UEFI partitie aanmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

flipflipsen

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2001
Berichten
221
Hallo,

Op mijn computer met Windows 8.1 was UEFI geïnstalleerd. Nu is mijn harde schijf gecrasht, en ben ik mijn recovery, maar ook mijn UEFI partitie kwijt.

Ik heb een nieuwe harde schijf, en wil graag weer een UEFI partitie. Als ik nu Windows 8.1 wil installeren, krijg ik een melding, dat hij UEFI mist.

Hoe kan ik op mijn nieuwe harde schijf een UEFI partitie aanmaken, zodat Windows 8.1 weer te installeren is?
 
En je installeert Windows 8.1 hoe?
Heb je een cd gekocht? (hoewel ik dat niet denk) En je hebt natuurlijk geen backup?

Heb je de nieuwe hd wel geformatteerd in ntfs en heeft hij wel een letter toegewezen gekregen?
Lees dit maar eens https://www.schoonepc.nl/instal/partition.html

EFI-systeempartitie (Extensible Firmware Interface System Partition (ESP), 100 MB)
Deze partitie bevat de opstartbestanden van Windows. Deze wordt automatisch aangemaakt bij installeren van Windows.

Drie goede opties die als vervanging voor de recovery-partitie kunnen worden gebruikt:

Met een (al dan niet zelf gebrande) recovery-DVD
De meest ideale situatie is een door de computerfabrikant beschikbaar gestelde recovery-DVD. Uit financieel oogpunt wordt er echter nog maar zelden een recovery-DVD meegeleverd, en dat is jammer. Als alternatief wordt nog wel eens een procedure aangeboden om de recovery-DVD zelf te branden.

Met een herstelkopie gebaseerd op de recovery-partitie (Windows 8.1)
Biedt de fabrikant geen recovery-DVD aan dan kan bij Windows 8.1 altijd nog een herstelkopie van de recovery-partitie worden gemaakt en overgezet naar een opstartbaar USB-herstelstation.

Met een systeemback-up van de Windows-installatie
Door een systeemback-up van het optimaal afgestelde Windows-installatie te maken, kan deze op elk willekeurig moment weer worden teruggezet. Ook hiervoor moet een extern medium worden gebruikt zoals een DVD (eventueel in combinatie met een externe schijf) of in geval van Windows 8.1 een USB-herstelstation.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi, ik heb geprobeerd om via DVD als zowel via USB te installeren. Bij andere computers had ik geen problemen, maar bij deze Acer Aspire V3-772G lukt het me niet om te installeren met UEFI en SecureBoot aan.
Als ik in de BIOS de optie UEFI wijzig naar Legacy en ik zet SecureBoot uit, dan kan ik wel installeren.

Ik heb natuurlijk geen recovery DVD gemaakt, dus terugzetten lukt niet meer.
Een echt probleem is het niet, maar ik wil graag weten, of en hoe ik op een nieuwe schijf een UEFI partitie aanmaak. Bij het installeren van Windows 8, geeft hij aan dat hij UEFI mist.
Dat klopt dus ook, maar Windows maakt ook niet zelf een UEFI partitie aan.

Op deze PC had ik al eerder Ubuntu 14.04 geïnstalleerd, en die maakt wel een UEFI partitie aan.
Ik heb een andere Laptop, waar ik Ubuntu op heb staan, en nu wilde ik op deze laptop dus Windows installeren, maar liep tegen dit probleem aan.
 
Als ik in de BIOS de optie UEFI wijzig naar Legacy en ik zet SecureBoot uit, dan kan ik wel installeren.
Nou, dat is toch goed dan!

Op deze PC had ik al eerder Ubuntu 14.04 geïnstalleerd, en die maakt wel een UEFI partitie aan.
Dat klopt inderdaad. Dus zal je de schijf voor WIndows zoals ik al zei, zelf eerst moeten partioneren.

Link gelezen die ik heb gegeven heb? staat heel veel info op over het opnieuw installeren van Windows zonder recovery partitie.
 
@Femke98 Ja, ik heb de link gelezen. Ik hoef alleen maar een kale Windows te installeren. Dit wordt een PC welke ik ga gebruiken, om een beetje bij te blijven met Windows, zodat ik ook anderen kan helepen.
Dus recovery is niet zo belangrijk.

Je hebt het er zo maar druk mee, dagelijks te vinden op het Ubuntu Forum, en ook hier zie ik je regelmatig verschijnen.

@Lange Pier, dit ga ik ook eens goed bekijken.

Bedankt voor de hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan