Ubuntu samen met Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Ik wil graag kennis maken met Linux en ik heb Ubuntu op een DVD.
Ik heb ook een externe harde schijf waarop (nog) 2 vrije partities staan, elk 19,5 GB groot.
Kan ik op (een van) die partities Ubuntu installeren? Is er ook geen gevaar dat Windows XP niet meer werkt? ;)

Misschien is deze vraag reeds gesteld geweest (en ook beantwoord) maar ik kan dit niet vinden. Indien ze reeds gesteld geweest is, kan iemand mij daarnaar verwijzen?:thumb:

Ik wil graag kennis maken met Linux en ik heb Ubuntu op een DVD.
Ik heb ook een externe harde schijf waarop (nog) 2 vrije partities staan, elk 19,5 GB groot.
Kan ik op (een van) die partities Ubuntu installeren? Is er ook geen gevaar dat Windows XP niet meer werkt? ;)

Misschien is deze vraag reeds gesteld geweest (en ook beantwoord) maar ik kan dit niet vinden. Indien ze reeds gesteld geweest is, kan iemand mij daarnaar verwijzen?:thumb:

Je kan, zoals windows als het goed is inelkaar zit meerdere bestuurings systemen installeren.

Alleen weet ik niet zeker hoe je dan via je externe harde schijf er op komt, of je dat in configuratie scherm moet veranderen of dat je het in de bios moet doen
Windows loopt hierdoor niet gevaar (Installeer hem niet op dezelfde partities (Dit kan volgens mij wel fout gaan)

Ik wens je veel su6:thumb:

Laatst bewerkt:
als je het maar op een andere partitie doe dan is er geen gevaar voor windows
linux kan heel goed samenwerken met windows, helaas andersom niet

Als het een oude(re) computer is kan het bios niet booten van een usb(?) externe hd. Controleer dus wel of je bios dit ondersteunt. Ook moet de kernel (dacht ik) de usb kernel modules (drivers) ingecompileerd hebben of in een initrd image hebben. Waarschijnlijk is dit bij ubuntu wel het geval, maar dit kan je beter van tevoren ook even uitzoeken. Anders krijg je bij het booten een kernel panic dat de kernel z'n root fs niet kan mounten.
Maja, windows zal je er niet mee beschadigen, dus proberen kan geen kwaad

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan