• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitkomst van de som tijd klopt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

vayreda

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2004
Ik heb drie kolommen:
1 om tijd in te voeren (deze staat zo zodat je willekeurig een tijd in kan invoeren)
2 Daar komt de totaal tijd.
3 Hier komt het verschil.

Alleen als je kolom 1 & 2 van elkaar aftrekt, krijg een totaal wat niet goed is. Het juiste antwoord staat in kolom 4. Volgens mij heeft dit te maken met 60 seconden! Maar ik krijg het niet voor elkaar:confused:
Ps. Ik stuur het voorbeeld in een Word doc.

Bijlagen

Zet je systeemtijd binnen Excel onder opties eens op 1904

CrashPuppy

Je hebt de velden niet als tijd staan maar als aangepaste numerieke weergave. Als je die speciale weergave even weghaalt dan staat er dus gewoon: 10758-3261 = 7497.
je laat het alleen allemaal wat speciaal zien door de format("0:00:00") eromheen

Voorbeeldje:

Bijlagen

• excel.jpg
    excel.jpg
    52,5 KB · Weergaven: 39
Beste CrashPuppy,

Ik kan het niet vinden wat je hebt aanbevolen.
:confused:

Beste Crashpuppy,

Even verder kijken dan je neus lang is...... gevonden. Maar dit werkt niet!:(

Ik zie dat wel, maar als ik het 'speciale' weghaal dan krijg ik niet de weergave die ik wil (1:07,85) Als ik die velden als tijd benoem, kan ik niet bij de invoer kolom 10784 invoeren ,maar moet ik precies 1:07,85 en dat is nou net niet de bedoeling.:rolleyes:

Is de invoer wel altijd hetzelfde? Dus in uren, minuten seconden, of ook wel alleen minuten en seconden?

Ik zie dat wel, maar als ik het 'speciale' weghaal dan krijg ik niet de weergave die ik wil (1:07,85) Als ik die velden als tijd benoem, kan ik niet bij de invoer kolom 10784 invoeren ,maar moet ik precies 1:07,85 en dat is nou net niet de bedoeling.:rolleyes:

Volgens mij kun je geen komma's gebruiken in de tijd (1:07,87) zoals je dat wilt.

CrashPuppy

Dan kan wel, want dat heb ik in celeigenschappen (00":"00","00) gedefinieerd.:o

De invoer is b.v. 10785 = 1:07,85 of 14311 = 1:43,11 of 3261 = 00:32,61 etc.

Zoals ReneDirks al aangeeft is je probleem opgelost door te werken met urendefinities ipv met getaldefinities. Maar jij vindt dat niet wenselijk, uw volste recht, maar dan zal je een formule moeten zoeken die, om het eenvoudig te zeggen, werkt met eenheden in het 60tallig stelsel ipv het hondertallig stelsel.

Enige alternatief wat ik kan zien is als je je eigen functie schrijft die de waarde aanpast, vandaar mijn vraag of de invoer altijd hetzelfde formaat had.

Vayreda, Dat getalletje achter de komma... Staat dat voor 'seconden'??? Sinds wanneer hebben we in ons tijdstelsel méér dan 60 seconden in een minuut???:rolleyes: :shocked: (grappig dat nog niemand dat was opgevallen...:D :confused:)
Daarbij vraag ik me ook af waarom je de tijdnotatie op zo'n bijzondere manier wilt hebben. De standaard afgesproken notatie (europa) is toch echt uu:mm:ss. Eventueel kan je nog achter de seconden (en inderdaad met een komma gescheiden) de hondersten van de seconde aangeven.
Mijn voorstel naar jou is dan ook je formule in cel C3 en verder (in je voorbeeld!) aan te passen naar deze...
Code:
=if(A3="";"";TIME(MID(TEXT(A3;"000000");1;2);MID(TEXT(A3;"000000");3;2);MID(TEXT(A3;"000000");5;2)))

NL: =ALS(A3="";"";TIJD(DEEL(TEKST(A3;"000000");1;2);DEEL(TEKST(A3;"000000");3;2);DEEL(TEKST(A3;"000000");5;2)))
Zet dan wel het format (opmaak) van de cel op Time (tijd) ipv jouw opmaakversie. Je kan nu nog steeds je ingave doen zoals je dat wilde, maar de formule zet nu de boel netjes om naar een tijd waarmee gerekend kan worden. In je voorbeeld kan je dus =C4-C3 opgeven en daarmee krijg je als resultaat 0:34:57 (ipv 97 seconden!). Dit komt doordat je opgeven tijd 00:32,61 omgezet wordt naar 00:33:01. Hetgeen uiteraard WEL correct is! :D

Je moet wel bedenken dat je ALTIJD óók de seconden moet invullen. Anders krijg je een compleet andere tijd dan verwacht (maar dat gold voor jouw oplossing óók al...)

Volgens mij ben je hiermee van een hoop problemen verlost!

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Hallo Ginger

Dat getalletje achter de komma... Staat dat voor 'seconden'???

Ik heb het getalletje achter de komma's geïnterpreteerd als delen van 1 minuut.
00:32,61 betekend dus voor mij 32 minuten en 36.6 seconden.

en vayreda

celeigenschappen (00":"00","00) gedefinieerd
Dit betekend niet dat excel dit ziet als tijd en kan er dus ook niet zodanig mee rekenen.

Beste Ginger,

Bedankt voor je oplossing, maar als ik de code in cel C3 zet krijg ik een foutmelding.:(
Heb je niet het voorbeeld in een voorbeeld bestandje?
Ieder geval bedankt voor het meedenken.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan