[Ubuntu] Verwijderen (HELP!)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rawox

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2008
Berichten
94
Hey,

Ik wil graag Ubuntu verwijderen en daarna Windows XP weer installeren. Nu heb ik al een keer alle partities verwijdert en tot 1 grote partitie gemaakt en toen XP geïnstalleerd. Toen ik opstartte zonder CD kwam er gewoon weer die (****) GRUB. Deze wil ik er vooral afhebben. Ik heb het ook al met UBCD geprobeerd maar dat snapte ik ook niet helemaal.

Kan iemand hier me misschien helpen??

Groetjes, Cas
 
heb je, voordat je Xp opnieuw installeerde, de harde schijf ook geformatteerd?
linux heeft de vervelende gewoonte je master boot record te overschrijven met grub.
je kan dit herstellen door op te starten met de XP cd, te kiezen voor R (reparatie) en dan in de console fixmbr te geven en eventueel nog een fixboot
 
Welke CD bedoel je dan?

Ik heb wel een recovery CD van Windows voor ASUS
Anders kan ik altijd de CD van Windows XP eventjes downloaden...
En blijven mijn instellingen dan staan? (Hoef ik niet alle drivers etc. weer te installeren)

Groetjes, Cas
 
Laatst bewerkt:
in je eerste post zei je dat je Xp opnieuw geinstalleerd hebt, dus ik ging er van uit dat je originele cd van XP hebt. met een recovery lukt het niet, je hebt de installatie cd nodig.
verder zal alles blijven zoals het was, de commando's veranderen alleen je master boot record.
 
Sorry, van de eerste post. Ik bedoelde dat ik XP eerst het verwijderd en toen weer gerecoverd (als dat een woord is :D)

Ok, maar je weet dus zeker dat ie alle instellingen zoals drivers van wireless connection ofzoiets laat staan (Volgens mijn vader delete hij deze)

Als dat zo is dan moet ik alle drivers opnieuw installeren? (Is dit moeilijk)

Groetjes, Cas
 
nee, de commando's veranderen niets aan je drivers of instellingen.
als die veranderd blijken te zijn is dat gebeurd met de recovery.
en je hoeft je niet te verontschuldigen hoor :p
kun je overigens via grub wel weer gewoon in XP komen?
 
Nee, de commando's veranderen niets aan je drivers of instellingen.
- Mooi zo :D
als die veranderd blijken te zijn is dat gebeurd met de recovery.
- Hoezo? ik download toch de gewone CD. Dit heeft toch niets met recovery te maken
en je hoeft je niet te verontschuldigen hoor
- Ow, Sorry
kun je overigens via grub wel weer gewoon in XP komen?
- Dit weet ik niet, ik heb XP niet meer geinstalleerd.

Maar als ik XP installeer 'over' Ubuntu en opnieuw opstart zonder boot (Recovery) CD. dan geeft hij een Error 22 aan. Dit betekend dat hij de partitie niet kan vinden. En dan moet ik Ubuntu installeren om er iets mee te kunnen doen.
 
je hebt de recovery gedraaid op je systeem, XP staat er dus op.
het zou kunnen dat de recovery bepaalde instellingen wijzigt die jij in de loop der tijd hebtr gemaakt. drivers moet geen probleem zijn, die zitten in de recovery.
jou probleem is dat de bootloader niet weet waar hij XP moet zoeken...
dit kun je herstellen door de MBR te herstellen met een originele XP cd op de manier zoals ik het beschreef.
hier nog een linkje met een stappenplan
 
Ok. Volgens mij is er miscommunicatie...

XP staat niet meer op mijn computer. Een paar dagen nadat alles fout ging heb ik alle partities geformateerd. Alleen GRUB bleef er dus opstaan...

Toen heb ik eerst geprobeerd Windows XP te recoveren met de Recovery CD van Asus. Maar toen de installatie klaar was moest de computer opnieuw opstarten. Ik moest toen de CD uit de CD-speler halen. Toen startte de computer opnieuw op. Maar GRUB begon met laden. Toen kwam er te staan:

GRUB Version 1.5

GRUB Loading...
Error 21.

(Error 21 betekend dus dat hij de partitie waar Linux of Ubuntu ofzoiets op is geinstalleerd niet kan vinden).

Toen heb ik eerst Ubuntu opnieuw geinstalleerd. En zo kon de volgende dag op school weer doorwerken.

Daarna heb ik ook nog geprobeerd om XP over Ubuntu te installeren maar helaas kwam er weer die 21 Error. Toen heb ik alles weer geformateerd en weer bleef GRUB er op staan.

Toen heb ik besloten om Ubuntu maar gewoon te installeren en via Ubuntu een oplossing te zoeken (Bijv. op dit forum)

Groetjes, Cas
 
als je ALLE partities hebt geformateerd, is je recovery partitie dus ook weg.
je kunt nu alleen nog een XP cd aan zien te komen en XP opnieuw installeren, eerst hele HD opnieuw formatteren.
slecht nieuws voor jou, want nu moet je idd alle drivers opnieuw installeren.
maar misschien heb je cd's met drivers bij je laptop gekregen?
 
Ik heb ook nog even dat stappenplan doorgenomen en er iets bij gezet. Als er iets niet klopt vertel het dan AUB eventjes

--------------

Voor zij die problemen hebben met hun Master Boot Record (= MBR) kunnen dit op een eenvoudige wijze herstellen.

Stap 1: herstart de computer en boot van de Microsoft Windows XP cd.
- Dit is dus de installatie CD en niet de Recovery CD
Stap 2: laat alles rustig doen, en wanneer hij klaar is druk je op "R" (niet op
"enter", want dan ga je XP installeren )
- Dit snap ik wel. (Ik zie wel als ik het probeer)
Stap 3: Selecteer jouw XP installatie (meestal is dit het nummer "1" ofzo...)
- Dit zie ik ook wel als ik het installeer...
Stap 4: Geef het Administrator-wachtwoord (als dit ingesteld is...)
- Dit zie ik ook wel als ik het installeer...
Stap 5: Typ FIXMBR
Stap 6: Typ: "Y" of "J" en druk 'enter'
Stap 7: herstart je computer. Je zal zien dat je MBR enkel een XP-installatie aantreft en hier meteen van boot.
- Ik hoop dat het werkt...
 
Ik zal dat van die drivers wel aan mijn vader vragen...
Ik hoop het wel. Wat zijn Drivers eigenlijk precies en wat doen ze.
En misschien... Hoe kom ik hieraan?
 
drivers zijn eigenlijk programma's die je videokaart of geluidskaart correct laten werken.
je kunt ze altijd downloaden bij de fabrikant van je moederbord
 
Hoezo??

Ik moet toch de installatie CD erin doen en niet de Recovery CD?
Als ik XP opnieuw installeer dan hoeft hij er toch geen te vinden?
 
inderdaad, je moet de installatie cd hebben.
maar als je opnieuw installeert, heb je dat stappenplan niet nodig, dan wordt de mbr gewoon opnieuw gemaakt.
je moet dan nog alleen die drivers opnieuw installeren, daarin heeft je vader gelijk.
 
Ok. Ik moet dus XP opnieuw installeren. Daarnaast heb ik nog 2 vragen...

Is het moeilijk/kost het veel tijd om die Drivers te installeren en hoe moet dat?

Moet ik dan eerst Ubuntu verwijderen of doet de Windows installatie dat vanzelf
 
je moet voor installatie even de complete harde schijf formatteren, niet de snelle methode maar de grondige.
dan opnieuw installeren, even de drivers voor je moederbord downloaden vanaf de site van de fabrikant en installeren. het is dan alleen ff de kunst te achterhalen wat je moederbordtype is.
dat kan met bijvoorbeeld dit programmaatje.
 
Ik heb dit van schoonepc.nl

Staan er na het doorlopen van de Windows-setup nog niet herkende hardware-items in het Apparaatbeheer, dan kunnen deze wellicht alsnog via Windows Update worden geïnstalleerd. Biedt ook dit niet de oplossing, dan moet worden teruggevallen op de door de fabrikant geleverde drivers. Deze worden doorgaans bij aanschaf van de hardware op een CD meegeleverd, het is echter beter de driver van de website van de fabrikant te downloaden zodat met zekerheid de meest recente versie wordt geïnstalleerd.

- Ik heb bij de aanschaf van deze computer een Driver CD gekregen van ASUS maar ik weet niet zeker of het de goede is, dit staat er allemaal op:

A6 Notebook Series
Support CD Ver.3.0
N1860
15G096259002

'This CD runs automatically if Autorun is enabled. Otherwise run ASSetup.exe from the BIN folder.


In het stukje van Schoone PC staat ook dat je de nieuwste versie van de CD moet downloaden. Aangezien ik deze PC 3 jaar geleden heb gekocht kan ik dit maar beter doen toch???
 
je moet voor installatie even de complete harde schijf formatteren, niet de snelle methode maar de grondige.
dan opnieuw installeren, even de drivers voor je moederbord downloaden vanaf de site van de fabrikant en installeren. het is dan alleen ff de kunst te achterhalen wat je moederbordtype is.
dat kan met bijvoorbeeld dit programmaatje.

DIT programmatje werkt niet. Ik zit toch op Ubuntu

Operating Systems: Runs on Windows Vista, 2003, XP, 2000, NT 4, Me, 98, and 95.

Ik kan wel een andere zoeken voor Ubuntu als dat eventjes moet
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan