uit twee tabellen een nieuwe tabel facturen maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

saskiaharmens

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2009
Hallo

Ik heb twee tabellen
1 klanten
2 klussen
nu wil ik een derde tabel rekeningen maken,
waarin per maand 1 klant aan meerdere klussen gekoppeld wordt,
hoe kan ik dit via access oplossen??

Met vriendelijke groet,

Saskia Harmens

Hallo Saskia,

Welkom op het forum!

Voordat we hier antwoord op kunnen geven, is het handig als je wat meer inzicht geeft in de opbouw van de twee tabellen. Bijvoorbeeld: sla je het KlantID al op in de tabel Klussen? En waarom wil je de gegevens uit de twee tabellen samenvoegen in een nieuwe tabel?
Het kan overigens wel, via een Tabelmaakquery. Dus mocht het nodig zijn, en je er niet uit komt, dan kunnen we er wel bij helpen.

hoi Michel

bedankt voor je reactie

Ik heb inmiddels een selectiequerie gemaakt waarin alles zit.
like en ....
between...
en heb nu per klant per periode een overzicht.

wat ik graag zou willen weten of ik
b.v of ik "like ook kan voorzien van een keuze menu?? (ïk moet nu aangeven welk klantnummer ik wil selecteren) het makkelijkst zou zijn een rolmenu of id waarin de verschillende klantnrs zichtbaar zijn en waar uit gekozen kan worden.

En ik heb ook een selectie met "between" gemaakt voor de facturen in de querie te krijgen
tussen twee datums in.
is het mogelijk om hiervoor ook een kalendertje te plaatsen zodat het typen van de juiste periode niet nodig is, maar deze dus gewoon in het kalendertje kan aangeven?

met vriendelijke groet,

Saskia

Om met de laatste vraag te beginnen: een kalender is in een query niet mogelijk. dat kan echter wel als je een formulier maakt, waar je de selectie-velden opzet.
Eventueel heb ik daar wel een opzetje voor, als je een oudere versie als 2007 gebruikt. In 207 kun je een tekstveld een datumnotatie geven, waarna Access daar automatisch een datumselector naast zet. (Wat mij betreft één van de zeer weinige voordelen van deze versie).
Wat betreft de eerst vraag: die is afhankelijk van hoe je de filtering wilt maken. Normaal gesproken gebruik je een keuzelijst juist om één of meer specifieke gegevens te selecteren. Je kunt bij een keuzelijst aangeven of je één, of meer records kunt selecteren. Een 'fuzzy' selectie kan dan wel gemaakt worden, maar daarbij moet je dan een deel van de selectie kunnen filteren.
Als je bijvoorbeeld klantgroepen definieert op basis van een letter en een cijfercombinatie, dan kun je het eerste teken van de keuzelijst uitfilteren en toevoegen aan de query. Wil je een bereik tussen een aantal te selecteren waarden, dan heb je eigenlijk al twee keuzelijsten nodig.
Kortom: het hangt er maar vanaf, hoe je de gegevens selecteert en opslaat.

hoi Michel

bedankt weer voor je snelle reactie
hiermee ga ik weer even verder uitproberen

groet

Saskia

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan