UIt 2 tabellen, zelfde veldnummer, zelfde waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

oosterhoutdeboom

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jul 2014
Hallo allemaal

Ik ben pas beginnend met het programma Access.
Ik heb nu een aantal tabellen gemaakt. Het gaat om 2 tabellen: Orderverwerking en artikelen.

In het tabel artikelen voor ik alle gegevens in over een artikel. Zoals:
Artikelnummer, naam van het artikel en de verkoopprijs.
Deze komen ook terug in de tabel orderverwerking.

Nu wil ik bij het formulier orderverwerking, dat de velden: naam van het artikel en verkoopprijs
deze automatisch invult, als ik het artikelnummer ingeef. Dus dat hij aan de hand van het artikelnummer uit tabel artikelen, deze
naam en prijs automatisch erin zet.

Ik heb ze bij relaties al wel gekoppeld aan elkaar. Maar dan gebeurt er nog niks.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk was, en ik hoop dat iemand mij kan helpen??

Allereerst welkom bij HelpMij!
Deze komen ook terug in de tabel orderverwerking.
Waarom? Artikelnummers snap ik nog, want die horen bij een order, en prijs kan ik me ook nog iets bij voorstellen (is dynamisch en aan verandering onderhevig) maar naam? Als je de Access cursus leest, zul je zien dat dit onderwerp uitgebreid besproken wordt, dus je kunt het allemaal op je gemakje nalezen. Bovendien komt de vraag ook regelmatig voorbij in het forum. Deze week nog niet, dus bij deze de oplossing :)

- Maak op je formulier (niet in je tabel; mocht je dat gedaan hebben: terugzetten naar tekstveld) een keuzelijst met opzoekvak op basis van Artikelen met het Artikelnummer, de naam en de prijs. Koppel de keuzelijst aan het veld Artikelnummer.
- Gebruik 2 tekstvakken voor resp. naam (niet-gebonden) en prijs (wel gebonden aan veld Prijs).
- Maak een procedure bij de gebeurtenis <Bij klikken> van de keuzelijst die de twee tekstvelden vult met de (dummy) formule Me.txtNaam = Me.cboArtikel.Column(1) en Me.txtPrijs = Me.cboArtikel.Column(2).

Nu vul je bij het kiezen van een artikel automatisch de 2 tekstvakken. Zoals ik al zei: artikelnaam sla je sowieso niet op, prijs kan op deze manier dus wél worden opgeslagen in Orderverwerking.

Hoi

Bedankt voor je snelle reactie. Ik wil de naam van het artikel erin hebben zodat degene die er mee gaat werken zeker weet dat ze het goede artikelnummer heeft ingevoerd. Dus een controle.

Je sprak over de de cursus acces, is die toevallig te vinden op deze site?

Ik heb wel een boek maar daar staat niet alles in.

groetjes

Daarom zet je de artikelnaam (vanuit de keuzelijst) op het formulier. En uiteraard in de keuzelijst, anders kun je hem ook niet vanuit de keuzelijst op je formulier zetten. Maar je slaat hem niet op in de tabel. De Access cursus vind je in de Handleidingen sectie die op de Homepage is te vinden. En anders hier.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan