• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitkomst 0 of leeg laten zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikCID

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2011
Ik heb 8 kolommen met in kolom 9 de formule =SOM. Sommige kolommen bevatten geen waarden of bevat de waarde 0. Wat ik nu wil is dat als een rij geen waardes bevat er in kolom 9 niks te zien is. Als er alleen nullen staan moet de uitkomst wel 0 zijn. Ik wil uiteindelijk namelijk tellen hoeveel waardes kolom 9 bevat incl het aantal nullen. Als ik als opmaak voo kolom 9 #### zet verdwijnen echter alle nullen.
Wie wete raad? Dank!

Een klein xls vbtje met de verschillende mogelijkheden verduidelijkt de vraag.

Hoi,

ik denk dat ik al weet wat er aan de hand is

In excel 2007 te vinden bij geavanceerd > weergaveopties voor dit werkblad.
Je kan hier per werkblad aangeven of je de nullen wil zien of niet.

Bijlagen

• excel-nul-weergave.jpg
    excel-nul-weergave.jpg
    73,3 KB · Weergaven: 62
Met wat gepuzzel benik er geloof ik wel uit:

=ALS(EN(Y10="";Z10="";AA10="";AB10="";AC10="";AD10="";AE10="";AF10="";AG10="");"";SOM(Y10:AG10))

Is er nog een mogelijkheid het stukje (Y10="";Z10="";AA10="";AB10="";AC10="";AD10="";AE10="";AF10="";AG10="") wat compacter te maken?

Ik krijg dezelfde resultaat als ik
Code:
=ALS(EN(Y10="";Z10="";AA10="";AB10="";AC10="";AD10="";AE10="";AF10="";AG10="");"";SOM(Y10:AG10))
en/of
Code:
=SOM(Y10:AG10)
gebruik. Ook met lege cellen of met een "0" erin. Snap dus niet de reden voor die lange formule....

Post anders even een voorbeeld, nu ben ik nieuwsgierig ook....

Erik,

als je nu eens telt hoeveel cellen in het bereik Y10:AG10 gevuld zijn?
bijv met

=aantalarg(Y10:AG10)

Ik snap hem al. Thanx

Verkorte versie van de formule:
Code:
=ALS(EN(C2;D2;E2;F2;G2;H2;I2;J2;K2="");"";SOM(C2:K2))

Erik,

Het volgende is een stuk korter, en variabeler als er kolommen bij komen. =ALS(AANTAL(C2:K2;"")=0;"";SOM(C2:K2))
De som is hetzelfde =AANTAL(B2:B16)

Spaarie en Skip bedankt! Volgende vraagje: kan in deze formule een datumvoorwaarde verwerkt worden? Zie bijgaand aangepast voorbeeldbestand. Ik wil dezelfde opmaak van de uitkomst als hierboven beschreven. In B3 moet dus erbij komen: alleen D3:ZZ3 tellen als de datum in D1:ZZ1 valt in het jaar genoemd in B1. Hopelijk is mijn vraag duidelijk. Dank!!

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Idd, wat oeldere zegt en dan in "=ALS(AANTAL(C2:K2;"")=0;"";SOM(C2:K2))"

SOM(C2:K2) vervangen door "SOMPRODUCT(($D$2:$L$2=B$1)*($D4:$L4))" zodat de rijen waar geen getal staat leeg zijn en waar de som 0 is 0 komt te staan.

Groet Joost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan