ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

mitch49

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2007
hallo heb een vraag, ik heb windows vista premium. kan ik naast vista ook ubuntu op mijn pc zetten, en wat denkt u zo over ubuntu doen of niet doen. dank u.

Hallo,

Zelf heb ik dit een keer gedaan en het werkte prima. Ik heb nu Windows 7 en heb Ubuntu op een usb stick staan, Het werkt zeer snel en geweldig! Dus als het onder Windows 7 ook werkt, zal het onder Windows Vista ook werken!

Hoe te installeren?

Download uNetbootin.

Kies je Linux (in dit geval ubuntu), kies je usb stick letter (bijv. F:) en klaar is kees!

Succes Ermee!:thumb:

ja dat kan gewoon je moet ubuntu installeren op een 2e patitie op je HD
ik gebruik ubuntu server voor mijn website maar ik zou het niet samen installeren met iets anders als je je laptop dat opstart moet je binnen zoveel seconden kiezen tussen ubuntu of tussen vista je kan het beter op een andere pc installeeren

matthijs

hallo kelimeck mserver 2003 bedankt voor de reactie op mijn vraag. ik wou hem op de d partitie zetten heb ik dan aan 28 gb genoeg zo wel bijna moeten of??. en ik kan hem gewoon downloaden toch. dank jullie.

Ja dit kan gewooN!,

en wat ik over ubuntu denk is: DOEN!. Het is veel sneller! En is opzich egt wel handig!

28 gig is op zich voldoende voor Ubuntu. Ik heb hem hier op een 100 gig partitie staan, maar daarop staat ook veel muziek. Als je dat niet hebt heb je aan 28 gig meer dan voldoende. De installatie+programma's komt bij mij niet boven de 10 gig uit.

Over het kunnen installeren:
Het is heel goed mogelijk Ubuntu naast windows vista te installeren. Dat heb ik hier ook gedaan. Vista gebruik ik nog voor games. Bij het opstarten zul je een keuzescherm krijgen. Hier moet je aangeven welke van de twee je wilt opstarten. Als je niets doet zal na 10 sec automatisch ubuntu starten. Je kunt deze tijd ook verkorten, of standaard windows laten opstarten na een bepaalde tijd in plaats van Ubuntu.
Daarnaast is het mogelijk om Ubuntu ín Windows te installeren als los programma. Hoe dit exact werkt durf ik je niet te zeggen, maar hier kun je daar meer informatie over vinden.
Hier is ook een mooie handleiding op een dualboot vista/ubuntu te maken.

Succes ermee ;)

bedankt timvz en orian voor de reactie. ik heb ubuntu gedownload, gebrand op schijf, maar instaleren was er niet bij, ging niet, heb 32 bits gedaan maar lukt niet, kreeg de schijf er niet uit moest eerst opnieuw opstarten toen kreeg ik hem eruit ,toen weer hetzelfde, sorry maar wat doe ik fout of??. ik had gedacht dat je hem zo instaleren kan , sorry maar kunnen jullie mij mischien vertellen wat ik fout doe. dank jullie.

Je zou hem inderdaad zo moeten kunnen installeren. Apart :confused:

Heb je het volgende gedaan?
1. Start de pc op. Zet in je bios je cd/dvd drive als eerste opstartdevice
2. Stop de cd van Ubuntu in je pc
3. Herstart de computer
4. Nu zou Ubuntu moeten gaan laden waar je het volgende beeld moet krijgen. Dit kan wel even duren (tot 30 min bij mij):
bootscreen1.jpg

Wellicht dat je op het einde bij 4 niet genoeg geduld hebt gehad?

Laatst bewerkt:
hoe heb je hem dan gebrand?
met een brand programma of gewoon kopieren met windows?

ik heb het met imgburn gedaan dat werkt prima

hallo bedankt voor jullie reactie op mijn vraag. m server 2003 ik heb hem met nero gebrand, eerst gedownload daarna gebrand met nero. heb hier 2 schijven liggen die ik gebrand heb maar lukt mij niet hem te instaleren, de ene schijf daar krijg ik de melding dat wat met 32 bits niet in orde was. heb ik een ander gedownload heb ik opgelet dat die 32 bits was maar doet het ook niet. ja orian zal eens kijken in de bios maar moet je vertellen dat ik het liever niet doe. als ik daar iets verkeerts doe????.

Heb je in nero ook speciaal aangegeven dat het een .iso is? Die moeten namelijk anders gebrand worden dan de meeste bestanden ;)

Om op je bios terug te komen: ja, je kan hier vanalles in verpesten, echter, als je goed oplost is dit bijna onmogelijk. Wat je moet doen:
- Zet de computer uit.
- Zet de pc aan, en let goed op.
- Je krijgt waarschijnlijk een beeld waarbij groot een logo staat, bijv Acer, Toshiba oid (afhankelijk van de pc die je hebt), of je krijgt een zwart beeld met witte letters waarin dingen als "checking RAM" of "Checking HDD" staan. Om één van deze beelden gaat het (is beiden hetzelfde, alleen als je het logo ziet heeft hij de tekst "daarachter" verborgen, het gebeurd nog steeds).
- Kijk goed op dit scherm. Waarschijnlijk staat er ergens (meestal links of rechts onder) iets in de trand van "press F11 to enter BIOS". Het gaat om de knop die daar staat. Meestal is dit del, F11, F12 oid. Druk op deze knop.
- Je zit nu in je BIOS. Hierin kun je vanalles veranderen, maar ik raar je aan alles behalve het hoognodige met rust te laten ;).
- In je BIOS werkt je muis niet, je zult je even met je toetsenbord moeten behelpen. Ga omhoog, omlaag of opzij met je pijltjes, tot je op een scherm komt met een lijst van "startupdevices". Hier moet je even lezen. Vaak staat er iets van "bovenste start eerst op", druk op + om omhoog te plaatsen en - om omlaag te plaatsen (knoppen verschillen per pc, dus lees even goed ;) ).
- Zorg dat je cd/dvd drive als eerste opstart. Anders zal het nooit lukken :P. Als dit al het geval is kan je het zo laten staan (maar dan is iets anders het probleem).
- Sla je BIOS op en exit.

Dat was het, als daar de fout zat moet het nu opgelost zijn.

hallo orian, dank je voor de uitleg, ok ik zal het broberen zoals je beschreef verzichtig natuurlijk, ik hou je op de hoogte als je wil. dank u

hallo orian ben in de bios geweest maar daar staat nergens startupdevice of zoiets heb wel overal gekeken maar niets veranderd dus ik laat het maar zoals het is, jammer dat het niet lukt. in iedergeval bedankt voor de moeite.

hallo nu heb ik ubuntu via wubi ubuntu installer op windows geinstaleert, mooi , maar kan mij iemand vertellen die ook ubuntu heeft hoe ik een mailaccount instel. en een virusprogramma, is nieuw voor mij en heel moeilijk te vinden....dank u ....

Waar wil je een mailaccount instellen?

En voor een virusscan: dat is op zich niet nodig, omdat er vrijwel geen virussen zijn die op linux werken. Mocht je echter er toch eentje willen, dan kan ik je avast aanraden. Gewoon downloaden (de .deb) en dubbelklikken. Deze scant echter alleen op windows virussen (zodat je andere mensen niet besmet) omdat er dus bijna geen linux virussen zijn ;)

ok orian bedankt voor de reactie. dus geen virusprogramma, sorry wist ik niet is voor mij allemaal nieuw. ik wou in ubuntu mijn mail account instellen maar kan echt niet vinden waar dat zit is allemaal nieuw voor mij, weet de weg niet. zou je mij daarmee kunnen helpen. dank u....

Het standaard mailprogramma van Ubuntu is evolution, dat kan je in het menu vinden onder internet. Veel gebruikt is ook thunderbird, net als firefox van mozilla. Dit kan je installeren via het ubuntu softwarecentrum (in het toepassingen menu).
Hoe je het precies moet instellen weet ik niet, omdat ik zelf hotmail (webclient) gebruik. Daarvoor zul je even moeten googlen, maar er zijn vrij veel handleidingen ;)

orian en satshow bedankt voor jullie reactie, ik zal er dan denk ik? wel uitkomen? in iedergeval bedankt voor jullie hulp.

Ik heb je topic geplaatst in de linux sectie aangezien ubuntu linux is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan