ubuntu voor mensen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

arno1991

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2005
ik heb tientallen sites bezocht om te zien welke OS ik wil draaien van linux (ondertussen al FreeBSD gevonden en gedeeltelijk geinstalleerd), maar een rare website vond ik Ubuntu. Waar je ook Live cd-s hebt. Je kan ze gratis bestellen zonder enige kosten. Ik meteen een paar. Heeft er trouwens iemand ervaring met Ubuntu? Volgens mij is dit een redelijk nieuwe OS...

groetjes,

arno

ja ik heb ook een tijdje geleden die cd's gehad... moet er nog steeds aan ... laat ff weten of het was is?:thumb:

Ik heb er een stukje over geschreven in de handleidingen. Het heeft voor- en nadelen, je moet zelf maar even bekijken of je het de moeite waard vindt.

Ik heb Ubuntu ook geprobeerd. Eerst de KDE versie (Kubuntu) maar die was bij mij erg instabiel. Crashte nogal vaak. Daarna de "reguliere" ubuntu, dus met de Gnome desktop geprobeerd. Dat was al veel beter. De multimedia liefhebbers hebben eerst een "probleem" want de populaire formaten zoals mp3, mpg, avi e.d. worden in beginsel niet ondersteund. Support voor deze formaten kan echter eenvoudig worden toegevoegd en dan is het een prima distributie. Echter is Ubuntu niet de enige die deze formaten niet standaard ondersteunen. Red Hat heeft dit vanaf het begin ook al niet en sinds kort is Suse ook met die grappen begonnen.

Zeker voor de beginner is Ubuntu aan te raden. In de eerste plaats omdat het een ontzettende gebruikersvriendelijke distributie en in de tweede plaats omdat er uitstekende documentatie beschikbaar is op internet. Een aanrader in deze is www.ubuntuguide.org. Op deze site staat een hele verzameling tips en trucs voor standaardzaken (zoals het toevoegen van mp3 support, netwerken, printers enz enz).

bedankt,...

ik zal eens de live cd downloaden en dan proberen. Het probleem zit steeds dat ik cd-r's moet gebruiken. Daarom deze vraag...

hartelijk bedankt!

arno

Je kunt de cd's ook gratis bestellen. Als je downloadt, controleer deze dan met md5.

Ubuntu is linux dus de basis is al goed maar voor de rest vond ik ubuntu tegenvallen. Als je overschakeld van windows naar linux zou ik eerder in de richting van suse (de 9.3 valt tegen) en mandriva en linspire denken.
Persoonlijk gebruik ik debian unstable op mijn desktop
en debian stable op mijn server.
Ik vind toch nog altijd dat ubuntu maar een minderwaardig afkooksel is van debian unstable
En dat ubuntu de mensen een verkeerd gedacht geeft over linux aangezien het toch niet zo simpel is als suse mandriva en linspire

Linux Suse en LinSpire zijn ook live CD's, en beide in het Nederlands verkrijgbaar! Perfecte oplossing voor Linux FREAKS zoals ik die toch verplicht worden om met Windows te werken :P

Ik heb gepoogt Ubuntu op een IBM Thinkpad 600X te zetten. na 1,5 dag prutsen (niet alle libraries die ik nodig had waren aanwezig om over pakketten maar te zwijgen etc etc etc) google uitgelezen toch maar besloten om mijn favoriete Debian maar een kans te geven.
Met Testing was het een kwestie van 45 minuten was alles draaiend (zelfs modem en geluidskaart).

Nee, Ubuntu is weer een leuk net niet handig debian distributietje. wat mij betreft

Zo dacht ik er vroeger ook over maar nu staat er op mijn nieuwe pc ubuntu gewoon omdat ubuntu bijna dubbel zo snel opstart. Ik gebruikte op mijn nieuwe pc vroeger debian unstable en die herkende twee keer de modules waardoor ik dus altijd tijdens het opstarten kreeg already loaded. Ik heb dit niet opgelost gekregen.
In debian had ik ook veel problemen met het schrijven van cd's etc maar met ubuntu geen problemen. Ik gebruik ook ubuntu omdat ik gewoon een gnome fan ben en dus altijd de laatste versie wil hebben.
gnome 2.12 is gewoon zalig

aangezien ubuntu een debian variant is. Kun je dat ook voor elkaar krijgen met Debian. Zelf ben ik nooit Unstale gegaan om het feit dat die me net te unstable is.. :)
Het dubbele "willen laden"van modules ben ik nog nooit tegen gekomen. (wel een lollig probleem om eens te onderzoeken trouwens) maar misschien dattie met de unstable mee kwam?

En wat gnome betreft draai ik in testing de standaard 2.10 die 0.02 hoger doet me niet zo heel veel :)

Ik ga ervanuit dat Ubuntu best prettig kan werken maar vanwege de mislukking wat betreft een IBM TP ben ik overgestapt. (maar dat is niet alleen een probleem met Ubuntu maar met 90% van de linux distributies. en ligt meer aan de tp dan aan de distributie)

Geplaatst door Ellasar
Ik heb gepoogt Ubuntu op een IBM Thinkpad 600X te zetten. na 1,5 dag prutsen (niet alle libraries die ik nodig had waren aanwezig om over pakketten maar te zwijgen etc etc etc) google uitgelezen toch maar besloten om mijn favoriete Debian maar een kans te geven.
Met Testing was het een kwestie van 45 minuten was alles draaiend (zelfs modem en geluidskaart).

Nee, Ubuntu is weer een leuk net niet handig debian distributietje. wat mij betreft
Ubuntu 5.10 is uit, en weer een goede stap vooruit ook :thumb:

misschien dat ik het bij 6.10 weer ga proberen, tot die tijd zal dit bakkie geen nieuwe installatie nodig hebben.
Het nadeel van "varianten" op een mainstream distributie (bijvoorbeeld Knoppix/Ubuntu/Xandros) vind ik dat als ik iets exotisch wil dat er vaak dependancy problemen komen omdat de samenstellers van die distruibutie net weer een andere of misschien helemaal niet die desbetreffende LIB in de distributie hebben gestopt
en vroeg of laat loop je daar dan weer tegenaan

Daarnaast vraag ik mij af hoe ubuntu omgaat met "nieuwe" releases, kun je doormiddel van updaten van bijv 5.04 naar 5.10 of moet je de hele machine opnieuw installeren?
er is vast een (k)Ubuntu goeroe aanwezig die me dat kan vertellen.

want dat blijft voor mij 1 van de grootste voordelen van o.a. debian

ja dit gaat. Maar denk er wel aan dat zoals bij debian, je dus 5 keer python er hebt opstaan omdat de oude gewoon niet gewist worden.
of weet jij hier een oplossing voor. Want dit haat ik dus op mijn debian server.

Hmmmz, volgens mij geen last van... heb alleen 2.3 erop staan

Maar daarnaast, ik heb natuurlijk ook maar weinig apps staan die python nodig hebben. Misschien heb je daarom meerdere varianten staan?

zo af en toe draai ik ook deborphan om op die manier wat onderdelen te detecteren (en daarna te deinstalleren via apt) die ik (waarschijnlijk) niet nodig heb)

Ik heb Ubuntu ook gedownload en erop gezet...ik vind het een leuke distributie voor de beginner met Linux.

Ik heb echter een vraag; ik probeerde thunderbird erop te zetten maar dat lukte niet; ik wist bij goed niet hoe ik dat programma draaiende moest krijgen...teveel Windows in mijn gedachten schijnbaar....

Ook heb ik een probleem met het ingebouwde email programma; die vraagt om een wachtwoord, maar welke ik ook inbreng (provider wachtwoord neem ik aan vooral) niets werkt.

Waar kan ik info halen of wie kan me helpen met die Momboeto....

toepassingen >installeer toepassingen > internet >meer >thunderbird zo installer je het
en zo run je het
Toepassingen > internet > mozilla thunderbird lijkt me tamelik logisch.
maar denk wel aan ding ubuntu is niet de distro voor beginners heb je al een suse gezien yast is volgens mij voor beginners de max alles gecentreerd zoals bij windows.

Heb het gedaan zoals je zei, echter Thunderbird staat er niet in.....moet dus eerst gedownload worden...moet ik em dan ergens neer zetten?

Ik probeer die mailclient nog wel even die er nu standaard in zit.

Enne; hoe kan ik de resolutie van het beeldscherm veranderen? T is een beetje erg groot op mijn 19" tft:thumb:

Thunderbird staat hier wel bij maar niet bij de applicatie die direct worden getoont je moet eerst nog even op meer applecaties klikken en dan staat thunderbird erbij tip zoek bij de t en niet bij de m van mozilla.

Weet ook dat je bij ubuntu bijna nooit op internet iets handmatig moet downloaden dit is slecht in weinige gevallen zo. Het voordeel van thunderbird op die manier installeren is dat als er een security update voor thunderbird is dat deze automatisch geinstalleerd word. Dit is nu juist het toffe van een package beheer alles wat geinstalleerd is openoffice je linux kernel word gewoon geupdate :p

Schermresolutie veranderen systeem > voorkeuren > schermresolutie, als je niet hoger kunt zal je dit moeten doen
toepassingen > hulpmiddelen > terminal > en dan typ je sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg .
je wachtwoord en nu gewoon de instructies op het scherm volgen en juist instellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan