uitgebreide database access 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rapid77

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2008
Hello..

Ik ben bezig om een uitgebreide database te bouwen in access 2007 voor het bedrijf dat ik begin volgend jaar ga opstarten.

Nu ben ik al best ver: database ontwerp is gerealiseerd tot de 3e normaalvorm, tabellen en koppeltabellen zijn aangemaakt, relaties zijn gelegd en gevens zijn geimporteerd vanuit excel spreadsheets.

Formulieren bouwen met betrekking op 1 tabel is geen probleem, ook het ophalen van gegevens via een dropdown menu uit een andere tabel werkt al prima. Maarrrrr nu wil ik formulieren gaan bouwen die gegevens kunnen importeren in 2 tabellen.

Bijvoorbeeld:
tblBedrijven
tblFactuuradressen

Ik wil graag 1 formulier waarmee ik een nieuw bedrijf kan aanmaken en de gegevens van reeds ingevoegde bedrijven kan inzien, én waarbij access alle bedrijfsgegevens over twee tabellen weg schrijft (bedrijfsgegevens en factuuradressen opgesplitst). Hierbij moet hij de uniekeID van de tabel bedrijven, automatisch ook in de tabel Factuuradres wegschrijven en daarmee direct een nieuwe uniekeID aanmaken voor het factuuradres….

Dit lukt me niet want ik snap niet wat ik moet doen. Moet ik nu eerst een query aanmaken? Kan dit rechtstreeks vanuit het formulier? Of hoe werkt dit nou? Het is de basis van de vele formulieren die ik nog moet aanmaken met relaties met veel tabellen..

Ik denk aan relaties tussen en het importeren van:
tblContactpersonen met de tblGesprekkenContactpersonen
tblKandidaten met de tblGesprekkenKandidaten
tblBedrijven met de tblVestigingen
tblVestigingen met de tblVacatures
Etc
Etc..

Please, kan iemand mij hiermee helpen?? Ik zit vast .....
Alvast bedankt! :thumb:

opgelost

bedankt voor de reacties :D
het is inmiddels opgelost !

Next problem:

Weet iemand hoe je het beste een koppeltabel als subformulier kunt invoegen?

Voorbeeld:
tblVestigingen
koppeltblVestigingen-Contactpersonen
tblContactpersonen

Contacpersonen en vestigingen is hierbij dus een veel-op-veel relatie.

Nu heb ik een (hoofd)formulier gebouwd op de tabel vestigingen. Deze werkt prima.
Nu wil ik een subformulier invoegen zodat ik onder in het formulier een weergave krijg van alle contactpersonen die aan de vestiging hangen. Dit subformulier moet in tabelweergave worden weergegeven...

wie o wie heeft het antwoord? :thumb:

Hoi,

Waarom heb je het over een 'koppeltabel'????

Als je je db een beetje goed opgezet hebt heeft elke contactpersoon een vestigingID, wat overeen komt met een ID uit de tabel vestigingen. Dan heb je daar al je 1-op-veel relatie. een 'koppeltabel' is helemaal niet nodig.

Vervolgens maak je je hoofdformulier gebaseerd op vestigingen en je subformulier gebaseerd op contactpersonen. Het gekoppelde veld tussen deze twee is het veld vestigingID. Subformulier instellen op 'tabelweergave' en klaar. Verander je op het hoofdformulier de vestiging, veranderen de contactpersonen automatisch mee.

Succes,

Zqwiqly

Helemaal mee eens met wat Zqwiqly zegt.

Of de situatie moet zo zijn, dat er contactpersonen zijn die aan meerdere vestigingen gerelateerd zijn. Bijvoorbeeld freelancers, wat in de journalistiek nogal eens voorkomt. In dat geval zou je een veel op veel relatie kunnen krijgen. Voor Ciquel dus de vraag of dat zo is?

mvg
Charles

het is inderdaad zo dat een contactpersoon bij meerdere vestigingen kan horen én dat een vestiging meerdere contactpersonen kan hebben..
het is dus wel een veel-op-veel relatie.

Ik heb het nu opgelost door een opzoek kolom toe te passen in de tabel vestigingen met de optie tot het maken van meerdere keuzes. Nu heb ik het formulier contactpersonen als subformulier toegevoegd in het formuler vestigingen en daar de koppeling gelegd tussen hoofd en subkolom.

Dank voor jullie input !

groter lees- invoervenster memoveld

Next question:

Ik heb memo velden toegevoegd in diverse tabellen en op deze tabellen het ik weer formulieren gebouwd.
Nu geeft zo'n formulier een beperkte ruimte voor het veld memo.

Graag wil ik door middel van dubbel klikken op het veld memo, dat dit veld geopend wordt in een nieuw venster met meer schrijf / lees ruimte..

Volgens mij moet ik bij het eigenschappenvenster van het veld een opbouw functie voor macros toepassen. Dit is me echter nog niet gelukt....

heeft iemand het antwoord ?

Open even een nieuwe topic voor je nieuwe vraag, dat houdt het forum overzichtelijker.

Charles

Aa, ik zie dat je dat al hebt gedaan. Sluit deze dan, als die is opgelost.

mvg
Charles

excuus.. nieuwe vragen zijn gesteld in diverse nieuwe topics

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan