorig topic vroeg ik of mijn PC het aan kon en of het te doen was om Ubuntu te installeren. Nu ben ik zo ver dat ik hem ga installeren. Alleen hoorde ik dat het ook mogelijk was deze op een USB-Stick te installeren.

Nou heb ik op de site van ubuntu gevonden hoe ik een USB bootable kan maken. Dit heb ik gedaan. Ook heb ik een lege USB waarop Ubuntu moet komen.

Dus:

1. USB met installatie - 8GB
2. USB die nog leeg is en waarop Ubuntu geïnstalleerd moet worden - 32GB

En nog even voor de duidelijkheid wat ik wil: Ik wil Ubuntu op USB2 installeren (vanaf USB1) zodat ik Ubuntu overal mee naar toe kan nemen. En ik dus ook van mijn harde schijf af kan blijven.

Ik heb USB1 opgestart en kwam bij de installatie. Alleen moet ik aangeven of ik hem naast een ander besturingssysteem wil draaien, of ik partities aan wil maken, of dat ik de hele schijf wil wissen.

En heb ik géén idee. Ik dacht dat ik partities aan moet maken maar als ik daar op klik krijg ik een hele lijst met dingen en ik weet niet hoe ik verder moet. Ik ben bang dat ik over Windows ga schrijven.

Kan iemand helpen? Alvast bedankt!
 
Het is me 'gelukt'. Alleen kan ik Ubuntu gebruiken maar Windows niet meer! Ik heb precies hetzelfde gedaan als in dit filmpje en nu kan ik mijn laptop alleen nog maar opstarten als de USB erin zit! Dan kan ik kiezen uit Ubuntu of Windows. En als ik Windows open krijg ik meteen HP Recovery!

Dus:

Als er geen USB inzit zegt hij zoiets als: Grub no device.. Ofzoiets..
Wel: Ubuntu kan ik opstarten maar Windows niet.

De Windows-bestanden staan er wel nog op enzo (Zie ik in Ubuntu)

Wat nu?..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb Windows werkend gekregen maar de USB is nogaltijd nodig om Windows op te starten.. Kan er echt niemand reageren?..
 
Het probleem is dat grub nu in de mbr staat. De mbr is de plaats waar je computer (bios) het eerste kijkt bij het opstarten. Mini-Grub op de mbr wordt gestart en die laadt de rest van de grub bestanden en z'n configuratie van de linux partitie. Die partitie staat dus op je stick. Grub kan niet omgaan met FAT of NTFS van windows. Mocht je nog een heel kleine beetje ruimte op je ingebouwde harde schijf hebben, zou je daar een mini-partitie kunnen maken (paar honderd mb is al genoeg) en die onder ubuntu als /boot mounten.
Dat kan ik je wel uitleggen hoe dat moet, denk ik.
 
@MBDesignerNL

Let erop dat je de volgende keer niet al te snel achter elkaar je bericht probeert te bumpen. Hier dient mimimaal 24 uur tussen te zitten. Niet iedereen is altijd online en heeft tijd om je vraag te beantwoorden.
 
Volgens mij bumpt hij niet maar post hij/zij iedere stap die hij/zij gezet heeft.
 
@satshow

Sorry, ik zal er de volgende keer op letten. Hoewel er wel 'vorderingen' waren die ik even wilde melden.

Ik heb vandaag Windows helemaal opnieuw geïnstalleerd. Ik ben nu dus weer terug bij af. Maar nou las ik dus net dat Ubuntu niet te verwijderen is zonder dat Windows het dan ook niet meer doet. Wél zou het kunnen met een opstart-cd waarmee je bepaalde instellingen kan terugzetten waar door Windows het dan wel weer doet. Maar die CD heb ik niet. Dus bij mij gaat Windows het dan niet meer doen toch?
 
Als je met de 'live' versie van Ubuntu op usb-stick kunt leven (al was het maar om te zien of het je bevalt), dan zou je het met een applicatie als "Universal USB Installer" op een usb-stick kunnen zetten.
Eigenlijk hetzelfde als de live-cd, maar deze installer biedt ook een 'persistent' optie, zodat persoonlijke voorkeuren en wijzigingen op de usb-stick opgeslagen worden.
kijk maar eens op http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/.
enne... dan kun je ook eens kijken of er andere linux versies zijn die je beter bevallen!
 
Laatst bewerkt:
Als je met de 'live' versie van Ubuntu op usb-stick kunt leven (al was het maar om te zien of het je bevalt), dan zou je het met een applicatie als "Universal USB Installer" op een usb-stick kunnen zetten.
Eigenlijk hetzelfde als de live-cd, maar deze installer biedt ook een 'persistent' optie, zodat persoonlijke voorkeuren en wijzigingen op de usb-stick opgeslagen worden.
kijk maar eens op http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/.

Dit had ik ook gevonden inderdaad. Alleen ik heb het uiteraard liever op de 'normale' manier. (Indien mogelijk)
 
Zoals ik al zei, heb je voor de bootloader van ubuntu - grub - alleen een hele kleine partitie nodig.
128 mb lijkt me redelijk minimaal 256 is al best veel. Je hoeft dus alleen 256 mb ruimte te creëren op je interne hd om zonder stick windows te kunnen booten.
Ruimte maken kan prima het gparted live cd of partition magic als je wilt betalen.

Kijk het werkt zo:
Een partitie onder windows krijgt een stationsleter (C: D: etc). Onder linux werkt het precies andersom, je kan een partitie aankoppelen (mounten) onder iedere gewenste directory onder / (root).
In dat geval zou je je mini partitie aankoppelen onder /boot. Daarmee komt grub en zijn config, de linux kernels en hun initial ramdisks op je mini partitie te staan.
De root (en swap) staat gewoon op je usb stick. Dat is heel normaal onder linux, daar is niets geks aan.
De ubuntu installer kan hier dus prima mee omgaan.
De makkelijkste manier om dit te doen:
GParted live booten en je windows partitie 256 mb kleiner maken
Ubuntu installeren en tijdens de installatie bij de partitie indeling kies je voor hetvolgende:
/ op je stick
swap op je stick
/boot op je mini partitie.

Daarna gaat alles vanzelf goed, zolang je maar zorgt dat grub in de mbr van je interne harde schijf terecht komt.

Eitje lijkt me zo :p
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei, heb je voor de bootloader van ubuntu - grub - alleen een hele kleine partitie nodig.
128 mb lijkt me redelijk minimaal 256 is al best veel. Je hoeft dus alleen 256 mb ruimte te creëren op je interne hd om zonder stick windows te kunnen booten.
Ruimte maken kan prima het gparted live cd of partition magic als je wilt betalen.

Kijk het werkt zo:
Een partitie onder windows krijgt een stationsleter (C: D: etc). Onder linux werkt het precies andersom, je kan een partitie aankoppelen (mounten) onder iedere gewenste directory onder / (root).
In dat geval zou je je mini partitie aankoppelen onder /boot. Daarmee komt grub en zijn config, de linux kernels en hun initial ramdisks op je mini partitie te staan.
De root (en swap) staat gewoon op je usb stick. Dat is heel normaal onder linux, daar is niets geks aan.
De ubuntu installer kan hier dus prima mee omgaan.
De makkelijkste manier om dit te doen:
GParted live booten en je windows partitie 256 mb kleiner maken
Ubuntu installeren en tijdens de installatie bij de partitie indeling kies je voor hetvolgende:
/ op je stick
swap op je stick
/boot op je mini partitie.

Daarna gaat alles vanzelf goed, zolang je maar zorgt dat grub in de mbr van je interne harde schijf terecht komt.

Eitje lijkt me zo :p


Dankjewel! Alleen heb ik dan niks aan het feit dat hij op USB staat. Ik kan er niet mee naar een andere PC om Ubuntu daar vervolgens op te openen. Dus ik bereik er niks mee toch? Want als dat zo is kan ik hem beter 'normaal' installeren..
 
Wat heb je dan aan grub in de mbr van je interne hd?
Zet grub dan gewoon de mbr van je stick en vertel iedere computer waar je ubuntu op wilt starten dattie van de stick start. (F8 of F11 vaak)
Dat was mij nou niet echt duidelijk in jouw verhaal.........
 
Wat heb je dan aan grub in de mbr van je interne hd?
Zet grub dan gewoon de mbr van je stick en vertel iedere computer waar je ubuntu op wilt starten dattie van de stick start. (F8 of F11 vaak)
Dat was mij nou niet echt duidelijk in jouw verhaal.........

Ik vind het heel vervelend maar ik snap niet wat je bedoeld. :eek: Ben geen expert wat dit betreft..
 
Als je een portable ubuntu op een stick wilt hebben moet je GRUB, de bootloader dus, niet op je interne harde schijf laten installeren, maar op je stick. Op de MBR (master boot record) van je stick dus.
Dan hoeft er niets aan je interne harde schijf te veranderen, je kan windows gewoon laten staan.
De meeste moderne biossen ondersteunen opstarten vanaf een usb-stick (net zoals van cdrom). Dat kan je permanent instellen in het bios (boot device order/priority of iets dergelijks vaak). Je kan meestal ook tijdens het opstarten op een Fxx toets of ESC of DEL drukken en dan kiezen of je van cd, interne hd of stick op wilt starten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan