Uitdaging... top 2000 halen uit de top 40 enz.

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirkdrent

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2006
Door mijn enorme collectie muziek op mijn pc zie ik door de bomen het bos niet meer.
Er zijn veel nummers die ik dubbel op de harde schijf hebt staan (of misschien wel drie dubbel) dit vindt ik zonder van de ruimte en is niet nodig.

De muziek op mijn harde schijf heb ik ingedeeld in mappen, de belangrijkste map is de top 40 map. In deze map staan alle nummers die ooit in de top 40 hebben gestaan van 1965 t/m 2008 (heden) elk nummer is voorzien van de juiste tag informatie zoals jaartal, artiest enz.

Het ontstaan van de dubbele nummers op mijn harde schijf komt doordat ik veel op nieuwsgroepen zit en hier bepaalde Hitlijsten download zoals b.v. alle nummer 1 hits die ooit in de top 40 hebben gestaan, de top 1000 allertijden.

Nu heb ik in het verleden weleens zelf een start gemaakt door in mijn player (Musicmatch) een playlist samen te stellen van bijvoorbeeld alle nummer 1 hits uit de top 40. Hier gaat het om meer dan 1000 nummers die ik handmatig in mijn music liberary ga zoeken. Dit doe ik nummer voor nummer en zo haal ik langzaam alle nummer 1 hits uit mijn complete top 40 collectie.

Dit is een behoorlijk tijdrovende activiteit, mijn vraag is dan ook...

Bestaat er een programma die een tekstfile of excel sheet (hier staan alle nummers op die ooit in de top 40 op nummer 1 hebben gestaan) uit kan lezen in de zoekfunctie van mijn player (musicmatch of winamp) en zodoende de artiest en titel in de playlist plaatst?

Ben zeer nieuwsgierig naar jullie reacties...

Ik zou het zooitje in Access inlezen.

Heb je je al eens verdiept in het dos find commando?
die kan recursief je directory structuur afzoeken naar mp3-tjes...

Succes!

Nee, ik heb nooit met het dos gewerkt... Kun u mij misschien op weg helpen?

Open een dos box met windows-r, tik in: cmd
Er wordt een dosbox geopend waarin je commando's kan tikken.
Tik in Help Dir.

Ik denk dat je met
Code:
dir /s /b *.mp3
een heel eind komt.
redirect naar een output file om je lijst op te vangen
Code:
dir /s /b *.mp3 > mp3Lijst.txt
Tik Help in om alle mogelijke dos commando's te zien.

Ik zat fout met het Find commando. Find wordt onder unix gebruikt om files te vinden. Onder dos kan je het gebruiken als je een bepaalde string in een tekstfile zoekt.

Ik zie nou dat je niet alleen de naam van het bestand wil hebben maar ook Jaartal en Artiest e.d.
Met VBS en de Windows Scripting Host (WSH) krijg je dit soort dingen veel sneller voor elkaar.
Zoek even op internet en als je er niet uitkomt hoor ik het wel weer.

Laatst bewerkt:
Binnenkort start ik met een cursus programmeren in Visual Basic 2008 zou het hier ook mee kunnen?

ja, en waarschijnlijk zelfs sneller/beter dan met WSH/VBS.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan