udma/u-ata conflict???

Status
Niet open voor verdere reacties.

ffs78

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
ik heb zojuist geprobeerd mijn pc werkend te krijgen met rounded ide-kabels (u-ata33/66/100/133) en daarop krijg ik mijn primaire hdd niet werkend. dit is een ibm UDMA100 hdd. is dit het probleem? ik begreep dat udma/ata op hetzelfde neerkwam en deze kabel geschikt zou moeten zijn...
als ik mijn sec.hdd (ata133) erop aansluit wordt deze wel gezien.

eeuhhh help?! :S

Nick

--
ter info: mijn asus mobo heeft naast de 2x ide ook 2x ata100. hierop wil ik op primaire aansluiten hd+cdrom en op secundaire ata 100 mn 2ehd +cdrw

Laatst bewerkt:
Als ik je goed begrijp heeft je mobo 2 standaard ide channels en 2 ata100? Dus een RAID mobo?

Ik heb me altijd laten wijsmaken dat je dan best op de raid alleen harddisken hangt en op de gewone ide channels de cdrom en cdrw. Een cdrom hangen aan een raid controller zou niet mogelijk zijn.

Misschien dus:
ide 0: cdrom
ide 1: cdrw
ata100 - ide2: hd 1
ata100 - ide3: hd2

???

ik geloof niet dat 2x ide en 2x ata100 onder de catagorie raid valt
het rare is dat op het als volgt wel werkt

pimaire ide: primaire hdd en cdrom
primaire ata100: 2e hdd en cdrw

het lijkt dus te liggen aan die primaire udma100 hdd ...

wie helpt verder??

zeg eens exact welk asus moederbord je hebt...

Lees DEZE review van je mobo maar eens door. Ik denk wel dat het een Raid is. Wat zegt je manual?

da's mijn mobo;
ik kan niet helemaal acherhalen of t raid0 is of dat t optional is zoals ook af en toe vermeld staat

site:
(... The additional upgrades include RAID 0 support, 4 USB ports, and Promise® PCI-ATA100 controller for UltraDMA/100...)

maar goed; waarom pakt ie wel mn 2e hd(=ata133) met cdrom-apparaat en niet mn primaire (udma100) hdd

als ik t goed begrijp zou t niet moeten liggen aan het ata100 poortje met udma100 erop aangesloten...

?!?!?

Heb je de jumpers voor "master en slave" wel goed op je hdd's?

Die ATA 100 is een Raid-controller ik heb hem ook op mijn moederbord.
Zoals Ojan al aangaf zou ik ook niet mijn cd-rom en cd-rw daarop aansluiten.
Volgens mij vertraagd dat je hdd's alleen maar.

Ik zou inderdaad je cd-rom en cd-rw op de "normale" IDE doen en dan nog allebei op een aparte IDE.
Cd-rom op IDE 1 en cd-rw op IDE2 allebei als Master.

wat niet werkte was:

ata0: hdd master cdrom slave
ata1: hdd master cdrw slave

wat wel werkte was
ide0 hdd (PRIMAIRE!) master cdrom slave
ata0:hdd master cdrw slave

dus master/slave zit wel goed

ook als ik ALLEEN mijn primaire hdd aansloot op de ata0 als master werkte het niet :(

moet er op t mobo soms gerommeld worden ofzo met jumpers (lijkt me niet) ??

Volgens mij, als je alle devices op master zet en ze allemaal apart aansluit, zou het toch moeten werken, op voorwaarde dat je voor de HDD (op de ata100) 80pins ide kabels gebruikt!

Vergewis je ervan dat de jumpers correct staan, en dat je ze goed aangesloten hebt op de ide cables...

mn kabels zijn 80draads. net nieuw gekocht omdat ik rounded wilde
in principe weet ik zeker dat de jumpers goed staan maar ik denk niet dat alles apart aansluiten zal werken aangezien ALLEEN mn primaire hdd aangesloten als master op ata100 primaire poortje ook niet werkt..
de kabels heb ik (uiteraard ;) ) goed aangesloten..

ik heb echt t idee dat t iets met dat udma100 te maken heeft want die schijf wordt niet gepakt.. aleen de ata133 aansluiten werkt wel maarja daar staat geen windows op..

Heb je in het Bios gekeken of er een instelling voor is?

nee niets wat ik thuis kon brengen; het komt er gewoon op neer: mn 2e HDD alleen erop aangesloten werkt wel en mn eerste hdd erop alleen aangesloten werkt niet...
waarom niet, dat is dus mijn vraag/ het probleem ..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan