• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitdaging: Hoe kan ik een Textbox gebruiken als input voor opeenvolgende cellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schreu48

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2008
Berichten
22
Hallo ik ben een wanhopige afstudeerder in het bezit van een excel uitdaging!

Ik heb twee dringende vragen!!:D

Vraag1
Ik heb voor een meetonderzoek naar check-in wachtrijen een formulier gemaakt. Met daarin een aantal functies met VBA. Nu heb ik daarin ook een textbox geplaatst. Wat ik graag zou willen is dat die textbox gebruikt kan worden om waardes die ik invoer in die textbox in cellen te plaatsen.

Voorbeeld:

Er staan een wachtrij bij de check-in balie van 30 man.

Ik vul in mijn textbox in het getal 30. Naast die textbox heb ik een command button geplaatst genaamd CmdPAXArrival. Wanneer ik nu op Pax arrival button klik moet in cel D18 het getal 30 te staan.

Echter, nu staat er 2 minuten later een wachtrij van bv 35 man. Nu typ ik het getal 35 in op mijn textbox en wil ik vervolgens dat die 35 komt te staan in de cel onder D18, dus D19 , wanneer ik op mn Pax arrival button klik.
Wanneer ik nu een 3e getal invoer moet die dus in D20 komen te staan enzovoort tot en met D400.

Daarnaast moet wanneer ik iedere keer op de button pax arrival klik, en het ingevulde getal in de juiste cel is geplaatst, de textbox teruggezet worden naar het getal 1. (dit omdat er veel individuele passagiers aankomen)
Hoe kan ik dit voormekaar krijgen met VBA?

Vraag 2

Jaja ik ben nog niet klaar. sorry! Het zou al super zijn als iemand de 1e vraag kan beantwoorden.:cool:

Wanneer ik een getal invoer in die textbox op de button klik en het getal vervolgens in cel D18 komt te staan zou het fantastisch zijn als ernaast in cell E18 de tijd komt te staan wanneer ik die waarde heb ingevuld. En ja je raad het al bij alle volgende invoeren moet ook de tijd van de invoer ernaast komen te staan.

Vb in cel D18 komt het getal 30 te staan en in cel E 18 het tijdstip 16:47 want zo laat heb ik op de button Pax Arrival geklikt.
Bij de volgende invoer (2 minuten later) komt het getal 35 in D19 te staan en vervolgens in E20 het tijdstip 16:49 want dit getal heb ik 2 minuten later ingevoerd dan de 1e.

Hoe kan ik dit laten gebeuren met diezelfde textbox?
Ghe ghe snapt iemand dit verhaal nog?

Ik heb die tijd functie al eerder gebruikt op een iets andere manier waarbij ik op een commmand button klik en de huidige tijd in een op dat moment geselecteerde cell word ingevuld. Dit met de code : ActiveCell.Value = Time()

Het hele verhaal samengevat ik typ een getal in een textbox klik op een button en die button zorgt ervoor dat
A Het getal uit die textbox in een cel wordt geplaatst (en de volgende invoer in de cel daaronder.
B in de cel ernaast de huidige tijd wordt geplaatst.

Alvast super bedankt!:thumb:
 
Code:
Sub BewaarWaarde()
Dim vrijecel As Range
Set vrijecel=Range("D20:D400").Find("")
vrijecel.Value=Range("A1")
vrijecel.Offset(0,1).Value=Time()
Range("A1").Value=1
End sub

In deze code is A1 de linked cell van je textbox.

Ik weet niet zeker of deze code werkt, ik heb hem nog niet uitgetest... :eek:
 
ga het nu proberen! thx. andere replies zijn welkom. Ben al dagen met dat formulier bezig.. en ja ik ben vrouw en blond maar dat heeft er niks mee te maken:rolleyes: Ik dacht als HTS'er moet ik dit toch zoo uit kunnen vogelen:D.. NOT!:(
 
Het werkt! een dikke smakkerd voor jou! ik heb alleen de cellen aangepast. hij is nu als volgt:

Code:
Private Sub cmd11PaxArrival_Click()

Dim vrijecel As Range
Set vrijecel = Range("D18:D400").Find("")
vrijecel.Value = Range("D18")
vrijecel.Offset(0, 1).Value = Time()
Range("D18").Value = 1

End Sub

Dus mn eerste meting komt nu terecht in D19 en de 2e in D20 enzovoort..... Het enige irritante is dat je nu in D18 de hele tijd de invoer van je textbox ziet. is nu een zwevend getalletje boven mn tabel.

Nog een idee hoe dit opgelost kan worden? of ik iets verkloot door de cellen te veranderen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het kan natuurlijk opgelost worden door een witte rechthoek over die cel te trekken maar dat verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs...
 
naja heb nu gewoon de format van die cel aangepast zodat de text wit is... Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan toch?? Thx!::D
 
Code:
Dim vrijecel As Range
Set vrijecel = Range("D18400").Find("")
vrijecel.Value = Range("D18")
[B]vrijecel.font.color=vbWhite[/B]
vrijecel.Offset(0, 1).Value = Time()
Range("D18").Value = 1

Bedankt nog voor de smakkerd :D
 
Toen ik mn verhaal teruglas dacht ik ooh jee 1 Wie gaat dit uberhaupt nog lezen 2 Wie gaat dit in hemelsnaam begrijpen?? Dus die smakkerd had je verdiend! denk maar ze je hebt iemand zo goed als helpen afstuderen;) mn formulier loopt nu als een trein...
 
Nu hoop ik nog dat ik zelf over een half jaar mag afstuderen (geen HTS maar HEAO, maar toch :p). Zou je de vraag nog even op opgelost willen zetten (rechtsonder in dit scherm)? Dank je wel! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan