ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

coolkil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 aug 2010
hallo
2e vraag vandaag we zijn druk

ik heb vandaag de nieuwste ubuntu versie geinstalleerd de beta(11.04). net als bij de vorige versies hebbend ze in de grub boot loader(als ik het zo goed zeg) win xp onderaan gezet.
nu is dat niet helemaal mijn bedoeling dus hoe krijg ik win xp boven in die lijst. en dat als ubuntu gepatcht word dat ik niet 5 verschillende ubuntu versie heb. hoe doe ik dat.

Edit: heeft iedereen hier last van. raar.jpg heeft niks te maken met oorspronkelijke vraag maar als jullie er ook antwoord op zouden willen geven zou aardig zijn.

Laatst bewerkt:
even gekopieerd van een eerder door mij gestelde vraag:
wat je moet doen, ga naar terminal en type:

cat /boot/grub/grub.cfg
zoek daarin de menuentry die je zoekt, bijvoorbeeld: 'Debian GNU/Linux, with Linux 2.6.29.4-rt18-amd64'
dan bewerk je /etc/default/grub en verander je:
GRUB_DEFAULT=0
door
GRUB_DEFAULT='Debian GNU/Linux, with Linux 2.6.29.4-rt18-amd64'

Je kan ook GRUB_DEFAULT=nummer gebruiken, maar het mag ook de letterlijke tekst van de menuentry zijn.
Da's makkelijker, want als er een nieuwere kernel geinstalleerd wordt verandert de index

en daarna voer je uit:
update-grub

dit was voor ubuntu 9.04 maar zal waarschijnlijk nog steeds werken (overigens is er voor andere linux distro's als opensuse gewoon een tooltje/instelling voor genaamd Yast)

je laatste probleem zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat ubuntu nog in beta fase is en je videokaart nog niet geheel ondersteunt.

als ik die file heb aan gepast krijg ik /etc/default/grub: 6: --class: not found wat moet ik daar mee?

alles is gefixt en alles werkt win xp staat boven aan!
met wat hulp van jou en van
deze link

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan