• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitbreiding van formule leidt tot fout #naam, maar waarom?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

BassTrauma

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2016
Hallo allemaal,

Al een tijdje lees ik als ik ergens niet uit kom met Excel dit forum. Ik doe hier veel kennis op van functies die mij voorheen niet helemaal duidelijk waren. Ik heb echter geen kaas gegeten van VBA of macro's en ik denk dat mijn probleem wellicht zou kunnen worden opgelost door toepassing van VBA of een macro. Al zit ik te denken dat het misschien ook nog wel zou willen door de waarde die er moet komen te staan te laten opzoeken in een aparte lijst waar alle mogelijke waarden in staan die kunnen worden ingegeven (volgen jullie het nog?).

Maar goed, het wordt er zo vast niet veel duidelijker op, dus ik heb een voorbeeldbestand met de fout.
Het betreft kolom A.

Ik wil graag dat mijn formule ervoor zorgt dat in Kolom A ("Actie") JA wordt weergegeven indien het verschil aan aantal dagen tussen de datum van vandaag en een specifieke, variërende datum in dezelfde rij. Als er tussen vandaag en de vervaldatum van de factuur 15 dagen of meer zit wil ik graag "JA" (minder dan 14 dagen met "NEE" als resultaat vind ik ook prima); als er tussen vandaag en de datum dat een rekeningoverzicht kan worden verzonden meer dan 8 dagen zit, wil ik als resultaat in kolom A "C!"; als er tussen vandaag en de datum waarop het rekeningoverzicht werkelijk is verzonden meer dan 8 dagen zit, en het openstaande saldo is hoger dan 0, wil ik als resultaat in kolom A "JA" (of indien het minder dan 8 dagen geleden is, "NEE", bij geen saldo als resultaat graag "N.V.T."); als er tussen vandaag en de datum waarop de eerste herinnering kan worden verstuurd meer dan 15 dagen zit, wil ik als resultaat "JA" (in principe is dit hetzelfde als aantal dagen tussen vervaldatum en vandaag >15, "JA"); als er tussen vandaag en de datum waarop de herinnering werkelijk is verstuurd meer dan 15 dagen zit, wil ik als resultaat in kolom A "JA"; "Nee" bij minder is ook goed. Als er tussen vandaag en de datum waarop de aanmaning kan worden verzonden (normaliter is dit 8 dagen nadat de herinnering werkelijk is verstuurd) meer dan 8 dagen zitten, dient kolom A "JA" weer te geven; als er tussen de datum dat de aanmaning werkelijk is verstuurd en vandaag wederom meer dan 8 dagen tussen zit, graag het resultaat "NN" in kolom A.

Nu zijn er voor enkele debiteuren uitzonderingen, die hebben bijvoorbeeld een betalingsafspraak of wachten omdat de factuur nog niet is verstuurd of iets dergelijks. Deze uitzondering zijn op hun naam uitgezonderd. Bij hen komt automatisch als resultaat "U. AB" of "AB" bij de status te staan en als reactie daarop geeft de kolom A "Actie" dan "NEE" weer.

Bij de meeste debiteuren verandert de kolom "Actie" (A) in het gewenste resultaat op de gewenste momenten. Enkele doen dat echter niet. Ik kan niet ontdekken wat deze rijen nu zoveel anders maakt dan de andere rijen die wel tot de goede resultaten leiden. Als resultaat komt er in de bewuste cellen die foute resultaten geven #NAAM!

Ik zou graag een beroep op iemands/jullie hulp willen doen, want ik kom er echt niet uit.

Mochten er nog onduidelijkheden zijn dan licht ik het één en ander uiteraard graag toe.

Alvast reuzebedankt voor uw inspanningen!

P.S.: Zie de bijgevoegde bestandjes voor wat ik met vorenstaande probeerde uit te leggen.

Bij het bestand 'formule werkt wel' heb ik de oude formule er alleen nog in staan zonder het mee veranderen op basis van de incassodata, in het bestand 'formule werkt niet betreft het de gewenste formule, alleen dan dus nog niet zo dat ie optimaal werkend is in dit geval.
Bekijk bijlage WERKT NIET FORMULE 2.xlsxBekijk bijlage WERKT WEL FORMULE 1.xlsx

Oja, enkele afkortingen in het bestand hebben de volgende betekenissen:
R = Rekeningoverzicht sturen
RO = Rekeningoverzicht openstaande facturen sturen
RV = Rekeningoverzicht vervallen facturen sturen
H = Herinnering sturen
A = Aanmaning sturen
C = Controleren
NN = uit handen geven aan incassobureau
WACHTEN = Wachten
T = Telefonisch contact opnemen
U = Uitzondering
AB = Betalingsafspraak
AO = Afspraak overige
O = Onbekend
F = Factureerbaar

Behalve voor MEMO!, NN en WACHTEN geldt dat zodra er een 1 achter een afkorting uit de hierboven opgesomde lijst staat dat het is uitgevoerd. Dus F1 = gefactureerd; H1 = herinnering verzonden; C1 = gecontroleerd: OK, enz.

Klik eens op het uitroepteken naast #naam en kies "Fout aanwijzen"

Misschien kom je dan verder. En ander zou ik zeggen, breid je formule eens in kleine stapjes uit, net zolang totdat de fout optreedt. Je weet dan waar je het moet zoeken.

Kees

Zonder me er helemaal in te verdiepen: ik denk dat het ligt aan het gebruik van de functie DAGEN die nieuw is in Excel 2013.

Nu met wat meer verdieping: naast mogelijk het gebruik van de functie DAGEN heb ik verder nog gevonden:
1. Verkeerde spelling van een gedefinieerde naam.
2. NEE zonder aanhalingstekens.
3. Alfanumerieke gegevens die niet begrepen worden door de functie DAGEN.
Werkt niet formule MB.png

Oh Super! Ik denk dat ik het zelf niet meer zag omdat ik er al uren mee bezig was om te proberen de fout op te lossen. Ik heb nu direct helaas geen tijd om naar de door u aangewezen fouten te kijken en ze te veranderen, maar ik ga dit zodra ik tijd morgen of overmorgen heb direct aanpassen en uitproberen. Alvast hartelijk bedankt voor uw snelle reactie!

Het werkt weer. Alleen nu geeft ie op een andere plek nog #Naam aan in de eerste kolom, maar ik zal eerst proberen of ik die fout zelf weet te traceren. In ieder geval bedankt voor alle hulp tot dusver.

Met "Formule evalueren" op tab "Formules" moet je een heel eind kunnen komen.

Denkt u dat het ook zou werken als ik de aangegeven waarde laat opzoeken in een lijst met een corresponderende waarde en resultaat dat moet worden geretourneerd?

Het zou dan, denk ik, namelijk toch voor mij eenvoudiger zijn om nieuwe statussen toe te voegen aan de lijst in plaats van steeds de formule aan te passen als er iets veranderd of als er iets bijkomt?

Wat ik me dan nog wel afvraag is, als je een waarde zoekt in een lijst en je de zoekwaarden in die lijst van klein naar groot moet hebben gesorteerd, moet je de resultaten dan ook van klein naar groot hebben gesorteerd?

En belangrijker nog, tenminste, mijns inziens, de waarden waarmee je zoekt in die lijst naar een resultaat, moet daarmee ook in oplopende volgorde worden gezocht? Of maakt dat niet uit?
In de tabel zal het namelijk zelden voorkomen dat alle statussen precies van a, b, c, tot z op volgorde zullen staan. Kan ik dan alsnog die waarden wel gebruiken om mee te zoeken?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Laatst bewerkt:
Daarvoor zou ik me teveel in deze specifieke situatie moeten verdiepen en dat heeft meer het karakter van een consultancyverzoek dan een hulpvraag op een gratis forum.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan