Ubuntu verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PlusPlus

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2009
Berichten
73
Hallo,

Op een van mijn computers wil heb ik een dualbootpartitie van Ubuntu en Windows XP.
Ik wil Ubuntu verwijderen dus alleen Windows overhouden en op de normale manier daarna op kunnen starten dus zonder dualboot.
Wat kan ik het beste doen?
 
Linux partities verwijderen met GParted (ubuntu cd of gparted cd).
Daarna windows cd erin, druk op R van repareren -> command prompt, -> typ Bootrec.exe /FixBoot + Enter en Bootrec.exe /FixMbr + Enter
Opstarten.

Waarom volledig terug naar windows?
 
Bedankt voor de informatie.
Ik heb geen Gparted CD maar vandaag zag ik dat het waarschijnlijk ook met Redobackup kan.
De Ubuntu CD heb ik wel daar kan ik ga ik het eerst mee proberen.
De reden dat ik Ubuntu wil verwijderen is dat ik er niet in geslaagd ben om een draaiend netwerk van 2 computers met Ubuntu op te zetten.
Als je daar meer over wilt lezen, kan dat op het Nederlands Ubuntuforum bij "servers en netwerken", bericht van Gompie.

Groetjes,

PlusPlus/Gompie
 
Op de Ubuntu cd zie ik alleen maar de opties om Ubuntu te installeren of om Ubuntu te bekijken.
Ik heb daarom gparted gedownload.
Met dit programma heb ik dus geen enkele ervaring, maar ik heb het volgende gedaan:
standaard toetsenbord gehouden, taal ingesteld, grafische interface gekozen (bovenste optie).
Daarna zag ik dat de harde schijf herkend was en er waren niet veel opties.
Ik kon alleen maar kiezen voor "partitie tabel".
Dat heb ik dus gedaan en toen logische DOS-partitie gemaakt en geformatteerd in NTFS.
Inderdaad bleek de schijf te zijn geformatteerd.:)
Daarna een image teruggezet met redobackup.
Alles geselecteerd, behalve Ubuntu.
Daarna opnieuw opgestart.
Tot mijn verbazing was er niets veranderd.:eek:
Windows en Ubuntu stonden er nog net zo op als eerst.
Vragen:
-Wat moet ik precies doen met Gparted om Ubuntu te verwijderen?
-Hoe zit het met de optie op de Ubuntu cd om Ubuntu te deinstalleren; ik zie die niet.

Groetjes,
PlusPlus
 
Als je opstart met de Ubuntucd & kiest voor Ubuntu proberen zonder te installeren, kun je via je Dash Gparted oproepen...

  • De eerste harde schijf in jouw computer wordt aangeduid met de letters sda.
  • De tweede harde schijf of cd/dvd-speler wordt aangeduid met sdb.
  • Dit werkt zo bij iedere extra harde schijf, cd/dvd-speler, USB-stick of opslagkaart in uw computer (sdc et cetera).

Hier zijn enkele artikelen waardoor je wijzer kan worden hoe Gparted werkt:
http://www.basiscursusubuntu.nl/2010/11/29/werken-met-harde-schijven-en-partities/
http://www.basiscursusubuntu.nl/201...-stap-1-het-voorbereiden-van-de-harde-schijf/

Wellicht kun je als je een USBstick hebt, er Gparted eens op los laten om er eens mee te oefenen...
 
Het kan natuurlijk ook met Windows Schijfbeheer. Dat bestond er al met XP. Verwijder de vreemde partities, dus de niet NTFS partities (meestal 2 of 3 partities). Computer opnieuw starten. Vervolgens de handleiding van dorado omtrent de reparatie van Windows volgen.

Als laatste stap moet je nog met een partition editor je Windows partitie laten groeien, totdat de hele partitie weer tot beschikking staat.

Je kan ook heel ver komen met gparted live CD: ermee kan je Linux verwijderen, de Windows partitie laten groeien, maar niet de boot manager herstellen.

Nog een ander vraag: hoe heb je de computers met elkaar verbonden? netwerk kabel erin gestopt en gebid, of een hub gebruikt, of een crossed cable?
 
Met Windowsschijfbeheer heb ik het ook geprobeerd maar dan gebeurt er iets raars: de vreemde partities zie ik en verwijder ik maar uiteindelijk krijg ik een foutmelding.
Vervolgens blijkt dat de 3e partitie op mijn C-schijf, dus mijn e-partitie, verdwenen is.
Gelukkig heb ik een recente image en een backup van alles, anders was ik werk van jaren kwijt geweest.
Nu blijkt dat de c-partitie niet een actieve partitie is.
Omdat ik sinds de bootable cd's nooit meer iets met die dingen te maken heb gehad, ben ik vergeten wat dat betekend.
Ik ga het proberen op de manier van Dorado en over die Windows bootmanager heb ik gelezen hoe je die weer goed kan krijgen.
Toch ben ik benieuwd hoe het zit met de foutmelding van schijfbeheer en die actieve partitie.
Wat betreft de aansluitingen: mijn internet zit in een computer met 2 netwerktkaarten.
De 2e netwerkkaart is met een switch verbonden.
Op die switch staat vervolgens mijn andere computer.
Het zal wel crosscable zijn, want met die stekkertjes aansluiten was een heel gepruts met 8 draadjes die per paar gedraaid in de afgeschermde kabel zitten.
In Windows XP heb ik geen problemen met delen van internet, bestanden en de printer.
Zulke problemen moet ik ook niet al te veel want ik weet niet al te veel van systeembeheer en die dingen.

Groetjes,
PlusPlus
 
Net geprobeerd via de Installatie-cd.
Inderdaad komt gparted te voorschijn zoals Dorado beschreef.
Het vreemde is dat er staat partitie "ongebruikt!" bestandssysteem "ongebruikt" en dan bij grootte de grootte van mijn schijf (74 GIB).
Hoe kan er staan "ongebruikt" als ik gewoon Windows kan gebruiken, kan Internetten, en Ubuntu kan gebruiken?
Als ik klik in het grijze vak met rechts en dan eigenschappen krijg ik: "ongebruikt 74GiB, eerste sector: 0, laatste sector 156301487, totaal aantal sectoren 156301488 (1 meer dus), waarschuwing: "partities mogen elkaar niet overlappen".
Iemand enig idee wat dit allemaal betekend?
 
In dit geval zegt 1 afbeelding meer dan 100 woorden. Ziet je schijf er dan als onderstaand uit oid?
images


Helemaal grijs is onmogelijk.. Je systeem zou nl. niet werken...
 
Het was echt zo.
Gelukkig ben ik nu wat verder gekomen dankzij deze site: http://robert.penz.name/221/mini-howto-restore-windows-mbrbootloader-with-linux/
De 2e oplossing heeft er voor gezorgd dat de Windows bootloader weer in de MBR staat.
De GRUB stond in mijn Windows e-partitie op mijn hardeschijf dus windows en linux door elkaar op die partitie.
Daarom werd de schijf waarschijnlijk niet herkend.
De e-partitie (recente backup van) heb ik verwijderd in schijfbeheer en opnieuw aangemaakt met gparted die nu wel de schijfindeling laat zien.
Windows start nu gewoon weer op omdat de bootloader weer terug is.:)
Wat ik nu nog wil is de c-partitie 30 GiB erbij geven.
Mijn schijf is nu als volgt: c: 20 GiB, dan 30 GiB "vrije ruimte", d: 12 GiB, e: 12 GiB.
Het lukt nog niet om met gparted of schijfbeheer de 30 GiB vrije ruimte aan de c-partitie te geven.
 
PlusPlus zei:
Wat ik nu nog wil is de c-partitie 30 GiB erbij geven.
Mijn schijf is nu als volgt: c: 20 GiB, dan 30 GiB "vrije ruimte", d: 12 GiB, e: 12 GiB.
Het lukt nog niet om met gparted of schijfbeheer de 30 GiB vrije ruimte aan de c-partitie te geven.

Hoe je partities aanmaakt , vergroot &/of verkleint met GParted, moet je je verdiepen in dit artikel.
 
De zaak is nu opgelost.
Het probleem waar ik met Gparted tegen aan liep, was dat ik de schuif van de c-schijf niet verder naar rechts kon verplaatsen ondanks dat er direct daarnaast 30 GiB vrije ruimte was.
Na een beetje Googelen, bleek dit een meer voorkomend verschijnsel.
De oplossing die werd aangedragen, was het gebruik van weer een ander partitie programma nl. Easeus Partition Master, home-edition.
Dit programma is freeware en heeft bij mij de 30 Gig zonder problemen toegevoegd aan mijn c-partitie, waarmee alles uiteindelijk helemaal is opgelost.
Voor mij is het belang van een backup en een image weer eens een keertje gebleken.

Bedankt voor alle support en tips.

Groetjes,

PlusPlus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan