ubuntu/vista boot probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

sander the man

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2007
ik had eerst vista geinstalleerd maar ik dacht dat ubuntu als dual boot er bij ook wel goed was dus ik installeerde ubuntu maar nu start hij alleen maar op in ubuntu! en ik wil weer in vista opstarten maar hoe doe ik dat? vista staat nog wel op m`n pc..... plz help me dit is echt zo ***!

en ik heb geen lunix ervaring dus als je iets uitlegt doe dan plz niet zo van open comand line type halo hoe daat het open daarna vleeshik.exe en doe niks....
bev.

onderhande ben ik een heel stuk verder gekomen maar helaas allemaal zonder resultaat ik heb nu: als ik de pc opstart en net voor dat ubuntu opstart en ik op esc druk dan krijg ik een lijst met besturings systemen onderhanden windows vista (zelf toegevoegt via menu.lst) en als ik dan windows vista selecteer en op enter druk krijg ik de volgende foutmelding: (beetje te lang om over te schrijfen en dan hier te typen dus daarom die foto)

hier is het plaatje (klikbaar)

er staat ook bij dat je het kan verhelpen door de installatie dvd te gebruiken maar als ik die in de pc stopt en laad en klik op systeem herstellen herkent hij wel windows vista maar als ik er op klik en dan volgende staat er: deze dvd is niet compitable met deze dvd) terwijl deze dvd bij de pc zat..... en het is geen illegale versie (hoop ik) heb bij mycom gekocht

Laatst bewerkt:
even een korte uitleg, de installatie van ubuntu heeft de masterbootrecord (MBR) van je windows installatie overschreven.
je kunt nu inderdaad proberen om je MBR te herstellen met de installatie dvd van vista maar dan kun je weer niet op je Ubuntu komen.
Ubuntu maakt gebruik van GRUB (grand unified bootloader), en hierin kun je je windows toevoegen via de link die ik je gaf. je kunt in GRUB ook instellen welk OS er standaard moet worden opgestart, in jouw geval dus Vista of Ubuntu.
wil je je Ubuntu houden dan is dat de enige manier, wil je dat niet dan kun je opstarten met de dvd, kiezen voor R (reparatie) en wachten tot er een command prompt verschijnt.
hier typ je: FIXMBR en je geeft een enter, dan weer opnieuw opstarten (bootvolgorde terugzetten) en hij moet het weer doen.

als het niet lukt hoor ik het wel weer.

Laatst bewerkt:
even een correctie, in vista werkt het kennelijk even anders dan in XP:o
kijk even hier

ik heb het helemaal verkeerd aangepakt ik heb ubuntu op de 250 gb hd geinstalleeerd maar omdat het ext2 is wordt dat in iedergeval niet door windows herkent dus weg 250 gb (als ik weer over kan gaan naar windows) dus om het weer recht te zetten:

ik wil graag de d: schijf van 250gb (ext2) waar ubuntu opstaat formateren (kan niet met windows omdat die ext2 niet herkent) en met dos weet ik niet hoe het werkt maar dan ben ik bang dat ubuntu het niet meer doet en dus de pc met helemaal niks opstart dus ik zou graag willen dat vista weer gewoon standaard opstart en ubuntu kan me nu ff niks meer schelen. Maar ik heb al gezegt dat die recovery dvd die bij windows zat niet werkt ofzo maar geeft in iedergeval een foutmelding dat die dvd niet compitable is met die vista...... maar ik kan wel in dos komen...

maar hoe belangerijkste is: ik wil weer dat windows normaal boot standaard ook en dan zie ik wel verder maar eerst gewoon vista normaal laten starten....

en die reactie van fixmbr heb ik al geprobeert maar geen resultaat omdat het waarschijnlijk vista is......

heb je de link in mijn vorige post bekeken?
daarin staat hoe je de MBR van vista kunt repareren.
je moet wel van dvd opstarten, dus in het bios de cdrom (of dvdrom) als eerste boot apparaat instellen.

ik heb wel gekeken maar heb ook al 2 keer gezegt dat die dvd het ook niet doet hij geeft steeds een foutmelding dat deze dvd niet compitable is met deze versie van windows..... is volgens mij is die boot van vista heleverkloot en ik kan hem denk ik opnieuw installeren..... dus ik vraag bij deze is het mogelijk om via linux ubuntu de belangerijke data te kopieeren naar een externe harddisk? zo ja hoe :)

ik kan me niet voorstellen adt je van dvd hebt opgestart maar goed, je kunt vanuit Ubuntu je windows partitie benaderen, zie hier

ik heb echt van die dvd opgestart!

maar uhm... bij mij herkent ubuntu de windows partitie geleik al ik krijg er ook al geleik een snelkoppeling van op mijn desktop... dus alleen even kopieeren naar een externe hd en format ff herinstallatie en klaar (hoop ik)

en nog heeeel erg bedankt voor jullie reacties!!!!

bij mij herkent ubuntu de windows partitie geleik al

aha, dat is mooi, hoewel wel een flinke concessie van Ubuntu aan windows.
kennelijk heeft men bij canonical (die brengen Ubuntu uit) erkend dat heel veel mensen nog gebruik willen maken van windows en hebben ze dat er standaard ingebouwd of zo.
de laatste Ubuntu waar ik mee heb gewerkt was 0604, toen moest je windows nog handmatig mounten...
maar inderdaad ff kopieëren en dan herinstalleren, als dat tenminste lukt met je dvd.

succes ermee:thumb:
enne, geef Ubuntu nog een keer een kansje.
ik heb het tijden samen gedraaid met windows, had het toen op een aparte schijf geinstalleerd zodat de bootsector van windows niet werd gewijzigd. het is echt wel een mooi OS, toch?

het is wel vet ja maar voordat ik ubuntu op nieuw ga installeren eerst even heel goed kijken hoe ik het veilig kan installeren met dual boot met vista.......

oke een heeeel groot probleem!

demn dit is het aller***ste van alles!!!!!
ik heb een backup gemaakt
daarna windows cd er in gestopt op opnieuw opgestart
windows cd start normaal
ik klik op installeren
dan doe ik hd1 (windows vista) formateren ik denk oke en nu installeren!
ik klik op die hd die ik geformateerd heb en dan volgende staat er:
kan geen systeemvolume vinden dat voldoet aan de installatiecriterria......

***********!!!!!!

hoe los ik dit weer op???
ik haat het! ik heb windows gekocht van mischien wel meer dan 200 euro en dan doet hij het niet!!!!!

plz help!!!!!!

Hallo Sander,

Tjeeh het is wat he...
Maar goed...
Om je Hardeschijf helemaal leeg te maken moet je eens kijken naar de Livecd van Gparted.
Hier kun je alle partities weggooien en ook alvast nieuwe aanmaken voor Vista.

Klik hier voor Gparted Kies de nieuwste versie en brand de ISO met Nero of IMGBURN (Gratis voor Windows)

Mocht je later toch nog Ubuntu willen proberen.
Installeer Ubuntu en wacht even op 7.10 (duurt nog 3 daagjes) dan zal het vast wel goed gaan.
Zoniet hoor ik het graag. Het is vrij simpel op te lossen hoor.

Ciao en succes :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan