Uefi of Bios?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SmartThinker

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2013
Klant van mij heeft 3 sony vaio laptops aangeschaft. tenminste laptop? zijn 3 kleine : SVE111B11M.
Er staats standaard W8 op. Ik heb alles ingericht en de 3 werknemers er mee laten werken. Het schelden begon vanaf de eerste dag. Ze snapte niks van dat W8.
Binnen een week kwam er een terug met een zwart scherm en een wit muispuntje. Het stelpunten teruggezet. Terug in W8 te komen (default) maar onmogelijk om nieuwe software te installeren. In de 2e week kwam de 2e terug. Zelfde probleem. Ze dus allebei terug naar mediamarkt gestuurd (begin nu niet over mediamarkt, want dat was mijn keuze ook niet, maar de directeur kwam met een smile binnen en ik durfde het hem niet te vertellen).
Nu zijn ze na WEKEN, eindelijk terug van media markt en wil ik er net als op hun kantoor (5 werkplekken) gewoon W7 op zetten. Allemaal lekker gestandaardiseerd.
Dat snappen ze.
Ik kom dus alleen met geen mogelijkheid in de bios om te kunnen booten van een alternatief device.
Door deze post begin ik te vermoeden dat deze vrij nieuwe dingen dus een UEFI hebben.
Werkt dat net als bios? kan ik daar ook in?
Mijn plan is nu om de HDD uit de vaio te slopen. Een image van de partitie te maken (voor noodgevallen) terug te zetten en dan W7 erop te zetten. Maar dit gaat volgens mij weer een weekendje kosten.
advies?

Laatst bewerkt door een moderator:
@SmartThinker
Welkom op Helpmij :)
Heb je een eigen topic gemaakt, enfin je was er al op gewezen door een gebruiker.
Succes verder op het forum.

Je kunt je vraag nog aanpassen door de knop "Bericht aanpassen" te gebruiken.
Handige link omtrent je vraag.

Laatst bewerkt:
Hoi SmartThinker,

UEFI is het nieuwe bios zeg maar, een klein besturingssyteem op zichzelf.
Ik had zelf ook probleempjes om het bios in te komen, maar daar lag bij mij de oorzaak dat er of een usb stick in zat of een dvd in de speler.
Toen ik die verwijdert had, kon ik zonder probleem het UEFI in.

Ervan uitgaand dat je toch het UEFI in kan, zoek eerst eens het BOOT menu op, die staat bij veel nieuwe laptops of pc's met Windows 8 voor geïnstalleerd op UEFI.
Om van een DVD of USB stick op te kunnen starten, heb je een UEFI bootable media nodig.
Die kan je zelf maken, maar je kan ook gebruik maken van LEGACY BIOS, zeg maar het oude vertrouwde bios.
Als je dan de boot mode op LEGACY zet, moet je eerst even opslaan, weer opnieuw starten, en dan kun je evt. de boot apparaten in prioriteit aanpassen.
Vaak is het ook nodig om SECURE BOOT op disabled te zetten, die word pas beschikbaar om aan te passen als LEGACY BIOS is geselecteerd.
Dan kun je het boot device volgorde aanpassen.
Ook kun je middels een toets -bv F12- het boot apparaat selecteren na de post berichten.

Als dat allemaal gelukt is, kun je van welk apparaat dan ook opstarten, behalve de harde schijf.
Die is nl. inherent aan UEFI in GPT ( GUID PARTITION TABLE ) gepartitioneerd.
Dus de nieuwe installatie van Windows 7 gebeurt op een MBR schijf, en NTFS gepartitioneerd.

Stel nu dat het niet lukt om het UEFI in te komen ondanks alles, zou je kunnen proberen om inderdaad de harde schijf eruit te halen, de laptop opstarten, en dan krijg je vanzelf een foutmelding met ( hopelijk ) de optie om een ander boot apparaat te selecteren.

Wat betreft de foutmeldingen, zwarte schermen ed., kan ik je helaas niet mee helpen.
Bij op INTEL gebaseerde systemen komt het ook voor en daar schijnt de AHCI of Intel Rapid Storage Technology ( IRST ) de boosdoener te zijn, daar komt of is een update voor.
Maar dat gaat hier dus niet op.
Anyhoe, succes:thumb:

Laatst bewerkt:
@Rickvi68: Ik ben me een beetje aan het verdiepen geweest in die UEFI en kan er helaas maar weinig over vinden op google.
Ik heb ondertussen de hdd uit de vaio gehaald en aan mijn W7 gehangen.
Ik kom dan 5 partities tegen. Een oem. Een herstel partitie. dan een EFI (niet UEFI) partitie dan een grote partitie waar de presinstall van W8 op staat en een stukje van 100MB leeg aan het einde. Samengevat een rare opzet. van de 5 mag ik aan 2 partities helemaal niks doen.
Ik heb met een backup programma een iso hardcopy gemaakt van de hele HDD om altijd weer terug te kunnen.
Daarnee heb ik de grootste partitie simpelweg erafgegooit en niks nieuws aangemaakt.
Daarna de HDD weer terug gezet in de Vaio om te kijken wat er zou gebeuren.

Vreemd is het voor mij dat ik meteen de melding krijg dat hij wil reparareren,maar oke, daar is hij dan een uurtje mee bezig om te melden dat er iets mist (nou dat had ik de eerste minuut al door). Een automatische herstart.
Ik heb er ondertussen een USB DVD speler aanhangen met een autoboot W7 ultimate erin.

en nu komt het rare.
In plaats van opnieuw over een reparatie te beginnen of te starten van de USB krijg ik een scherm met tegeltjes waarbij ik een taal moeten kiezen.
Toen de disk nog orgineel was kreeg ik de optie om Windows 8 af te installeren in het nederlands of engels, 2 simpele tekst regeltjes.
Nu de Windows 8 eraf is (behalve de bootloader) krijg ik een scherm met tegeltjes en mag ik uit 8 talen kiezen.
Ik overweeg nu een magneet langs de HDD te halen. Ik kan me namelijk niet voortstellen dat ik nieuwe hardware koop en dat daar alleen maar W8 op kan draaien.
Wat als mijn vaio valt, ik een nieuwe hdd moet kopen en van "scratch" moet beginnnen. UEFI zal toch wel ****** proof zijn?

Wat raad je me aan als volgende stap, ik heb namelijk geen bestaande OS om lekker in die UEFI te struinen, of dingen op legacy te zetten.
De enige knop dit werkt is de aan en uit knop de rest negeert hij alles. Heb ik een externe tool nodig?

Laatst bewerkt:
Hoi,

De enige twee mogelijkheden die je nu hebt, is toch proberen of je in het BIOS kunt komen, en daar de bootmodus veranderen van UEFI naar LEGACY BIOS.
Zolang dat niet gebeurt, heb je een installatie DVD nodig met UEFI opstartbestanden.
Voor Windows 7 geldt dan dat je die zelf moet maken, je hebt dan een aantal mapjes waar de UEFI bestanden in moeten komen, om überhaupt te kunnen booten.

Lukt het niet om in het BIOS te komen, heb je dus die UEFI DVD nodig, het is het één of het ander.
Je zegt dat je een systeemkopie hebt gemaakt, is dat een systeemkopie van ALLE partities?
Zo ja, kun je misschien nogmaals de HDD aan een andere pc hangen, en dan helemaal formatteren.
Dit kun je het beste doen binnen Windows via de CMD opdrachtregel DISKPART.
Want ik heb het idee dat Windows probeert te herstellen, dus die herstel partitie staat er nog op.
Misschien dat je dán ervoor kunt kiezen om je BIOS in te gaan, waar je dan alsnog de bootmodus kunt aanpassen.
En verder, voor zover ik weet is er geen externe tool om in het BIOS te geraken.

Kun je ook eens het volledige type nummer laptop aangeven, dat ik misschien iets kan vinden op google wat betreft in het BIOS geraken ?

ik heb een 20GB usb HDDtje naast me liggen, ik heb ooit een whitepaper gezien over hoe je een USB stick bootable moest maken.
Jij bedoelt dus net zo iets maar dan voor UEFI? Heb je een aanzet (een link). Is altijd handig om een UEFI bootloader bij je te hebben (komt in mijn toolboxje)

Sony Vaio SVE1112M1EW (ik heb er 3)
by the way:Ik vind het ook raar dat er aan de onderkant geen W8 code opstaat. Als ik nu windows erop wil zetten hoe zou ik die dan moeten activeren. (maar dit is een zijspoor).

mijn speeltje is een 20GB, USB External Memory 1.8" Hard Disk Drive. NNK-HT-18A(B). kleur blauw ;-)

Ik kon tijdens de backup kiezen of ik een partitie copy wilde of een HDD copy. Ik heb HDD copy gekozen.
Ik heb dus een HArdcopy van de hele disk en niet losse stukjes (ik wilde zeker zijn dat ik ook de bootloader had en andere rara partities).
Mocht het nu helemaal fout gaan:ik heb er 3 en dan kan ik van een 2e een HDD to HDD, byte by byte copy doen. (clone)

De schijf helemaal leeg krijgen lukt me niet vanuit windows, omdat 2 partities de mode "herstel partitie" hebben, windows wijgert iets met deze 2 partities te doen, ik denk dat ik linux nodig heb.(of toch mijn magneet :-) )

kleine note: tijdens het opstarten zie ik het vaio logo met daaronder het bekende draai dingetje, wat je tegenwoordig overal ziet.
Dit is het eerste en het laatste beeld. vanaf het starten tot het uitzetten (behalve de tegeltjes) zie ik dit beeld.
Niks dat op bios , text mode, startup, of wat dan ook lijkt. Meteen pats een grafisch logo en daarna wachten op het rondje.

Laatst bewerkt:
Ik heb even rondgekeken, zelfs op de site van Sony kennen ze het type nr. niet.
Wat ik wel heb gevonden, is F2 of F3 als toets om het BIOS in te komen.

by the way:Ik vind het ook raar dat er aan de onderkant geen W8 code opstaat. Als ik nu windows erop wil zetten hoe zou ik die dan moeten activeren. (maar dit is een zijspoor).
Windows 8 in UEFI modus geïnstalleerd verstopt de productcode in het BIOS of eigenlijk UEFI, zodra je Windows 8 gaat installeren de old fashioned way, hoef je de productcode niet eens meer in te voeren, en is activatie ook een feit.

Goed dat je een systeemkopie hebt, alleen...je voelt m al, heb je daarvoor wél weer een UEFI boot apparaat nodig om die kopie terug te zetten...;-)

Wat betreft die Windows 7 UEFI installatie kijk hier eens.
Ik heb dat niet zelf geprobeerd, maar ik wel een UEFI Windows 8 DVD gemaakt, waarmee ik zelf een installatie heb gedaan.
Succes!!!

Ben erg blij met je hulp tot nu toe. Ik hoor alleen mijn bed nogal hard roepen.(of het gene wat er in ligt om het voor te verwarmen). Sony gaat dus tot morgen dicht.
Ik duik morgen in de link die je gaf. Dank voor zover

Update:Ik heb duidelijk niet voldoende verstand van UEFI en helaas niet de tijd om er een goed voor te gaan zitten.
We hebben dus uiteindelik gekozen om een sony nieuw uit de fabruik helemaal in te richten. Daarna een disk clone backup gemaakt en deze kloon op de 2 andere sony's te zetten.
Ik denk nog steeds dat, als ik dus een lege hdd in de sony zet dat ik het niet aan de praat ga krijgen.
Ook vermoed ik dat (na het antwoord van rickvi) dat ik 2 product codes kwijt ben. omdat ik nu 3 sony's heb met dezelfde productcode.
Na de kloon moest ik windows opnieuw activeren maar dit ging probleemloos. en ze werken alle 3 naast elkaar als een speer.

Voor nu leg ik projectje UEFI weer even op de plank.
Wel ga ik contact opnemen met MediaMarkt (zucht) om nog achter de andere product codes te komen. (leuk dat de code in de UEFI zit, maar ik zie graag bewijs van mijn eigendom)

Dank voor zover.

Gpt ??

Denk dat de schijf GPT is, daar NTFS niet meer dan 4 partities kent.
Ben niet met Rickvi eens dat het altijd nodig is om legacy boot te kiezen.
Mijn Asrock FM2 pro board heeft UEFI en voor mij is het verschil dat UEFI met de muis bediend kan worden en wat vriendelijker is.
Je kan het niet zo snel om zeep helpen. Ben er nog niet achter wat hij bedoelt met de verschillende boot opties die hij laat zien.
Hij kent verschillende UEFI varianten, maar vraag me niet wat het verschil is. Denk dat hij zelf de juiste weet te kiezen.
Ik heb voor het OS Win7 een SSD die NTFS is geformatteerd.

Elke Win7 kan GPT lezen en indien gewenst formatteren als NTFS. (ben je wel alles kwijt)
Dus dat zou ik eens proberen. Dan kun je er gewoon Win7 op zetten.

En om een schijf echt leeg te maken zul je altijd een tooltje moeten hebben.
Het is mij vaker overkomen dat alleen format niet genoeg was.
Dacht uit mijn hoofd te weten dat de diagnose tool van WD dit standaard kan (maar alleen met WD schijven)
Anders even googlen.

P.S. Win7 maakt een hidden partitie aan van 100 MB en Win8 een van 350 MB
En hoe jij met een magneet een schijf wilt wissen weet in niet, maar ik zou hem maar niet open schroeven.

Succes:thumb:

P.P.S. Denk niet dat je 3 PC's met de zelfde productcode hebt.
Dan zou Bill Gates aan het dementeren zijn. Want zelfs met XP lukte dat niet op een eerlijke manier.
Alleen 2000 (Win2K) en alles er voor kon je eindeloos opnieuw installeren.
Nu ik er over na denk zou het misschien toch kunnen omdat ze identiek zijn, maar ik dacht te weten dat hij aan de UEFI kan zien dat ze niet gelijk zijn. Dus ik houd een slag om de arm.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan