Ubuntu Sudo en opstart scripts vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

bart2jes

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2006
Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw in Ubuntu. Nu heb ik een partitie op mijn harde schijf die ik voor me zelf wil houden, dus die alleen gemount moet worden als ik me aanmeld. Het probleem is echt dat Ubuntu partities mount voordat je je aanmeld, en dus wil ik op de andere gebruikersnamen een script zetten dat zodra ze aanmelden gelijk die partitie (/media/sda3) umount. Het probleem is dat dat alleen mogelijk is met sudo rechten, en ik er niet de hele tijd mijn wachtwoord in ga staan voeren.
Dus kort samengevat heb ik 2 vragen:
  1. Hoe kan ik een script in de aanmeld opstart volgorde plaatsten
  2. En hoe kan ik zorgen dat er niet om een sudo wachtwoord gevraag word (de andere gebruikers kunnen 'sudo' niet gebruiken, dus hun eigen wachtwoord invullen werkt niet).

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

Laatst bewerkt:
op vraag 1 kan ik je geen antwoord geven, misschien heb je voor je tweede vraag hier iets aan

Dus kort samengevat heb ik 3 vragen:

Ik tel er maar 2 :).

Mag ik je ook een ander idee aan de hand doen? Als je in /etc/fstab in de opties voor /media/sda3 "noauto,user" (zonder aanhalingstekens) zet. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
/media/sda3 /iets bestandssysteem noauto,user 0 1

"noauto" zorgt ervoor dat de partitie niet automatisch gemount wordt bij het opstarten en "user" zorgt ervoor dat ook gewone users de partitie kunnen mounten. Dan hoef je alleen nog maar voor jouw gebruiker een een script aan te maken dat de partitie mount.
Waar je bij Ubuntu dit commando kan plaatsen weet ik niet zeker, maar je zou eens kunnen kijken of het bestand ".profile" bestaat in je home directory. Als dat zo is zou je het commando daarin kunnen plaatsen.

Waarom maak je jezelf niet gewoon eigenaar van alle onder /media/sda3 en zet je de juiste schrijf en leesrechten?
Code:
chown -R jij:jij /media/sda3
chmod ug-rwx -R /media/sda3

zo ongeveer, maar een antwoord op je 1e vraag is
bij kde: /home/jij/.kde/autostart

2de vraag: voeg deze regel toe aan /etc/sudoers dmv het commando 'visudo'
Code:
%sudo ALL=NOPASSWD: /bin/mount

en wordt zelf lid van de groep sudo
Code:
adduser jij sudo

vergeet niet uit&in te loggen om je nieuwe groepslidmaatschap te laden!

Hallo allemaal,
Sorry voor late reactie, maar het chown werkte en ik was in de overtuiging dat ik de vraag al op opgelost had gezet, niet dus. Dus bij deze: de chown werkte.
Allemaal harstikke bedankt!!!:thumb::thumb::thumb::love::love:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan