• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitgaven januari

Status
Niet open voor verdere reacties.

robdgr

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2001
Office versie
Microsoft 365
Ik probeer alle uitgaven van januari te selecteren met
Code:
=SOMPRODUCT((R_datum=MAAND(1))*(R_bedrag<0))
Helaas krijg ik een foutmelding. Wat doe ik fout?

Alvast dank,

Zo?

Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(R_datum)=1)*(R_bedrag<0))

Wim,

Deze geeft dezelfde foutmelding, hoewel hij me logisch leek.

Groet,

Hierbij een voorbeeld met even andere namen gedefinieerd. Ben benieuwd, wat ook hier krijg ik hem niet werkend.

Groet

Bijlagen

Gezien, mijn fout uiteraard, maar nu krijg ik alleen het aantal en niet de som, in dit geval 5. Ik heb hem gewijzigd in
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(datum)=1)*(naam<0))

Wim,

Perfect, hij werkt, ga hem morgen overzetten naar het oorspronkelijke bestand.

Groet,

Toch nog even een reactie en een nu opdoend probleem:
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(R_datum)=$B42)*(R_bedrag<0)*(R_bedrag))-SOM(SOMPRODUCT((MAAND(R_datum)=$B42)*(R_categorie="overboeking")*(R_bedrag<0)*(R_bedrag));SOMPRODUCT((MAAND(R_datum)=$B42)*(R_categorie="hypotheek")*(R_bedrag<0)*(R_bedrag)))
Deze formule werkt goed, maar het gaat om een levend document, dus periodiek haal ik transacties van de girorekening en voeg die aan de bovenkant in. Daardoor verandert het bereik in de gedefinieerde namen. Is dat op een of andere manier te voorkomen? Ik heb het geprobeerd met en zonder het $-teken.

Als ik het bereik start op rij 1, waarin de naam van de kolom staat, dan krijg ik ook een foutmelding. Als ik rij 1 leegmaak, dus geen namen meer heb boven de kolommen lijkt het wel te werken. Is dat inderdaad de oplossing?

Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(VERSCHUIVING(R_datum;AANTAL(R_datum);1)=$B42))*(VERSCHUIVING(R_bedrag;AANTAL(R_bedrag);1)<0)*(VERSCHUIVING(R_bedrag;AANTAL(R_bedrag);1)))-SOM(SOMPRODUCT((MAAND(VERSCHUIVING(R_datum;AANTAL(R_datum);1)=$B42)*(VERSCHUIVING(R_categorie;AANTAL(R_categorie);1)="overboeking")*(VERSCHUIVING(R_bedrag;AANTAL(R_bedrag);1)<0)*(VERSCHUIVING(R_bedrag;AANTAL(R_bedrag);1)));SOMPRODUCT((MAAND(VERSCHUIVING(R_datum;AANTAL(R_datum);1))=$B42)*(VERSCHUIVING(R_categorie;AANTAL(R_categorie);1)="hypotheek")*(VERSCHUIVING(R_bedrag;AANTAL(R_bedrag);1)<0)*VERSCHUIVING(R_bedrag;AANTAL(R_bedrag);1))))
geeft mij #WAARDE!, maar ik ben de weg al kwijt.

Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(VERSCHUIVING(R_datum;AANTAL(R_datum);1)=$B42))*(VERSCHUIVING(R_bedrag;AANTAL(R_bedrag);1)<0)*(VERSCHUIVING(R_bedrag;AANTAL(R_bedrag);1)))-SOM(SOMPRODUCT((MAAND(VERSCHUIVING(R_datum;AANTAL(R_datum);1)=$B42)*(VERSCHUIVING(R_categorie;AANTAL(R_categorie);1)="overboeking")*(VERSCHUIVING(R_bedrag;AANTAL(R_bedrag);1)<0)*(VERSCHUIVING(R_bedrag;AANTAL(R_bedrag);1)));SOMPRODUCT((MAAND(VERSCHUIVING(R_datum;AANTAL(R_datum);1))=$B42)*(VERSCHUIVING(R_categorie;AANTAL(R_categorie);1)="hypotheek")*(VERSCHUIVING(R_bedrag;AANTAL(R_bedrag);1)<0)*VERSCHUIVING(R_bedrag;AANTAL(R_bedrag);1))))
geeft mij #WAARDE!, maar ik ben de weg al kwijt.

Vraag is of een SOMPRODUCT functie überhaupt wel de beste keuze was.

Hij werkt wel, weliswaar met het kleine nadeel.

Doe de VERSCHUIVING functie eens in een benoemd bereik:

Invoegen > Naam

en daar de functie zetten. In de formule dan enkel de naam van het bereik gebruiken. Dan wordt de formule al iets simpeler.

Geprobeerd, krijg geen resultaat

De zon is hier ver weg.

Een bestandje heb ik bijgevoegd.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan