• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uitgebreid sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronnie123

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2007
beste forum leden

in het bij gevoegde bestand heb ik een deel van mijn blad wat wordt gebruikt om poules samen te stellen,het originele bestaat uit +/- 100 regels.
nu is mijn vraag, is het mogelijk dat excel mij personen laat zien die minimaal bij 3 dezelfde datums een kruisje heeft staan ( poule bestaat uit 4 personen die op 3 avonden en-of middagen tegen elkaar spelen).
hoop dat iemand raad weet
groetjes ronnie

Bijlagen

Phew best een uitdaging. Maar volgens mij heb je hier wel wat aan. Ik heb op sheet 2 een matrix gemaakt waarin je kunt zien van iedereen hoe vaak ze zich met bepaalde personen gelijk hebben ingeschreven.

Is dat wat?
(P.S. Heb 2 versies: 1 voor excel 2007 en 1 voor excel 2003)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hallo Arjee
bedankt voor je reactie
ik was er al bang voor dat het een hele opgave zou zijn.
maar ga dit eens rustig bestuderen,want ik denk wel dat het goed in de richting komt maakt het zoeken naar de juiste combinatie al een stuk overzichtelijker
je hoort van me
groetjes ronnie

halo arjee
kan ik de matrix zo kopieren naar mijn oficiele bestand of moet ik ergens op letten
het wil mij niet lukken met kopieren en plakken en of over typen heb wel tabblad invoer veranderd in poule samenstelling
grt ronnie

Hallo,

De formules zijn in principe door te kopieren, maar er zitten wel een paar haken en ogen aan. Kun je eens posten wat je precieze probleem is?

Er zitten verwijzingen in de matrix naar een ander tabblad. Als je die kopieerd naar een ander bestand blijven ze toch naar het zelfde tabblad (in het originele bestand) verwijzen. Je kunt dat repareren met zoek en vervang. Je vervnangt dan [Bestandsnaam.xlsx]Bladnaam! door de juiste bladnaam. Waarschijnlijk moet je dan een aantal verwijzingen aanpassen. De formule zoals hij nu is is flexibel door te trekken. De formule cel C9 is de volgende (2003 bestand):
=SUMPRODUCT((Invoer!$C4:$BW4="X")*(OFFSET(Invoer!$C$4:$BW$4;B$1;$A$1;1;73)="X"))

Hij vergelijkt hier in de oorspronkelijke tabel op invoer 2 ranges (1 die hoort bij de naam in de rij en 1 die hoort bij de naam in de colom). De range van de naam in de rij is de eerste range (Invoer!$C4:$BW4="X"). Deze range zul je in jou bestandmischien moeten aanpassen. Let op de $ tekens: De kolommen zijn fixed, de rijen niet, zodat je kunt doorkopieren naar beneden.
De 2e range is (OFFSET(Invoer!$C$4:$BW$4;B$1;$A$1;1;73)="X") Hier staat zoveel als: Pak range Invoer!$C$4:$BW$4; en ga het aantal rijen naar beneden dat staat in B$1 en het aantal kolommen naar rechts dat staat in $A$1.
Boven de eerste kolom staat dus een 0 omdat daar 0 rijen naar beneden geteld moet worden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt...
Groeten

hallo Arjee
als ik dit er van maak
Code:
=SOMPRODUCT((Poule samenstelling!$C4:$BW4="X")*(VERSCHUIVING(Poule samenstelling!$C$4:$BW$4;B$1;$A$1;1;73)="X"))
wordt er een scherm geopend met
Waarden bijwerken:samenstelling
hoe voorkom ik dit?
grt ronnie

Laatst bewerkt:
Dan denk ik dat hij het blad nog niet goed kan vinden.

Kun je de ranges er uit halen en opnieuw selecteren? Dan moet hij het denk ik wel doen.

Het zou er overigens iets mee te maken kunnen hebben dat er een spatie in je tabbladnaam staat. Mogelijk kun je uitzoeken wat er gebeurt als je die vervangt door een _...

je moet 'Poule samenstelling'! gebruiken, oftewel spaties in een bladverwijzing altijd ff tussen ' ' ;)

Beste Arjee of andere forum leden
weet iemand een manier om de rijen en kolommen in de matrix te verbergen als ik 4 personen heb gevonden die bij elkaar passen, ( met een extra kolom waar ik poule nummer invoer en als het nummer 4x is ingevuld is dat deze verborgen wordt) of iets in die richting???
grt ronnie

Hallo,

Maak ergens een lijstje met alle poulenummers (bijvoorbeeld 1-20)
Achter elk nummer zet je een formule die checkt of het poulenummer al meer dan 4 keer vookomt (dmv countif). Zo ja, dan een "" en anders het poulenummer.

In de kolom waar je een poulenummer geeft aan een persoon kun je een validatiedropdown maken, op basis van de tweede kolom met poulenummers. Hierdoor kun je automatisch niet meer kiezen voor poules die al 4 keer in gebruik zijn (zie voorbeeld)

Bijlagen

Hallo Arjee
bedankt voor de reactie.
dit gaat voor mij weer de goede richting op,zit ik eigelijk met een vervolg vraag.
in het voorbeeld bestandje heb ik kees, harry, henny en ronnie in poule 1 ingedeeld.
is het mogelijk dat als in kolom "poule" 4x dezelfde poule nummer heb staan dat de rij en kolom van deze persoon verborgen wordt en later terug te halen is.
hoop dat je me verderkan helpen!
grt ronnie

Bijlagen

hallo forum leden
weet iemand een oplossing voor mijn laatste vraag?
zodat de matrix kleiner wordt en overzichtelijker.
bvd ronnie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan