Uitbreiding werkgeheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berjos3

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2001
Berichten
472
Hallo,

Dit is misschien een hele makkelijke vraag, maar ik wil toch even wat zeker weten. Mijn PC draait op dit moment op 512MB intern werkgeheugen, maar na 3 jaar wil ik dat wel eens uitbreiden.
Ik ben door iemand op wat zaken gewezen, met name welk type enzo. Op dit moment draait op mijn Asus moederboard (A7ndx-xsa/wa/lan/ddr) een Kingston 512MB PC3200 DDR met 400Mhz werkgeheugen. Volgens een goeie vriend moet ik werkgeheugen kopen van het type DDR met 400Mhz/3200 (8*400). Hij zei dat het merk an sich geen verschil uitmaakt, of er nu weer Kingston of OEM ingaat.
Toch heb ik even wat navraag gedaan bij de fabrikant van mijn PC (Q-Motion); die vertelde mij ook dat ik moet letten op de CL waarden; je zou er 3 hebben: CL3, CL2.5 en CL2. Dat zou te controleren zijn bij Everest. Ik heb gekeken en bij Everest->SPD (moederboard) staat bij 'geheugeninstellingen' 3 dingen:
1.@ 200 Mhz 3.0-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS)
2.@ 166 Mhz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)
3.@ 133 Mhz 2.0-2-2-6 (CL-RCD-RP-RAS)

Mijn vraag is dus; wat moet ik nu kopen? Stel dat ik een bepaald merk werkgeheugen zie vmet DDR PC3200 (400Mhz); gewoon kopen; en hoe zit dat met de CL waarde.

Tweede vraag; volgens die vriend zou mijn moederboard 2 vrije slots hebben. In theorie zou ik dus 2 reepjes erbij kunnen kopen. Stel dat ik 1 reepje vab 1024MB erbij koop, dan zit dus in het ene slot de al aanwezige Kingston 512 MB en in het andere slot 1024 en samen dus 1536MB werkgeheugen; ik vind dit een raar getal, maar kan dit gewoon? En tot welk maximum kan ik gaan? Kan ik bijvoorbeeld ook 1 reepje 512MB en 1 reepje 1024 erbij plaatsen?
Dus wat kan ik het beste doen? Veel vragen; maar misschien is het antwoord wel simpel?
 
Laatst bewerkt:
Je kunt er in principe gewoon een reepje PC3200 DDR bijkopen, tot max. 1gb.
Het maakt in dit geval niet uit of je in 1 slot 512mb hebt en in en ander 1Gb of 256mb, alle combinaties zouden moeten werken.

Alleen... soms zijn moederborden een beetje "eenkennig" wat betreft merk van het geheugen, dus veiligheidshalve zou ik een zelfde bijkopen als je al hebt

Oh, en eh... 512 + 1024 = 1536.....
 
OK; dus ik zou in theorie in het lege slot 1024MB erbij kunnen plaatsen van het merk Kingston? Of is 2x 512 MB erbij 'beter' of maakt dat niet uit?
 
Maakt in dit geval niet uit, alleen bij moederborden die Dual Channel ondersteunen
 
Ik heb geen idee of de mijnes dat ondersteunt; maar dat zal dan wel niet. Ik had een winkel op het oog die vlak hier in de buurt zit en Kongston werkgeheugen koopt. Ik zag dat 1 reepje 1024MB DDR PC3200 Kingston daar 90 eurie kost, terwijl 1 reepje 512MB DDR PC3200 iets meer dan 35 eurie; dus als ik er 2 van 512 zou nemen scheelt dat wel. Moet even kijken wat het handigste is; maar dat gedoe met CL waarden, daar hoef ik dus niet op te letten?
Bedankt in ieder geval voor de uitleg :thumb:
 
Voor de zekerheid; in die winkel zag ik de 2 volgende geheugenreepjes staan die volgensmij wel kunnen, ze zijn rood omcirckeld :)
 

Bijlagen

  • geheugen (af).JPG
    geheugen (af).JPG
    42,8 KB · Weergaven: 30
Dat leek mij ook logisch, scheelt ook wat :thumb: Ga ik die kopen; die in de tweede rode cirkel...bedankt voor de hulp! :thumb::D
 
@ Berjos....

Je zou ook eens kunnen kijken op internet, scheelt namelijk ook behoorlijk..!!

Bijv. bij Alternate ;)

Groeten,


Remy
 
Daar kost hetzelfde reepje idd 25 euro, dus 2x = 50 euro...scheelt ook wat zeg! En thuisbezorgen dus; iemand daar goede ervaringen mee? :p Zie wel; komt wel goed!
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf regelematig besteld bij alternate...
Nooit geen problemen gehad, makkelijk betalen via je bank met I deal
Wordt netjes thuisbezorgd via de TNT
én je kunt voor die € 90,- ook nog 2 bankjes van 1024 bestellen !!!!!

Wel even registreren..!!;)


Groeten,


Remy
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan