Ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

SMC - FM

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2006
hallo,

ik vroeg me af of het mogelijk is om zeg maar vijf pc's die via een switch zijn verbonden zeg maar via de hoofdpc rechten te geven en af te nemen (ze moeten dan inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord)

alvast bedankt

Geef eens wat meer uitleg rechten tot wat?
Of wil je eigenlijk zo'n opstelling met thin clients?

sorry de uitleg is inderdaad behoorlijk vaag geschreven maar ik bedoel, dat je 6 PC's hebt waarvan 1 de server is en voor die 6 PC's maak je voor ieder 1 account (totaal dus 6 acounts waaronder 1admin) die andere 5 acounts die 'bestuur"je dus met de admin die hen rechten geeft/afneemt en premissies verleent/afneemt om mappen/partities te benadren/openen,
hoe moet je dit doen met Ubuntu / Xubuntu ?? op de server Ubuntu / Xubuntu server installeren en op die andere pc's Ubuntu / Xubuntu desktop ofzo? en verder?

hopelijk is dit wat duidelijker en snap je het nu een beetje !!:thumb:

SMC - FM

Wat je dus wilt is een domein.
Hiervoor heb je UBUNTU server nodig.
Hoe je een domein op moet zetten zul je toch even wat moeten googlen ;)

Ciao :cool:

op welke moet je dan allemaal Ubuntu server zetten op 1 of op alle 6?

Jij wilt dus als het ware de andere pc's kunnen bedienen met de 1 pc. Dit kan via ssh... Als je van alle andere pc's de wachtwoorden hebt kun via ssh in te terminal inloggen en zo rechten weizgen via chmod... Je kan ook nog grafische applicaties porten via het netwerk dooe ssh -X <domein> te doen. Als je dan bijvoorbeeld gedit intikt zal dat op jouw pc verschijnen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan