• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitdaging ik gebruik een script om een totaal som weer terug te zetten naar getalllen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dinoshop

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Uitdaging ik gebruik een script om een totaal som weer terug te zetten naar getallen, deze werkt met een kleine aantal getallen perfect maar als ik dit wil filteren uit bv 500 waardes loopt het onnoemelijk traag .
is dit op een manier toch voor mekaar te krijgen ?

zie voorbeeld Bekijk bijlage SomTot (Hersteld).xlsm

deze werkt zo als die nu staat vul de a sector eens in met meer dan 500 nummers en filter er dan eens de som er uit .
dus probleem licht bij het aantal a gegevens waarin hij moet zoeken en splitsen .

Laatst bewerkt:
Mij ontgaat de bedoeling & de zin van de exercitie, laat staan het gewenste resultaat.
Een goede uitleg lijkt mij de primaire uitdaging.

bij deze dan

heb hier een script deze werk zoals bedoeld is maar met een groot aantal gegevens waar hij in zou moeten filteren uitzoeken loopt deze vast.
in voorbeeld zoals bijgevoegd zie je in a getallen staan. als ik nu een som van bepaalde getallen heb en deze invoeg en hem klik op zoeken zie je het antwoord komen van de getallen die deze combinatie tot gevolg heeft.

bv ik heb een som 1000 nu wil ik dat hij de getallen die deze som zouden kunnen maken filtert uit A
de getallen in A zijn bv
500,400,300,200,100

uitkomst bv
500 400 100
500 300 200

maar nu bij een hele grote reeks getallen bv 500 in A wordt dit te moeilijk voor systeem qua reken capaciteit.

denk dat dit wel duidelijk is anders kijk eens naar voorbeeld

De routine maakt alle mogelijke combinaties van getallen en filtert daar combinaties uit die een bepaald totaal opleveren.
Bij 500 getallen heb je al astronomisch veel combinaties (ik kom uit op 3,2 * 10^150). Daar is geen algoritme, laat staan een werkblad, tegen opgewassen.

Laatst bewerkt:
ik ben toch benieuwd, gaat het alleen om de exacte overeenkomst of die gene die er het meest in de buurt komt ?

Laatst bewerkt:
helaas de exacte en daar zit dus ook de kneep hij moet dus alle 500 data`s vergelijken en daaruit filteren en het lijkt er op dat dit via excel een probleem wordt.
misschien kijken in een andere taal java of zo .
of heeft iemand toch de oplossing?

Maar zoals snb ook al vroeg... Wat is nou het hoger doel van het vinden van al die mogelijke combinaties van oplossingen? Als de helpers weten waar je precies naar zoekt, kan je wellicht wel geholpen worden.

van uit mijn werk krijg ik een betaalde factuur te zien waarin het totaal bedrag bepaalde waarden zitten, zelf heb ik dus meerdere bedragen staan en wel bv rond 500 , maar de klant betaald meerder bedragen in een keer bv 200503 euro nu zoek ik dus nog alles via de lijst er uit met de gegevens zoals bijgevoegd excel bestandje kan ik dus mooi filteren en daaruit dus der bedragen weg boeken .
maar met een lijst van 500 of meer gegevens loopt dit script vast of duurt erg lang .
dus zoals script werkt oke maar niet met 500 bedragen

Die vraag is op allerlei fora al zo vaak gesteld. Ook is uiteindelijk steeds hetzelfde antwoord gegeven: dat kan een mens beter dan een computer. Want hoe groter het aantal combinaties, hoe schever de verhouding tot het aantal juiste combinaties. Sorteer de getallen van groot naar klein en streep iedere keer een gevonden combinatie af. Heb vooral niet de illusie dat je alle goede combinaties kunt vinden. Deze exercitie is nl. een suboptimale 'oplossing' voor een zelf gecreëerd probleem: het ontbreken van een uniek betalingskenmerk, gekoppeld aan de openstaande vordering.

Laatst bewerkt:
als je weet hoeveel bedragen er betaald zijn scheelt dat vele combinaties.

mits het aantal betalingen niet te groot is.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan