ubuntu/ windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

Floes3

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2010
hallo,

ik heb een paar weken geleden ubuntu (linux) via wubi geinstaleerd,
ik wilde daar dus van af, dus ging ik op windows naar verwijder een programma.
en heb ik ubuntu op die manier verwijdert, nu ik mijn laptop opnieuw opstart, of gewoon opstart. staat er nog steeds of ik ubuntu wil op starten of windows. maar ubuntu is er al lang af, als ik dan ubuntu aan klik, dan staat er: probleem met sarten van windows.
en windows op starten doet ie wel, maar ik wou hem terug hebben naar fabrieks instellingen, maar dit lukt niet echt, ik zou bij het opstarten alt f10 moeten indrukken maar daar reageert hij niet op, ik denk dat dit komt door de dual bood.
kan iemand mij hiermee helpen?

ik heb een Acer aspire 6530G met windows 7

alvast bedankt, Sjoerd

Heb je een Windows CD? Zo ja, dan kan je via de Windows CD de partitie waar je Ubuntu hebt geinstalleerd formatteren. Dit houd wel in dat je Windows ook kwijt bent. En deze ook opnieuw moet installeren. Dat zou natuurlijk via de CD kunnen.

ik heb wel een windows 7 iso bestand is dat ook goed?
en zou je me dan kunne uit leggen hoe ik ubuntu dan kan formateren?

bedankt voor de snelle reactie!

als windows 7 het doet is het helemal niet nodig te formateren, alleen de boot partitie repareren is voldoende.

iso bestand moet je op cd branden door middel van een programma poweriso

en dan zorgen dat je alles wat je wil bewaren apart op een hardeschijf zet

dan zorg je in je bios dat je computer als eerste opstart met je cd rom en dan installeer je windows

iso bestand moet je op cd branden door middel van een programma poweriso

en dan zorgen dat je alles wat je wil bewaren apart op een hardeschijf zet

dan zorg je in je bios dat je computer als eerste opstart met je cd rom en dan installeer je windows

ik heb hem al een keer eerder gebrand op een schijfje, maar hij ziet hem niet als programma. dus lukt niet echt

ps: hoe kom ik in mn bios?

windows 7 dvd erin. recovery mode. op de commandline:

bootrec.exe /fixmbr
bootrec.exe /fixboot
bootrec.exe /rebuildbcd

dit lukt niet echt, kep m denk ik verkeerd gebrand, k heb geen cd/ dvd's meer en ik kom niet in mn bios, je moet dan tog als ie opstart op F12 drukken?
maar dat doet ie dus niet

Floes3 ( offtopic toevallig je woont 7 km van mij vandaan lol )

Ontopic normaal gezien moet F12 werken dacht ik of was het F2. In iedergeval ik denk dat het F2 is ipv F12.

Floes3 ( offtopic toevallig je woont 7 km van mij vandaan lol )

Ontopic normaal gezien moet F12 werken dacht ik of was het F2. In iedergeval ik denk dat het F2 is ipv F12.

offtopic, grappig, tholen ken ik wel ja,

ontopic, raar, F2 en F12 doet ie allebij niet!

En probeer volgende toetsen eens uit;
DEL
ESC
F1

F2

F10
F11

F12

Géén effect; Acer: Hou de volgende toetsen ingedrukt CTRL+ALT+ESC. Soms kunnen ook F1 of F2 de BIOS openen.

Laatst bewerkt:
En probeer volgende toetsen eens uit;
DEL
ESC
F1

F2

F10
F11

F12

Géén effect; Acer: Hou de volgende toetsen ingedrukt CTRL+ALT+ESC. Soms kunnen ook F1 of F2 de BIOS openen.

bij ESC krijg ik een heel verhaal met wat er allemaal in de laptop zit.
F1, F10, F11,F12 doen niets
en bij F2 (nu wel) kom ik in de bios maar wat moet ik nu doen?
bij ctrl+alt+esc doet hij ook niets

PS: ik neem aan dat ubuntu op schijf 0 partitie 2: Acer C: staat? ik heb op deze partitie windows 7 opnieuw geinstaleerd, maar ubuntu staat nog steeds bij de boot

Laatst bewerkt:
Hallo Sjoerd,

Dat wubi gebeuren en ubuntu is dat niet iets om het wat gemakelijker voor je te maken.:d

Maar goed ,de partitie waar je het eerste besturings systeem op installeer is je opstart schijf.
Daar word in de MBR (Master Boot Record) alle opstart gegevens neer gezet.
Dus ubuntu op partitie 2 en ook de andere besturings systemen op partitie of harde schijven 3 ,4 ,5 en 6 als je die zou hebben zetten hun opstart gegeven in de MBR waar je het eerste besturings systeem op heb geinstalleerd.

Met formateren ,formateer je de partitie of de harde schijf maar laat je de MBR met rust en die blijft dus gewoon zoals hij was intact.

Zo doende dat met de nieuwe installatie van windows en de windows bootloader de MBR gaat lezen en hij de zelfde gegeven weer ziet van er is ook nog een ubuntu op je pc.

Door eerst de partitie te verwijderen en daarna weer opnieuw een partitie te maken ,word de MBR overschreven en zijn al die oude gegevens weg.
Wat in dit geval de lange weg is.
Je zou ook even EasyBCD kunnen gebruiken en ubuntu gewoon uit het boot menu kunnen halen.

Succes.:thumb:

hey Ragdoll!

bedankt voor je hulp! ik heb hem met een paar klikken weg gekregen dmv EasyBCD
handig programmatje, het is nu opgelost.

dankje wel iedereen!

Dat heb je goed gedaan Sjoerd.:thumb:

En het is zeker een handig programmatje ,het had eigenlijk gewoon bij windows erbij moeten zitten.

Veel plezier ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan