Ubuntu: Partitie niet beschikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

DjEngin

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2007
Dag mensen van HelpMij,

Na een lang tijd heb ik toch weer besloten om over te stappen naar Linux. Nu maar hopen dat het ook zo blijft.

Ik heb echter een probleem nu. Ik heb 8 partities waaronder natuurlijk de linux partitie.

De rest had ik ooit aangemaakt via windows.

Alle partities zijn beschikbaar en ik kan er ook in, behalve 1. Elke keer als ik er dus in probeer te gaan, gaat mijn venster naar het BestandSysteem partitie ( dus van linux )

De partitie naam is ERKAN'SDATA dus ik vermoed dat die vreemde teken ( namelijk de ' ) problemen veroorzaakt en ik er dus niet in kan.

Ik heb een paar partitie programma's gedownload en geprobeerd maar geen enkel heeft wat opgeleverd.

Weet toevallig iemand hier een oplossing voor?

Groetjes...

Hier is een image van een Partition manager.

Misschien dat er iemand ... wijzer ermee kan worden???

Bijlagen

• Schermafdruk.jpg
    Schermafdruk.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 55
Nee niet gemount. Gewoon aangesloten met IDE kabeltje.

Met TestDisk kom ik wel in de harde schijf... ik kan de bestanden enzo zien.

Ik heb ook de mogelijkheid om de "Type" te wijzigen. Ik denk dat dit is wat ik moet doen, maar nou heb ik belangrijke bestanden in deze harde schijf waardoor ik eigenlijk door angst niet weet welke keuze ik moet maken.

Dus kortgezegd in TestDisk zie ik en kan ik de hd intreden, maar durf nu geen veranderingen in te maken door angst voor verlies data...

Heb jij hier ervaring in?

Mounten doe je in Linux zelf, heeft niets met IDE o.i.d. te maken, maar dat zal wel automagisch staan, anders kon je hem ook niet zien, maare, het is een NTFS partitie, vandaar dat er bij staat of je de juiste plugin hebt geladen, kun je wel andere NTFS schijven lezen?

Maak wat screenshots van TestDisk, anders wordt het wel erg moeilijk zo op afstand.
Had je ook bij de "boot" gekeken? en ook laten analyseren?

Ik denk dat ik de oplossing al heb.

Ik heb ntfs-config gedownload en daaruit kwam het volgende bericht:

$LogFile indicates unclean shutdown (0, 0)
Failed to mount '/dev/hdc1': Operation not supported
Mount is denied because NTFS logfile is unclean. Choose one action:
Boot Windows and shutdown it cleanly, or if you have a removable
device then click the 'Safely Remove Hardware' icon in the Windows
taskbar notification area before disconnecting it.
Or
Run ntfsfix version 1.13.1 on Linux unless you have Vista.
Or
Mount the NTFS volume with the 'ro' option in read-only mode.

Ik heb inderdaad WinXP laten crashen dus dat zal de oorzaak kunnen zijn...

ik zoek even verder en ik zal zo ff screenshots maken van TestDisk

EDIT:

Ik lees net mijn eerste berichtje en ik zie dat ik vergeten ben om te zeggen dat ik WinXP heb staan op die partitie en dat ik toen ( uit noodzaak ) heb laten crashen voordat ik Ubuntu ging installeren.

SORRY :(

Laatst bewerkt:
Het is me gelukt om mijn harde schijf weer binnen te komen.

Zo heb ik het gedaan:

Allereerst had ik ntfsfix nodig om deze harde schijf weer te corrigeren van errors. Dus in terminal voerde ik dit in:

sudo apt-get install ntfsprogs -y

daarna kwam ik met de command:

ntfsfix /dev/hdc1

hdc1 is namelijk de harde schijf. Hij gaf dat alle errors gecorrigeerd zijn. Het enige wat ik dan moest doen was mijn harde schijf te mounten met de volgende command in terminal:

mount /dev/hdc1 /media/erkan -t ntfs -o umask=0002,nls=utf8

En toen kon ik weer genieten van AL mijn bestanden :D:D:D:D:D

Tja, wat een vuil bitje al niet kan doen, een dirty bit is een vlag dat er een chkdsk /r uitgevoerd moet worden op een NTFS partitie door een NT OS, die vlag heeft het dus ervoor gezorgt dan die plugin er niets mee kon.

Zal wel even zoeken geweest zijn naar de juiste commandoline.:shocked:

Je wilt niet weten wat ik allemaal gedaan heb. Zoveel commando's opgezocht en uitgeprobeerd. Tot op een gegeven moment kreeg ik het genoeg en wou ik dit grondig en langzaam doen. Dus het eerste wat ik deed is gaan naar:

http://www.linux-ntfs.org/

En wat staat er op de eerste pagina?

"The "How to mount NTFS" wiki page"

met een link naar deze pagina:

http://wiki.linux-ntfs.org/doku.php?id=howto:mount

En daar staat ie gewoon. Hij deed het in 1 keer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan