• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uitkomst reeks vergelijken met gedefinieerde reeksen

• Onderwerp starter Onderwerp starter 2WW
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

2WW

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2012
Om in een database de vorm van een 'vierkant' op te zoeken, is de lengte van de zijdes van 17 verschillende vierkanten bepaald. Ieder nieuw vierkant dat wordt toegevoegd, moet worden vergeleken met de 17 vierkanten. Dus het formaat van het vierkant maakt niet uit, de vorm wel.

Om te bepalen wat voor een nieuw vierkant het is, moeten dus de 4 waarden (lengtes zijkanten) worden vergeleken. Dit kan verhoudingsgewijs, waarbij dus wordt gekeken met welke vier waarden (reeks) het figuur het beste overeenkomt.

Ik zoek dus een oplossing om de reeks in regel 24 te vergelijken met de 17 reeksen/vormen. Dank.

Bijlagen

Ik neem aan dat je hier "vierzijde" bedoeld? een vierkant is taalkundig een voorwerp met even lange zijden en rechte hoeken:

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=vierkant&lang=nn

dat maakt alleen 13,14,15,16,17 een vierkant (13 en 14 zijn dubbel overigens). 5-12 zijn rechthoeken en 1-4 zijn trapezoïde.

Als je de vorm wil vinden die het dichtst bij komt, waarom kijk je dan niet naar de verhoudingen en inhoud van je oplossing?

Inderdaad, een "vierzijde", daarom staat mijn 'vierkant' tussen ' '. En om het verschil tussen de vierkanten extra aan te geven, bijgaand ook de lengte van de assen waardoor ze alle 17 verschillend zijn. Tekstueel kom ik er wel uit, maar nu de oplossing nog ;-)

Bijlagen

Maar wat verwacht je te vinden als antwoord? Persoonlijk zou ik zeggen "3" qua vorm, maar de beste "fit" is vaak gebonden aan bepaalde regels en die zijn hier verder niet gegeven.

Opgelost: de euclidische afstand van de waarden van het nieuwe 'vierkant' bepaalt welk vierkant uit de database het meest dichtbij ligt. Daarmee kan ik dus bepalen welke vorm het nieuwe vierkant heeft.

Vorm ja, maar dat geeft je niet per definitie de beste "fit" vandaar dat de definitie van wat je wil bereiken erg belangrijk is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan