Ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

J.Elissen

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2004
Hallo,
Ik hoor zo veel positieve verhalen over Linux en wil het nu ook gaan proberen.
Ik heb 2 vragen:
* Ik heb mijn HD in 2 delen gesplitst en XP, voor noodgevallen, 2 keer geïnstalleerd. Is het mogelijk dat ik Ubuntu op het ene deel installeer en dan XP op het andere deel laat staan?
* Ik heb Ubuntu gedownload en wil het nu branden.Ik gebruik een dvd+R CD. Als ik wil kopiëren krijg ik de melding dat dit niet geaccepteerd wordt. Moet ik hier dan een "gewone"CD voor gebruiken?
gr. John

Als het goed is heb je een ISO image van +- 700 mb gedownload en ik denk dat dat niet compatible is met een dvd van 4,7 Gb. Misschien kan je het iso bestand omzetten als je het echt heel graag wilt, of natuurlijk een Ubuntu DVD image downloaden.

En ubuntu installeert zich prima naast windows xp. Hij zal wel die ene partitie die vrij is in 2 stukken willen hakken omdat linux naast 1 root partitie ook nog een swap partitie wil hebben. Maar dat gaat allemaal vanzelf.
Let wel even goed op welke windows xp partitie je leegt, linux gebruikt andere benamingen dan windows. Linux noemt het hda, hdb, hdc of hdd bij ide schijven (a voor primary master, b voor primary slave, c voor sec. master en d voor sec. slave) met daarachter het partitienummer. Dus hda1 voor de eerste partitie op de primary master. En sda, sdb, etc voor sata, usb en scsi schijven.

Laatst bewerkt:
Als het goed is heb je een ISO image van +- 700 mb gedownload en ik denk dat dat niet compatible is met een dvd van 4,7 Gb. Misschien kan je het iso bestand omzetten als je het echt heel graag wilt, of natuurlijk een Ubuntu DVD image downloaden.

En ubuntu installeert zich prima naast windows xp. Hij zal wel die ene partitie die vrij is in 2 stukken willen hakken omdat linux naast 1 root partitie ook nog een swap partitie wil hebben. Maar dat gaat allemaal vanzelf.
Let wel even goed op welke windows xp partitie je leegt, linux gebruikt andere benamingen dan windows. Linux noemt het hda, hdb, hdc of hdd bij ide schijven (a voor primary master, b voor primary slave, c voor sec. master en d voor sec. slave) met daarachter het partitienummer. Dus hda1 voor de eerste partitie op de primary master. En sda, sdb, etc voor sata, usb en scsi schijven.

Oké!
Hartstikke duidelijk en bedankt!
Waar kan ik zo'n Ubunte DVD image vinden?

Lust je brander wel het type schijf dat je erin steekt? Er bestaan nl nogal wat DVD formaten...
DVD-R
DVD+R
DVD+RW

Waaar brand je mee?

Met Nero Burning Rom? Zo ja, dan moet je hem wel op DVD-mode zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan