Ubuntu schijf vergroten (nog 50 mb over...)

Status
Niet open voor verdere reacties.

casper221

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2012
Hoi allen,

Ik heb sinds een maandje Ubuntu en ben er zeer over te spreken, maar nu is het dus zo dat ik het dagelijks ben gaan gebruiken.
Ik heb bij de installatie maar heel weinig geheugen om dingen op te slaan toegewezen, ik zit nu met het probleem dat mijn ubuntu partitie helemaal vol zit, en ik nog zo´n 200GB vrij heb staan (ongebruikt). nou wil ik dus dat geheugen bij dat ext4 van ubuntu doen.
Ik heb dus GParted gedownload en geprobeerd het slotje van die schijf af te krijgen, maar ddat lukt me niet, kan iemand mij misschien helpen?

mvg, Casper

opstarten als administrator. Gewone users hebben geen rechten op een schijf (ik neem aan dat je dat slotje bedoeld)

Hoe moet ik opstarten als admin in linux? heb geen windows (meer).

rechtermuisknop op gparted -> execute as root. of via command terminal: sudo gparted

Onder je startmenu - administratie. Geen idee hoe het in het nederlands heet. terminal?

oke, daar staat ie idd, maar staat nog steeds een slotje vvor;(

Is de extra ruimte op een andere partitie of alleen niet gealloceerd? Alloceren kan zonder gparted.

Indien je de partitie wil aanpassen en je hebt alleen de root partitie kun je de root niet aanpassen. Je moet doen een opstartCD gebruiken. Er zijn wel wat andere manieren, maar gezien je nog redelijk nieuw aan linux begint wil ik daar liever niet meteen aan beginnen.

probeer dan eens (in terminal):

sudo resize2fs /dev/sda1

eventueel "SDA1" veranderen naar de juiste harddisk aanduiding.

Wellicht is het niet mogelijk om op een draaiende Linux de (Linux opstart-)partities te vergroten.
Brand dus een Gparted Live CD ( het .iso bestand: link , kan (onder Windows, bijv. op een andere pc/laptop) worden gebrand met ImgBurn, daarin optie "Write image file to disc").
Start daarna de pc/laptop op van de gebrande Gparted Live CD, open Gparted en doe je werkzaamheden.

Tijs.

ik heb het een paar keer geprobeerd, maar hij zegt: ¨niks te doen¨

Ik neem aan dat je nu reageerde op wampier's posting #11, niet op mijn posting #12? Indien ja, kijk eens naar posting #12.

Tijs.

ik reageerde op wampier ja, maar ik ben nu bij m´n vader, en heb hier geen andere pc...

Tja het is altijd een beetje moeilijk in te schatten van een afstand.

in de terminal wat krijg je te zien als je

lsblk

intypt? Dat je "nothing to do" krijgt betekend dat je al de maximale partitie gebruikt. Je zult dus inderdaad de partitie op moeten rekken

NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda 8:0 0 298,1G 0 disk
├─sda1 8:1 0 350M 0 part
├─sda2 8:2 0 5,9G 0 part
├─sda3 8:3 0 10,5G 0 part /
├─sda4 8:4 0 1K 0 part
└─sda5 8:5 0 3G 0 part [SWAP]
sr0 11:0 1 1024M 0 rom
casper@casper-PC:~$

ik ga nu ff xp installen, ben over halfuurtje terug:)

Die vrije 200 gig. staat wel op dezelfde schijf?
Sowieso Gparted idd van de cd gebruiken.

Ik neem wel aan dat je niet die 10 GB gaat gebruiken die als "sda3 8:3 0 10,5G 0 part /" staat genoteerd in je lijstje?
Want je hele linux filesystem staat op die 10 GB partitie (!) => Mountpoint "/"

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan