uitgewisselde gegevens onleesbaar doorsturen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pdater

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2010
Ik werk momenteel een databank uit waarbij het de bedoeling is dat bepaalde info via mail wordt doorgestuurd naar andere collega's via export functie en dan via een import van deze gegevens dat de tabellen worden opgevuld.
Ik denk hierbij om de data door te sturen via een excelbestand in bijlage. mijn vraag is of het mogelijk is om deze info in het excelbestand onzichtbaar te maken of te vergrendelen (eventueel de data in witte kleur , zo kan men ze ook al niet lezen) ik bedoel het hoef geen echte zware beveiliging te zijn maar ik verkies dat men de info toch niet direct kan lezen. zijn er anders andere alternatieven? Ik vermoed dat ik ong een 3 tal tabelgegevens op deze manier zal moeten doorsturen.
Iemand een suggestie?
thx Rik

beetje afhankelijk van hoeveel data het is. Anders kun je een XML export overwegen en in een passwordprotecte rar of zip sturen. geen superbeveiliging, maar wel snel en efficient en meer moeite om te kraken dan excel

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je zo moeilijk doet; je stuurt iemand een bestand met gegevens, die ze moeten inlezen, maar niet mogen inzien? En de ingelezen gegevens mogen ze dan wel zien in de db? Curieus.... Je kunt de gegevens uiteraard in een excel bestand sturen dat is beveiligd, in in de database het beveiligde bestand via een onzichtbare Excel sessie openen en inlezen. Daarbij neem ik aan dat de gebruikers niet in de VBA van de db mogen komen, want het Excel wachtwoord moet je natuurlijk ook in je inleesroutine hebben staan, anders kan het bestand niet worden geopend. In ieder geval heb je zo een redelijk beveiligd verhaal: de ontvanger krijgt een beveiligd Excel bestand, en met een knop in de db lezen ze dat in de database in.

Octafish, je hebt in feite wel gelijk maar alle informatie is niet voor iedere ontvanger hetzelfde. Ondertussen heb ik dit ondervangen door een query te maken die de correcte data selecteert volgens de ontvanger van de mail.
Graag zou ik natuurlijk via vba (wat ik niet echt ken)een oplossing willen vinden om een mail te kunnen sturen met indien nodig 2of meer bijlagen ( de excel bestanden) direct ingevoegd. Kan iemand mij hier verder mee helpen?
Ook heb ik nog een bijkomende vraag in verband het pad dat vr elke gebruiker anders zal zijn. ( ik zal de docmd.output functie willen gebruiken maar de directory is dus bij iedereen anders. Standaard zou ik bv c:\users\de naam van de gebruiker\mijn documenten\*.xls
Kan ik dit op een eenvoudige manier oplossen?
Alvast bedankt
Grt Rik

Deze code kun je gebruiken om via Outlook een mail met bijlage(n) te sturen:

Code:
Private Sub cmdMailen_Click()
Dim appOutLook As Outlook.Application
Dim MailOutLook As Outlook.MailItem
Dim sFile As String
Dim iTeller As Integer

Set appOutLook = CreateObject("Outlook.Application")
    Set MailOutLook = appOutLook.CreateItem(olMailItem)

With MailOutLook
        .To = Me.Email_Address
        .Subject = Me.Subject
        .BodyFormat = olFormatRichText
        .HTMLBody = Me.Message
        sPad = InputBox("Typ een pad; laat het veld leeg als de bestanden in de database map staan.", "Map kiezen")
        If sPad & "" = "" Then sPad = Application.CurrentProject.Path
        If Not Right(sPad, 1) = "\" Then sPad = sPad & "\"
        'Eerst maar eens controleren welke bijlagen er mee moeten...
        sFile = ""
        iTeller = 0
        sFile = InputBox("Typ een bestand; laat het veld leeg als je alle bestanden getypt hebt.", "Bestand kiezen")
        Do Until sFile = ""
            If sFile = "" Then
                Exit Do
            Else
                .Attachments.Add (sPad & sFile)
                iTeller = iTeller + 1
                sFile = InputBox("Typ een bestand; laat het veld leeg als je alle bestanden getypt hebt.", "Bestand kiezen")
            End If
        Loop
        '.DeleteAfterSubmit = True   'Met deze optie wordt de mail niet opgeslagen in de map <Verzonden Items>
        .Send
    End With
    'MsgBox MailOutLook.Body
    MsgBox "Er is een mail gestuurd naar " & Me.Email_Address & " met " & iTeller & " bijlagen."

Exit Sub

Email_Error:
    MsgBox "An error was encountered." & vbCrLf & "The error message is: " & Err.Description

End Sub

Beste Octafish, alvast bedankt voor de code. wel krijg ik al van in het begin een foutmelding (hij blijft al hangen op de eerste regel met volgende msbox: compileerfout, een door de gebruiker gedefinieerd gegevenstype is niet gedefinieerd) verder heb ik nog wat vragen:
- ik veronderstel dat ik met deze werkmethode eerst de bestanden in een directory moet plaatsen? (initieel was ik van plan om een query direct te exporteren via send object, nu indien dit niet mogelijk is dan kan ik eerst de betrokken queries met de functie output to wel eerst in een map laten zetten en dan worden deze door deze code opgehaald hoop ik. (alleen zou je mij wat op weg moeten zetten om dit voor alle gebruikers toepasbaar te maken (zie mijn laatste reply, als bijkomende vraag, ik vermoed dat dit iets moet zijn als c:\user\username\mijn documenten\ AA.xls en BB.xls (of mag het *.xls zijn?) Is dit voor iedere gebruiker mogelijk??
Ook weet ik niet zeker hoe ik het onderstaande correct moet invullen:
sFile = InputBox("Typ een pad; laat het veld leeg als de bestanden in de database map staan.", "Map kiezen")
Moet ik dat hier ook tussen haakjes plaatsen? ik vermoed van niet.
Sorry, ik ben echt wel een leek, Als je mij een goed boek van VBA zou kunnen aanbevelen dan graag, mss moet je er zelf eens één schrijven(ik ben al de eerste die er 1 zal kopen):d
Ik wil het graag begrijpen, alvast bedankt.
groeten,
Rik

ps: is er iemand die mij kan helpen met het juiste pad automatisch correct te zetten zonder dat dit manueel voor alle gebruikers moet aangepast worden?(het is het pad van de "username" die ik zou moeten kunnen automatiseren)
@ Octafish, zou je mij eventueel nog wat verder kunnen helpen met de code die je hebt doorgestuurd?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan